Microkammar

Em hel del av mina kammar är lite sneda, ungefär som på bilden, men som Yakherden påpekar så rättar det i princip till sig när man triggar, och i fallet med mina kammar så beror det nog helt enkelt bara på att triggervajrarna är lite tillknycklade. Om det inte leder till problem vid själva placerandet så kan jag inte se det som ett problem. Triggervajrarna är ju inte det som gör att kammarna håller vi egentlig belastning.
Nu har jag ingen Mastercam, så jag vet inte om förklaringen med triggervajrarna stämmer där...

"vajrarna" i det här fallet är av kevlartråd, så de knycklar sig ju inte, men det kanske var ett tips i rätt riktining - det slår mig nu att det skulle kunna bero på att trådarna har töjt sig en smula för vissa av loberna.

jag kan iaf inte hitta något annat som agerar som övre ändläge (bortsett från klackarna mot invertering).

det är i så fall inget som jag kan se försämrar säkringsfunktionen.

det är i så fall inget som jag kan se försämrar säkringsfunktionen.

Det är ju fjädringen som sköter kamfunktionen som håller ditt fall...så länge den är ok, är det samma gamla dröm-kam som vanligt. Fortsätt att njuta av de fina placeringarna den ger, och häng den inte längst bak på selen.
(det brukar jag göra när spökena dyker om säkringar eller slingor eller annat skit dyker upp, och rätt vad det är tar jag inte ens med det till klippan längre. Sen börjar jag använda grejorna som trädgårdsredskap, fast det inte var nåt fel på dem från början)

Själv trodde jag min älskade camalot 0,5:a hade sagt sitt, när ena fjäder hoppade ur loben. Den hängde å slängde, och jag trodde att det var kört. Men ack så glad: Fick köra in lite skruvmejsalr i den, få den i spänn, ta en tång och greppa tag i fjädern och mosa in den igen. Voilá! Som ny.

Sådär ser mina Aliens ut, speciellt den röda, när jag tar upp dem ur klättersäcken.

Det beror väl på att triggervajrarna inte är fixerade i plattan som de går igenom, utan kan löpa från sida till sida (om än med ett visst motstånd).
Om det blir alltför snett funkar det inte att trigga den (kanske är annorlunda med kevlartrådar?) så jag har fått lära mig den hårda vägen att kolla och justera dem varje gång innan jag börjar klättra :)

ok, tack.

jag får provhänga i den då, för att dämpa nojjan :)

att jag har två beror på dålig minne när jag skulle skaffa nästa i serien, men det är ett av de bättre misstagen jag har gjort, för jag har haft mycket användning av dem.

Dubblera en och annan storlek är inte så dumt. Vad är det som säger att en spricka rimligtvis innehåller alla vidder ifrån mastercam 1 till 5? Det är ungefär lika troligt som att en spricka innehåller mest vidd för mastercam 3, eller vilka andra vidder som helst!

Det är ju inte ovanligt med en replagskamrat som också har dubblat...så att man har tillgång till fyra kammar av varje storlek om man behöver!
Pryldjävulen i oss..

Nä, men just blå och gul mastercam tycker jag är perfekt att ha dubbelt av, i de sprickor jag tenderar att klättra (finger/halvhandsjam) Själv dubblade jag med blå och gul Totem för att få lite variation. De små camaloterna i de stl var sådär tyckte jag, när jag provade en väns småvänner. Lite sladdriga, liksom.

(Att jag sen också dubblat resten upp till motsvarande camalot 1 är en annan femma!)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut210607 Nya microkammar från BD på gång! Klättring allmänt 33

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg