Havregrynsgröt på Trangia. Någon äckligare frukost finns inte. Numera kör jag med musli och torrmjölkspulver plus vatten.
Sista turen, som avslutades i Båstad, fick jag slut på vatten och det som fanns i bäckarna var för äckligt för att kunna renas så jag blev törstig på sista biten. Och kartan som lovade att det fanns vatten vid lägret hade fel. Men oj, där växte ett helt snår med tamhallon, och de var precis i högsäsong. Åt mig otörstig. Och nere i stan på torget såldes bären för 25 kronor kvartslitern. Ett bra minne.
Min första vandring var med ett gäng kompisar. Jag slängde ihop en sallad och skulle ha med mig dressing till. Köpte en pulverpåse som skulle blandas ut på plats. Det var en totalt osmaklig dressing till den salladen, det gick inte att äta. Sen hade jag slut på käk, och vi hade två dagar till framför oss. Som tur var fanns det fler newbies i gruppen så allt kolapsade och vi fick ringa föräldrar som hämtade oss. Jag slapp svälta. Totalt matfjasko.
En tur låg lägret nära en campingplats. Jag antog bara att där fanns käk i butiken, men det visade sig vara en knapert sorterad affär med höga priser. Kvällsmaten den dagen blev blåbärssoppa och chips. Gav energi, men ingen mättnadskänsla. Och salt.
Har experimenterat med lav. Åt navlav. Experimentet finns återgivet i en artikel på susning.nu:
http://susning.nu/Navlav
Smakar inget, saknar allt tuggmotstånd och liknar hjärnsubstans. Men lär vara rikt på kolhydrater och C-vitamin.