Det där är säkert lite beroende på vem som "examinerar". Men samtidigt kan jag ju tycka att det ändå är rätt OK om den som godkänns gör det trots viss "tafflighet". Enda sättet att ha ett lite lagom mekaniskt och bra rörelsemönster, är troligen att ha klättrat (säkrat) en hel del innan provet. Så hur man än gör så måste ju alla vara nybörjare nån gång, och lära sig genom övning. Jag klättrade med min kompis på en lätt och lite lägre vägg, där jag kände att jag lika gärna kunde sola, och så hoppade jag av ibland när han inte var beredd, när jag hade klarat ett markfall, eller hade en jättejugg i midjehöjd, som jag aldrig släppte. ;-)
Han fick snart stil på handhavandet, och har i alla fall vid ett tidpunkt varit på en helt godkänd nivå, samt med lite bakgrundskunskap om varför vissa saker är viktiga. Han är inte redo att hänga med på långtur, men säkrare än somliga som jag sett på gym för några år sen. Det kanske aldrig har varit ett jätteproblem, men i nån ände måste man börja, och det finns alltid utrymme för förbättringar (och floskler...).
(Har förresten också hört talas om indragna kort.)