MH Lamina 35

Hej alla friluftstokar,

Jag hade tänkt att införskaffa en sovsäck nästa år men nu dök det upp en MH Lamina 35 på rean.
Jag sover i tält/vindskydd vår,sommar och höst och sällan i fjällmiljö. Laminan har en komfort temp 0 och det känns rätt men jag har ingen erfarenhet av sovsäckar och i vilken tempzone det behöver vara.

Sen har jag en fråga om syntet vs dun? När det kommer till mig och mina användnings områden.

Sover idag i en skvader caravan som jag ärvt men svettas på tok för mycket i den.


God fortsättning
Matthias

Edit: såg nu att phantom 32 har en ungefär samma komforttemp som Laminan fast bara vägde hälften så mycket. Det förklarar min fråga om materialet.
 
Senast ändrad:
Till vilket verkligt bruk avser du ha din sovsäck?
Hur stor är du?

Är du i eller medvändare?

Avser du vandra med din sovsäck?

Sen blir det lättare att besvara dina frågor.
 
Det blir vandring på låglandet till och börja med i vindskydd i vår men vi kommer införskaffa ett tält till semester då det bär iväg.

191 cm och 80 pannor

Ivändare

Jepp det kommer bli vandring, mest en-nättersturer men på semestern blir det minst 1 vecka.
 
Med ivändare försvann alla snåla mumiemodeller på en gång.
Tyskarna har flera rymliga modeller, liksom att du kan få dem hos Roberts.
go tur
 
roberts

Tack för tipset!

Du sa att alla mumiemodeller går bort om jag är i-vändare, och nu när jag kollat på roberts har jag hittat två säckar som jag tror kan passa mig. Voyager light och globetrotter men på dom båda står det design: mummy shape. Det gör det iofs på alla deras säckar. Så jag är inte riktigt med där Seobserver vad du menar.

Sen undrar jag om matrialet dom använder på säckarna, den ena säcken har något som kallas Pertex microlight och den andra nylon ripstop/nylon.
Förstår att den senare är tåligare men hur bra andas den? Sen tänker att om jag ska sova i vindskydd/tält så behöver jag inte ha någon säck som står imot fukt utifrån så bra.. eller?

Jag har läst mig till att ni rekommenderar en komforttempratur på -7,-9 för fjällvandrare men hittar inget för mig som ska gå på slätten, bergslagsleden etc.. runt nollan?

Vilken djungel det är :)

tack för hjälpen, det uppskattas! :D
 
Skall du huvudsakligen använda säcken under trädgränsen den varmare delen av året bör du klara dig med en säck på Tcomfort några grader (-2--3) under nollan (men du vet ju själv bäst hur frusen du är). Även fina sommarnätter kan bli kalla om vädret är klart och nattfrost kan förekomma. Dessutom kräver bivack varmare sovsäck än om du bor i tält. Vill du skydda säcken för fukt om du sover i bivack finns det överdrag att köpa (ex Haglöfs), och behöver du förstärka sovsäcken vid kallare väder finns fleece liners att köpa eller att sova med ex underställ på.

Väljer du en dunsovsäck (betydligt dyrare men vinsten ligger i mindre packvolym och vikt kan du välja Tcomfort kring ex -2 grader. Väljer du däremot en fibersäck så lägg gärna på några extra grader ner mot -5--6 grader då fibrerna komprimeras efter en tids användning medan en dunsovsäck är bättre på att bevara loftet.
 
Också i-vändare med mummybag. Beställde just en ny säck som jag räknar med att använda vår,sommar,höst även fjällvärlden.

En MH Phantom 32 Regular (jag är 174cm /72kg)

Hög prio är värme och minimal packstorlek.

Beställde även MH junior åt barnen :)
 
I och med...

...blev det inte tvärtom tidigare i tråden..?

I-vändare är väl en som vänder sig och rör sig i sovsäcken utan att sovsäcken ändrar läge..?
Medan en med-vändare vänder sig och rör sig tillsammans med sovsäcken, oftast för att den är för trång för att passa rörelsemönstret.

Dvs en medvändare behöver lite rymligare säck för att kunna röra sig utan att vända med sovsäcken.

Själv är jag i-vändare med ovanstående definition och sover utan att rulla runt säcken även om den är smal. Kärestan som är mindre till växten än mig är medvändare och brukar få dragkedjan under sig framåt natten. Så kroppstorleken verkar inte påverka så mycket, mest rörelsemönstret.

//J
 
Sådär, nu var den hemma. Addnature.com skickade snabbt och bra.

MountainHardwear Phantom32. Verkar otroligt fin säck. Och varm. Tror nog 0 C är utan problem för oss som inte vill svettas på nätterna :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2

Liknande trådar