Instämmer. Rollen är helt klart en av flera räddningstekniker och att påstå något annat är bara löjligt. Dessutom sker det i en konsumet upplysande artikel som säkert läses av många noviser vilket är ganska allvarligt. Bättre vore att man sagt att den inte är nödvändig för paddling i gynsamma förhållanden.
Klart att det är löjligt att påstå något annat.
Men det är väl lika löjligt att vänta sig annat i en dagstidning
(med utsago från en sjomme som inte har suttit i en kajak på femton år, och som säljer trygga kajaker med jättestor sittbrunn från en plats som har tämligen bra paddling inomskärs - i synnerhet givet min spekulation om nybörjarkundernas eskimorollsfixering).
Skall man bli uppretad av sånt så lär man inte kunna ha så mycket annat för sig. Det blir kort sagt inte en seriös debatt om man bejakar sådant bränsle.
Jag skulle tro, med hänvisning till paddling i Näsets Paddlarklubb, Göteborgs Kanotförening och blandade andra sammanhang så som träffar och nybörjarkurser, att det är klart färre än var tionde person som kan sin roll då den verkligen behövs. Kanske rentav så få som ett fåtal procent, mindre än en procent?
(Ingen vetenskap på något sätt, bara en stark känsla, den tål motangrepp, precis som allt annat jag skriver.)
Med det som bakgrund kan man konstatera att paddling verkar rätt säkert trots brist på nyttig rollkunskap
(rollkunskap som bara är genuin i stilla vikar och varmt vatten är helt klart bra på många sätt, men knappast en solid säkerhetsmetod bland andra då det behövs).
Nu kan vissa kan få uppfattningen att det är helt ok att ge sig ut i oavsett förhållanden bara de har pump, flytväst och kan kompisräddning.
Ja, och det är väl i princip helt okey. Givet den begränsade risken som paddling medför
(kombination av sannolikhet och konsekvens). Sen tror jag att dessa "vissa" gör omdömeslösa ansatser oavsett vad som skrivs i GP, eller här. Det gjorde jag i min ungdom.
Har man väl fått rollen att sitta även i skarpt läge är man i mina ögon klart bättre rustad att möta de vilkor naturen har att bjuda på, och gör generellt paddlaren mer komplett.
Helt rätt. Instämmer. Jag har definitivt haft stor glädje av min roll
(då den var solid) under surf med fulllastad kajak, vid lek i walesiska vatten, vid dumpande surf och vid annat bus. Inte minst har jag varit klart tryggare i nära-fara-läge.
Men uppbragdhet för att inte alla omfamnar rollen som ett måste för alla kan man gott ta med en nypa salt...