Militärkläder...

Under turer i fjällen ser man ständigt alla dessa männinskor klädda i militärens M90 uniform (byxor och/eller jacka)! Varför? Klär Ni er i polismundering när ni besöker city eller? Det är en uniform och respektera den för vad den står för, tänk på vilket budskap ni ger utländska besökare om det svenska försvaret? Och till alla er meniga ute i landet, blanda aldrig civila och militära kläder det ser illa ut!!!

/K
 
kb; sa:
[---] Det är en uniform och respektera den för vad den står för[---]
Hej,

Intressant inlägg!

- Visst ska man ha respekt för det svenska försvaret och allt (nåja - nästan iaf...) vad det står för. Men; med tanke på hur mycket militär materiel av alla de slag som finns till salu på överskott och i vilka mängder försvarsmakten prånglar ut denna så undergrävs väl ändå respekten av dem du menar vi ska ha respekt för?
[---] blanda aldrig civila och militära kläder det ser illa ut!!![---]
- Min personliga åsikt är att detta ser olika (från inte alls till väldigt mycket) illa ut beroende på vilka persedlar det handlar om. Kamouflage tycker jag ser sämre ut än helgrönt eller andra militära färger (som grå...). Och en jacka ger mer vibbar av uniform än t.ex byxor. Men det är bara min personliga åsikt.

Hälsningar,
# Magnus
 
att kb:

Är det själva m90-mönstret du är emot för det representerar Sverige eller är det camomönstrade kläder överlag?

Anledningen till att dessa kläder ofta används är ju pga av att de oftast är väldigt bra kläder...
Exempevis m90byxan är grymt skön, håller borta vatten bra om de sköts ordentligt, torkar relativt snabbt, mycket tåliga med lång livslängd, bra fickor, fungerar både sommar och vinter och går att få tag på till ett jämförelsevis lågt pris...
/Joel
 
Re: att kb:

plp; sa:
Är det själva m90-mönstret du är emot för det representerar Sverige eller är det camomönstrade kläder överlag?

Anledningen till att dessa kläder ofta används är ju pga av att de oftast är väldigt bra kläder...
Exempevis m90byxan är grymt skön, håller borta vatten bra om de sköts ordentligt, torkar relativt snabbt, mycket tåliga med lång livslängd, bra fickor, fungerar både sommar och vinter och går att få tag på till ett jämförelsevis lågt pris...
/Joel

Frågar du mig? - Jag tycker det sticker i ögonen med alla camomönstrade kläder i civila sammanhang. Men jag har inget emot dem i militära sammanhang. M/90 bar jag utan att skämmas för vare sig kläderna eller Sverige under 10 månaders värnplikt.

Sägas bör kanske också att jag själv använder (svenska) militärkläder till civilt bruk. Jag har ett par M/59-byxor som jag kombinerar med lite av varje som överdel under fisketurer och annat friluftsliv. En uniformsjacka skulle jag dock personligen aldrig bära, och som sagt camo håller jag mig ifrån.

IMHO

# Magnus
 
kb; sa:
Under turer i fjällen ser man ständigt alla dessa männinskor klädda i militärens M90 uniform (byxor och/eller jacka)! Varför? Klär Ni er i polismundering när ni besöker city eller? Det är en uniform och respektera den för vad den står för, tänk på vilket budskap ni ger utländska besökare om det svenska försvaret? Och till alla er meniga ute i landet, blanda aldrig civila och militära kläder det ser illa ut!!!

/K

För upplysning, denna diskussion har avhandlats innan.
 
Bra kvalitet och funktion, plus att kamouflage är perfekt när man rikserar bli lite skiten. Ännu har jag inte m/90-byxor, men när mina nuvarande är utslitna så blir det det. Dessutom så ger det tillbaka lite pengar i statskassan.

Däremot är jag lite känslig för att ha BÅDE jacka och byxor. Det kan ju uppfattas som att jag är under tjänsteutövning. Därav blandningen av civila och militära persedlar. Personligen tycker jag dessutom det är snyggt.
 
Snyggt kan jag inte hålla med om, men det är praktiskt med slitochsläng brallor som har så hög kvalitet som försvarets då man slipper slänga dem...
Har skaffat m90 brallor till min vandring! Vilket resulterar att jag skiter i vad som händer byxorna. Skulle jag haft ett par svindyra gore-tex eller ngt så blir man ju så ledsen när ngt pajar!
 
Trams!

Återigen detta ögonstickande med m90.
Visst ska man respektera försvarsmakten, dess persedlar och allt den/det står för.
-Men, vad spelar det för roll om en lirare ute på fjället går klädd i m90 utan att vara i tjänst. Det är ju inte riktigt lika många som ser honom jämfört med om han traskar runt i stan klädd i 90-brallor och fleecetröjan.

Grinas det lika illa när en person i marinblå kläder går förbi.....Ska kanske inte glömma den stolta Kungliga Flottan (*fäller en tår och ler inombords*)
där m90-kamo inte förekommer.
Som fd flottist har jag inte samma nostalgiska inställning till m90-kamo som kanske andra har, men inte heller till den vackra djupa marinblåa färgen.

Tack för ordet.
 
en hänvisning...

Hejsan!

Diskussionen angående millitärakläder som används civilt har varit uppe tidigare, orkar inte ge mig in i diskussionen men läs Tovetjaerns svar på Shagals inlägg (Forum>Kläder>sida 2, söker overaller i kamouflage)


Mvh Calle
 
Vem bryr sig.

Det är för tusan upp till var och en vilka vilka
frilufts kläder man vill ha på sig.De som använder
gore-tex är säkert nöjda med det,de som använder
militär kläder är säkert nöjda med sitt val,som
oftast har slitstarkt material i sina jackor,byxor.
Själv använder jag M-59 byxor,en gammal camo-jacka
från amerikanska marinen.fungerar perfekt i hemma
skogen och uppe i Lapplands-fjällen.
Ser du oss "grönisar"ute i skogen får du väll
blunda.
Mvh Nicklas.
 
Jag vill minnas att kamouflage kläder är förbjudna för civlia i flera länder! Det gäller då länder som har eller har haft beväpnade gerillarörelser (ofta diktaturer eller fd diktaturer). På så sätt kan polis/militär skjuta fritt på alla som är iklädda kamouflage kläder och de kan inte hävda att de är civila. I Finnland är det MYCKET vanligt att civila bär kamouflage kläder (vet inte om det är finnländska försvarsmaktens kläder eller andra kamouflage kläder). I Sverige kan man inte (det är i alla fall mycket svårt) att köpa M90 i andra färger än kamouflage . Man kunde ju lägga ner försvaret så slipper vi problemet. Jag har förövrigt sett beväpnade jägare (endel har t o m använt fd militära gevär), konstigt att de inte visar respekt för förvarsmakten.
 
Re: Vem bryr sig.

NL; sa:
Det är för tusan upp till var och en vilka vilka
frilufts kläder man vill ha på sig.De som använder
gore-tex är säkert nöjda med det,de som använder
militär kläder är säkert nöjda med sitt val,som
oftast har slitstarkt material i sina jackor,byxor.
Själv använder jag M-59 byxor,en gammal camo-jacka
från amerikanska marinen.fungerar perfekt i hemma
skogen och uppe i Lapplands-fjällen.
Ser du oss "grönisar"ute i skogen får du väll
blunda.
Mvh Nicklas.

Tydligen så är det många som bryr sig annars hade inte den här debatten blomstrat på det här viset, det finns en annan tråd som tidigare nämndes som behandlar det ämne!