Merinoull - Djurhantering

Om jag uppfattat diskussionen rätt vad gäller kläder i merinoull - Icebreaker och Smartwool från NZ ÄR "mulesing"-fria?

Helt korrekt. Så du behöver inte göra några jobbiga förändringar i livet, som att sluta använda ull. Det är bara att välja Icebreaker eller Smartwool istället. De gör väldigt trevliga ullplagg och sockor, så det är knappast något nerköp. Tvärtom.

Helt korrekt. Så du behöver inte göra några jobbiga förändringar i livet, som att sluta använda ull. Det är bara att välja Icebreaker eller Smartwool istället. De gör väldigt trevliga ullplagg och sockor, så det är knappast något nerköp. Tvärtom.

Fast Icebreaker tillverkas å andra sidan i Kina vilket man förstås också kan ha åsikter om. Jag skulle inte ha köpt min Icebreakertröja om jag insett var den var tillverkad.

red, la till Icebreaker

Alternativ i merino

Kari Traa säger sig i en intervju i en av dagstidningarna, omedelbart ha bytt producent då hon fick veta hur detta gick till. Vegard Ulvang i sin tur har lovat att titta vem producenten är och då byta om det är från denna typ av djurhantering hans ull kommer.

I reportaget framgår att det är en skum marknad med många led och att det ibland inte är helt lätt at få reda på var ullen kommer ifrån ursprungligen.

Fast Icebreaker tillverkas å andra sidan i Kina vilket man förstås också kan ha åsikter om. Jag skulle inte ha köpt min Icebreakertröja om jag insett var den var tillverkad.

red, la till Icebreaker

Precis..
man får inte raka rumpan på lamm så att dom inte äts upp av larver och dör en extremt plågsam död men det är helt ok att köpa kläder sydda av barn och vuxna utan rättigheter eller lön för att överleva, men kineser e ju gula, smutsiga och för hungriga för att skrika, inte fluffiga och söta som små lamm..

Senast ändrad:
Och produkter av skin ska man inte ha, för det är synd om djuren, bomull orsakar en hel del miljöförstöring, syntetplagg är gjorda av olja (och kan innehålla giftiga antibakterie-ämnen). Vad är ok att ha på sig vid det här laget? Linnekläder?

;-)
/OJ

Precis..
man får inte raka rumpan på lamm så att dom inte äts upp av larver och dör en extremt plågsam död men det är helt ok att köpa kläder sydda av barn och vuxna utan rättigheter eller lön för att överleva, men kineser e ju gula, smutsiga och för hungriga för att skrika, inte fluffiga och söta som små lamm..

Ja nu har experten fått till det.
Raka rumpan? Det låter oskyldigt det.

Senast ändrad:
Tack för expertsvaret.
Nu vet jag att raka och skinnflå är samma sak.
Jag får väl ta det lite försiktigt då när jag står framför badrumsspegeln nästa gång.

Precis..

Okej, det var ett ganska larvigt svar. Väääldigt mycket tillverkas i Kina och det är inte samma sak som att folk sitter fastkedjade i fabriker dygnet runt och det betyder inte barnarbete. Jag har naturligtvis inte koll på alla led i Icebreaker och alla fabriker, men jag har i alla fall träffat folk som varit på en del av dessa och sett ganska mycket bilder och film. Det ser väl ungefär ut som när jag jobbade på en fabrik i norra Norge. Fruktansvärt... eller inte.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg