Microkammar

När vi ändå pratar om säkringar. Vilka microkammar har ni provat? Vilka storlekar sätter ni oftast? Vilken modell? Vilka skall man dubbla på?

Finns det någon vågad klättrare som inte har microkammar? Hur resonerar man då?
 
Känner mig hugad att svar här också.

Jag kör Med camalot c3:eek:r och aliens.
Oftast har jag grön och röd C3:a och gul, grå och röd alien. Dubbel uppsätning av nämnda aliens.
Över det är det grön camalot och uppåt, men ja, då är det ju inte microkammar längre.

Vad är egentligen definitionen av microkammar?
Jag kan tycka att utvecklingen gått såpass långt att ner till gul alien inte riktigt är mikrokammar.
Mikro anspelar i mitt sinne till pyttepyttesmå saker.
 
Jag har klättrat mest med BD c3 och CCH aliens, men även en del med Metolious mastercam och Wild Counry 0 och 0,5. Aliens finns ju tyvärr inte längre, men jag är jättenöjd med c3:eek:rna och har slutat racka på de aliens jag har kvar (jag brukar inte ens stoppa ner dem i klättersäcken längre). Jag har dubbelt av 0, 1 och 3 (grön röd gul) och enkelt av de mindre. Den blå och den grå c4 får väl räknas till mikrokammar också. Jag har en blå och två grå, den blå får väl räknas till specialistgrejorna. Det enda felet med c3 är att de är så dyra att man för samma pris som jag lagt på dem skullet kunnat nästan trippla med t.ex. mastercam.

Många tycker att c3-or har en tendens att vandra. Jag har själv aldrig haft det problemet men det är en vanlig invändning och kan vara värt att ta i beaktande.

Metoliious mastercam tyckte jag var OK, men jag gillade inte kevlartråden. Jag hanterar min utrustning ovarsamt och gissade att tråden skulle skäras av mot granit.
 
Har svårt å lita på c3 sen jag damp i backen på en rippad grön. Hade ju givetvis med min placering att göra, men än så länge har det gått bra att skylla på kammen :)

Köpte grå mastercam nu sist, och har redan fått en hel del användning för den, har känts bomber varje gång (även om den inte fått ta nåt fall än)

Mastercam is da shit i min bok. Upp till gul iallafall.

EDIT: Använt min Blå mastercam MYCKET (det är nog den säkring som jag ramlat i flest gånger) och har inte märkt av tillstymmelse till nötning på kevlartråden. Däremot ser ut loberna ut som de passerat genom helvetets förgård, men det är en annan femcentare :)
 
Får lägga till gul å blå Totem Cams på favoritlistan också(efter det tycker jag inte de är micro längre. Tycker väl att micro börjar UNDER blå egentligen, men eftersom jag nämnde mastercams..)

Följsamma, lätta att sätta och vandrar i stort sett aldrig. Den grymmaste kammen jag använt.
 
Har aldrig ägt Aliens, och kan inte färgerna.

Är micro möjligen nånstans i området under 15 mm? Eller under 12?

Jag har ofta använt RE Comets tre minsta, inget skrytmärke, men jag litar på dem och de är bra att hantera. (ligger nog mellan 12 och 20 mm totalt)
Har även de minsta C4:eek:rna, och ett par små Metolius TCU. Gillar inte TCU:erna av nån anledning.

Microkamplaceringar känns ofta bra, eftersom sprickorna ofta känns solida och parallella som, men de är ju lite känsligare eftersom spannet på en microkam är rätt litet i mm förstås.
(Börjar de vara riktigt små, har de ju rätt begränsad hållfasthet också, men diskussionen gällde väl inte aidkammar.)
 
För mig betyder småkammar fingerstorlek eller mindre. Gul alien, grå c4, gul c3, friend .5, gul metolius eller mindre, alltså storlekar som täcks mycket väl av kilar.

Detta är väl av historiska skäl antar jag. Friends fanns inte i storlekar mindre än #1, och själva designen passade inte för mindre storlekar.

Men som påpekats så har ju fingerpjäser full styrka. Ordet "mikro" kanske skall reserveras för fingertoppar och neråt: typ blå alien, grön c3, lila metolius osv
 
Jag antar att det beror mycket på vart man klättrar men mina fyra C3or (00 till 2) och två offset Aliens har räckt länge. Innan C3orna hade jag motsvarande uppsättning i Aliens. Jag har aldrig dubblat upp på någon av dem eller känt behovet av det, men o andra sidan gillar jag att lägga kilar.
 
Har aldrig ägt Aliens, och kan inte färgerna.

Är micro möjligen nånstans i området under 15 mm? Eller under 12?

Jag har ofta använt RE Comets tre minsta, inget skrytmärke, men jag litar på dem och de är bra att hantera. (ligger nog mellan 12 och 20 mm totalt)
Har även de minsta C4:eek:rna, och ett par små Metolius TCU. Gillar inte TCU:erna av nån anledning.

Microkamplaceringar känns ofta bra, eftersom sprickorna ofta känns solida och parallella som, men de är ju lite känsligare eftersom spannet på en microkam är rätt litet i mm förstås.
(Börjar de vara riktigt små, har de ju rätt begränsad hållfasthet också, men diskussionen gällde väl inte aidkammar.)
Grön och Gul Alien motsvarar de två minsta C-fyrorna 0.3 och 0.4 (Blå och Grå, för att ytterligare öka färg-förvirringen :) ), Svart och Blå Alien är ännu mindre, medan Grå, Röd, Orange (och ...?) är större.

Jag har Grön, Gul och Röd.
Den gula använder jag JÄMT och den röda ganska ofta. Den gröna inte så mycket, tycker den är så liten att jag har svårt att bedöma placeringen, vill inte ha några ojämnheter eftersom Aliens inte har inverteringsskydd. (Den röda rippade en gång pga det, men det VAR en dålig placering...)
 
Jag antar att det beror mycket på vart man klättrar men mina fyra C3or (00 till 2) och två offset Aliens har räckt länge. Innan C3orna hade jag motsvarande uppsättning i Aliens. Jag har aldrig dubblat upp på någon av dem eller känt behovet av det, men o andra sidan gillar jag att lägga kilar.

Visst spelar det en stor roll var man klättrar. På Blåbergets stora vägg skulle jag kunna gå de flesta leder med två set kil och 3 hexor och lägga en säkring varje meter. En hel del leder på ringkallen skulle jag inte kunna lägga mer en en tillfredställande kil var tredje-fjärde meter men skulle kunna sätta alla mikrokammar i norra sverige på dem.
 
Jag har ett gäng Metolius TCU:er som jag gillar. Lätta och lätthanterliga kammar som passar där man minst anar det!
Har även klättrat en del med Mastercams och man kan väl säga att dom generellt är mer användbara.

Den minsta TCU:n, 00, har blivit lite av en lycko-kam som jag använder på nästan varje led jag klättrar!

Men som sagt, av de små kammar jag prövat är nog mastercams de bästa.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Jag tycker mastercams är svåra att få in i sprickor! Jag tycker de har ganska begränsad "räckvidd". Vad tycker ni?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut210607 Nya microkammar från BD på gång! Klättring allmänt 33

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg