Microkammar

Jag tycker mastercams är svåra att få in i sprickor! Jag tycker de har ganska begränsad "räckvidd". Vad tycker ni?

Det stämmer att mastercam har mindre kamvinkel än alla andra märken, men det gör samtidigt att de expanderar med större kraft, vilket gör att de sitter bättre i (fast) klippa. I hal klippa kan det göra stor skillnad.
 
Har Bd´s äldre version av c4 stl 0.3 (lilla blå, 14mm) och tyckte den var liten. Sedan tog jag ett 5-6m fall i den, vilket ifs böjde axeln lite, men att den höll gjorde att min gräns för vad en liten kam är drev aningens åt det mindre hållet. Gillar svart och blå alien (ner till 9mm). Dave på CCH Alien dog häromåret och produktionen lades ner, men faktum är att goclimb.se fortfarande har Aliens om man har råd, och vågar använda garagetillverkade säkringar... Mjuk metall i loberna ger bomberkänsla där inget annat fastnar. Riktigt mikro är det annars bara WC Zeroes som erbjuder när det gäller 4-kamsäkringar (ner till 5.5mm!). Har inte provat dessa, men med en hållfasthet på 3kN är det inte mycket att ramla i. Ballnuts är egentligen en slidernut, men hållfastheten är helt oslagbar i den storleksordningen. Lite funky att placera, men sitter bokstavligen som berget när man väl fått dit dom. 7kN ner till 3mm! Slår gamla "Slugs" från sedan länge konkade Faces med hästlängder (de gick överhuvudtaget inte att placera!!). Har upptäckt Metolius Mastercam offsets på senare tid. Konstruktionen känns bomber, men hade gärna haft Aliens lite mjukare metall och vajer i dom. Tror att Metolius numer är de enda som erbjuder offsetkammar. Bra som andraset eller för speciella klippor.

Ja, summan av kardemumman är väl att småkammar är bra att ha, iaf där jag klättrar, och att de går att lita på om placeringen är bra och om klippan håller. Problemet är ofta att de allra minsta kammarna har väldigt litet expansionsområde och relativt stor bredd. Sprickan man sätter dom i måste mao vara relativt jämnbred.

Klättra lugnt,
Mats
 
Senast ändrad:
tunna fingrar

Storlekar är ett gytter.
Nu går jag efter WC's nära tum-storlekar.
Jag lägger nästan alltid 3/4, gul alien (min har iallafall gul slinga men nyare kan ha annan!) eller DMMs gröna. Den storleken är min lifesaver! Jag lägger nästan lika ofta 1, röd alien eller metolius 3 (min gamla icke back-flip skyddade :) ) ½, grön alien går in ibland, men då är det knappt fingerstorlek och knappt klätterbart... Blå alien, ca 3/8, har inte fjädrarna integrerade i kammarna och blir bredare, den är svår att få till bra, rippade tex på 'Till suzanne' (men det var en blind placering) Har en ännu mindre Metolius TCU (grå) som är aidstyrka, den går ändå i nån gång när inget annat gör det och jag hade hellre haft 3/8 i TCU än alien.

Nu är ju CCH nedlagt så min förkärlek för Aliens är ju inte till nån hjälp för någon som ska köpa nytt. Jag kan bara råda till att köpa så smala som möjligt! Dvs jag rekommenderar TCUer till de allra minsta kammarna, och quad-kammar i de lite större (ca 3/4-2)
 
Nu är ju CCH nedlagt så min förkärlek för Aliens är ju inte till nån hjälp för någon som ska köpa nytt. Jag kan bara råda till att köpa så smala som möjligt! Dvs jag rekommenderar TCUer till de allra minsta kammarna, och quad-kammar i de lite större (ca 3/4-2)

Återigen: rekommenderar de minsta totemcams, är nog marknadens smalaste kam, och därtill den mest flexibla, och den som liknar Aliens mest i funktion. Lätta att sätta, vandrar i stort sett inte alls, samt täcker stort område.
 
Ville bara komplettera min tidigare tråd med en liten incident vid Grönbrink i söndags. Kompisen klättrade upp till de tunna fingersprickorna en bit upp på Klart spänt och lägger min svarta Alien (minsta, med ett span på ca 9-12mm). Han kliver upp en bra bit på denna eftersom det inte finns fler lägg på ett bra tag. Han kommer upp till hyllan där det lättar, men är pumpad. Det finns heller inga lägg där... Han faller kanske 6m innan repet spänns och jag dras upp en meter, dvs han blir hängande ca 7m nedanför där han föll. Placeringen kommenterades som "inte den bästa", men tydligen höll den ändå. Svårt att räkna fallfaktor när andreman lyfts upp, men det var max 13m rep ute. Axeln fick en liten böj, och den mjuka metallen i en av loberna fick en rejäl bula. Strax under den kam som fick ta smällen satt en Camalot C4 stl 0.3.

Hellre en ytte-pyttekam än ingen säkring alls...
 
De e nåt visst med aliens alltså... att den lilla skiten kan ta ett sånt fall! Jag har fallit på den gröna och är nöjd med det.
 
en liten korsning mellan två pågående trådar..

jag har en blå mastercam som ser ut som på bilden.
de två yttre loberna (och en av de inre) går alltså att vrida förbi sitt horisontella ändläge, åt "fel" håll.

på min andra blåa så har en av loberna en tendens till samma sak.

inget sånt beteende finns för den gula, oranga, eller röda.

kammen på bilden rippade idag vid ett förstemansfall, men det kan mycket väl ha berott på en mindre optimal placering.

den såg som den gör innan fallet, men den gick att justera till så att den såg ok ut, så den fick följa med upp - det medför iofs att loberna kan kammas in litet olika mycket, men om kammen är välplacerad, dvs att den är rejält inkammad, så har jag svårt att förstå att den inte skulle kunna hålla bra ändå.

den har använts ett flertal gånger, och hängts i, men jag vet inte om att den skulle ha tagit något fall före idag.

loberna är repiga förstås, men det syns inga andra skador på den, så jag vet inte riktigt varför den ser ut som den gör.

så jag sitter och funderar på vad jag ska göra med den (och den andra).

hur ser era blåa mastercams ut?

(och, nej, om jag skickar den nånstans så blir det till metolius)
 

Bilagor

  • IMG_0663_nedskalad.jpg
    IMG_0663_nedskalad.jpg
    14.5 KB · Visningar: 334
alla är inköpta förra året, och de har små klackar som inverteringskydd, men det är relativt den motsatta loben, inte relativt skaftet.

dom är inte gjorda för att säkra i "paraplyläge", men det känns ett definitivt stopp för att rulla bak loberna mer än vinkelrätt mot skaftet (oavsett motsatt lob).
 
Är det inte så att visa kammar har sitt stopp just mellan loberna medan andra har det mellan varje lob och lagringen?
Och kanske är det så att enaxliga brukar ha mellan loberna och tvåaxliga mellan resp och lagring - eller snarare den lilla klump som axlarna sitter i`?
 
Min går att göra likadant med, men så fort jag triggar den, så ställer loberna sig i rätt läge.
Funkar fjädringen, behöver du nog inte vara orolig, just den här manicken verkar funka så.
Min har tagit många fall, är tillknycklad utav bara tusan, men sitter alltid där den ska.
 

Bilagor

  • bild-8.jpg
    bild-8.jpg
    68 KB · Visningar: 306
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut210607 Nya microkammar från BD på gång! Klättring allmänt 33

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg