• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

menskopp på vintertur?

Menskoppen var uppe för diskussion för ett tag sedan (för den nyfikna: http://www.menskopp.se ) jag tyckte att det verkade kanon och har nu inhandlat en. har dock inte testat den så mycket ännu.

Men, det jag undrar är: även om man får in snitsen på att tömma, sätta in den och så vidare, hur är den på vintertur (i tält)? någon som har erfarenhet? sanitetsservetter för att tvätta den, eller?

vanliga släng-bort-mensskydd är inte optimalt heller..

Erika
 
Ett annat alternativ är ju att skjuta upp mensen. Fast det funkar ju bara om du äter p-piller.

Kanske menskoppen ändå är ett alternativ, verkar intressant, dock lite svårt med rengöringen som du skrev om man är ute på en vintertur. Säkert att det inte skulle gå med tamponger de första dagarna och sen en bra binda?
 
tja, jag tänkte mest att det vore smidigare med menskopp om någon har rengöringstips eller andra tips. det är en hel del meck med tampongbyten och extraskräp man slipper. hur rent är snö egentligen? går det att på ett bra sätt diska ur den med snö, eller behövs renare tvättlappar? snö + intimtvättlappar kanske funkar.

erika
 
Självfallet ingen egen erfarenhet...

...men några av mina vänner använder koppen och jag tror att det i frågan om hur man rengör den är tämligen enkelt, snö är (beroende på var man är så klart) oftast mycket renare än tex kranvatten och beroende på hur 'stadigt' underliv man har rent hygien/infektionsrisksmässigt kan man nog hålla sig till att bara tvätta ur den med snö när man tömmer den förutom en gång om dygnet då man helt enkelt diskar den, beroende på hur hett vatten den tål kanske att koka den för bästa hygien är en tanke. Om man ska använda tvättservetter så är det nog en sådan sak som man bara behöver göra en gång om dygnet det med.
De som jag känner framhåller koppen som smartare på alla sätt (efetr vad jag hört iaf) och använder bara koppen, inga andra mensskydd.
 
Jag har nu i fyra månader använt menskopp som enda mensskydd. Har tyvärr inte hunnit testa den på tur ännu, men kan utifrån mina erfarenheter hittills inte tänka mig några som helst bekymmer med menskopp på tur. Den allra största fördelen är helt klart att man inte behöver tömma den mer än två gånger per dygn, och då kanske man kan stå ut med lite meck.

I informationen om menskoppen står det att man kan tvätta den i allt vatten som man kan tänka sig att bada i under flera timmar. Det kravet tycker jag att smält snö uppfyller mer än väl. Vidare står det att man ska koka koppen då och då, men jag har valt att bara koka den när mensen är slut och jag har inte upplevt att den känns ofräsch. Mitt tips är: fyll koppen med smält snö och gnugga den ren morgon och kväll. Det borde inte ta mer än någon minut.

Jag tyckte att det tog ett tag att vänja sig vid koppen, så det kanske kan vara en bra idé att använda den så mycket som möjligt innan turen.
 
kanske två

Jag har anvät menskoppen nu i sådär ett halvår och använder bara den som mensskydd. Tycker den är toppen just för att man inte behöver bry sig mer än två gånger om dan.

Jag tror också att det funkar med att bara gnida av den i snön och kanske koka nån gång mitt i om man tycker att det känns som om det skulle öka hygienen. Jag tror till och med att du ska undvika tvättservetter, i alla fall om de innehåller ett enda uns av tvål, perfym eller likanande, för det är inte bra för underlivet.

Men sen när man är ute på vintern kanske man ska kosta på sig två. Då kan man snabbt byta och så kan man sen när man fått på sig byxor och allt igen mecka med att göra rent. Så slipper man sitta med rumpan bar och frysa under tiden :) . Jag har nämligen funderat att ha två för andra tillfällen där jag inte kan göra rent koppen direkt. Kan vara ett alternativ kanske.
God tur
Zotter
 
Jag har testat den på vintertur. Var faktiskt rätt meckigt att tvätta den i snö, svårt att få den riktigt ren och så fryser snön fast i den och så står man där och fryser som fan om både bak och händer för att man inte vill grisa ner handskarna...

Men det är ju kanon att man kan sova med den, så den där idén om att ha två kan kanske vara nåt.
 
Vinterkoppande

Hejsan!

Har nu även jag testat koppen på vintertur i tält. Det funkade helbra tycker jag, men att tvätta den i snö är ingen höjdare. Därför får man ta till knepet med att kissa på den när man tömt den eftersom urinet steriliserar. Halvmysig känsla de första gångerna men sen lär man sig uppskatta de varma fingrarna ;-)

Man får inte vara pryd på fjället, som en klok människa sa.

Instruktionsmanual för vinterkoppande:
Ta ut koppen.
Efter att jag tömt och kissat på koppen (+ fingrar) är både kopp och fingrar rena och det är bara att sätta i den igen. Det som är bökigt med att ha den just på vintern är att det är kallt, och när det är kallt spänner man sig och då vill inte koppen riktigt in. Därför är det bra att ha tränat ett tag innan man åker upp på turen!
När koppen väl var inne så använde jag våtservett att rengöra fingrarna. Klart!
 
Vilken bra idé

Vilken super-idé. Det ska jag komma ihåg. Nä, som sagt i terrängen får man inte vara pryd så det är ju tur att man inte är.
 
Jag har missat den tidigare tråden, någon som hittar den, eller som orkar ta sig tid att berätta lite mer (har läst på hemsidan). Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna kissa utan att behöva tömma den, eftersom åtminstonde jag "blöder med" när jag går på toa, så att det alltså kommer extra mycket blod just då. (Har riklig mens.) Det är ju just många gånger i naturen som det inte funkar att börja tömma och byta. Går det att komma runt detta låter det ju som en kanon-grej.
 
Mensblödningar

Man kan också prova tabletter som radikalt minskar blödningen. Tabletterna var tidigare receptfria men numera måste man ha recept.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j.piraten Örebro - hitta på aktivitet Tjejforum 0
zeppelingirl på väg ensam Tjejforum 32
Louise_76 Träningskompis på Nynäsvägen el omnejd? Tjejforum 1
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
N76 Lundbybadet på Hisingen, Gbg? Tjejforum 0
KajsaMalm Mens på höghöjd??? Tjejforum 4
joppi0022 Hur få upp kajaken på taket? Tjejforum 9
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
pirajenny tips på damsadel Tjejforum 5
annikarin Följa med på Vasaloppsläger? Tjejforum 2
junette_c Tips på vandringsleder!! Tjejforum 6
160270 Aldrig på längdskidor Tjejforum 11
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Chabolina Tips på bra skalbyxor Tjejforum 6
KarinB Några tips på aktivitetssemester i Juli? Tjejforum 6
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Svartkatt Aktiv morsa funderar på framtida lämpliga äventyr Tjejforum 6
Måne Ny på Utsidan Tjejforum 1
plingon Beröm/uppmuntran till aktiva kvinnor på Utsidan! Tjejforum 4
375 Klättervägg på cistern Tjejforum 0
Pauliina träning gör mig sugen på godis! Tjejforum 11
Kristin Nygren Tjejdykhelg på SALT i Kungshamn Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
webwizard Jeg savner veninder til at vandre på fjeldet med Tjejforum 2
x-treme Tjejers sätt att se på prylar??? Tjejforum 37
annique Nybörjare på klättring Tjejforum 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg