• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

menskopp på vintertur?

desinfektionsmedel?

Kan inte desinfektionsmedel vara ett bra alternativ?
Borde inte frysa eftersom det innehåller etanol.
Handsprit i form av gel finns att köpa på apoteket om jag inte missminner mig. Däremot vet jag inte vad bruksanvisningen säger om sprit och huruvida man måste skölja den i vatten efteråt.
 
Desinfektionsmedel borde funka, men det blir ju en pryl till att fippla med =)
Det enda man ska akta sig för som jag förstått är oljebaserade produkter då mooncupen är gjord i gummi..
 
allvarligt tjejer...

Jag gillar menskoppen, den har så att säga revolutionerat hela perioden för mig...MEN på fjällen tycker jag faktiskt att den är inte så lätt att ha. Sitta ute med ändan i vädret och fippla runt med att tvätta av den (antingen bredvid en bäck eller med vattenflaska) är ingen höjdare tycker jag. Sen har jag aldrig fått till snitsen att få in den hukandes på marken - men det är kanske min egen klumpighet... Att sitta på en utedass med risken att tappa grejen rakt ner i "soppan" och även där hålla på med en vattenflaska är heller ingen höjdare. Man står och tvättar av den ner i hålet och så står man och droppar åt andra hållet...Och så kan åtminstone jag inte undgå att få klet på händerna...jag i alla fall vill tvätta händerna efter den operationen...och sen stå där i snö?? Och hur jag än övar så får jag inte till det att kissa efter man tagit ur koppen - min blåsa töms automatiskt när jag börjar rota fram den...

Fixar ni verkligen det så lätt som det låter??
Tamponger tycker jag funkar liite bättre i såna situationer, men då får man ett avfallsproblem...

Ja, jag bara undrar hur ni egentligen gör...för tydligen är jag för dum för att få till'et...eller??
 
Hm, inga större problem för mig, men det är ju helt individuellt....men att fippla med den inne på dass verkar vara en farlig balansakt! (fast än så länge har jag aldrig tappat min i porslinsskålen hemma, så varför skulle jag tappa den på fjöset?!)
 
Virrhönan; sa:
Hm, inga större problem för mig, men det är ju helt individuellt....men att fippla med den inne på dass verkar vara en farlig balansakt! (fast än så länge har jag aldrig tappat min i porslinsskålen hemma, så varför skulle jag tappa den på fjöset?!)

Bara för att man kommer på tanken att...;-)
 
desinfektionsmedel

Hur är det med desinfektionsmedel egentligen. Jagmenar, jag tvättar den inte med tvål mellan varven hemma av rädsla att det ska följa med tvål in så att säga. Jag är paniskt rädd för svamp och tänker mig att tvål kan vara en bov. Jag kokar den bara efter varje omgång.

Desinfektionsmedel (alkogel eller dyl)... hur nyttigt kan det vara? Är det någon som vet? provat? kvalificerad gissning?
 
Re: desinfektionsmedel

sigvardsdotter; sa:
Hur är det med desinfektionsmedel egentligen. Jagmenar, jag tvättar den inte med tvål mellan varven hemma av rädsla att det ska följa med tvål in så att säga. Jag är paniskt rädd för svamp och tänker mig att tvål kan vara en bov. Jag kokar den bara efter varje omgång.

Desinfektionsmedel (alkogel eller dyl)... hur nyttigt kan det vara? Är det någon som vet? provat? kvalificerad gissning?

det skulle kräva en väldig bra sköljning. Sen tror jag i o f s inte att det behöver desinficeras så himla mycket, slidan har ju i sig själv en bakteriedödande miljö. men samtidigt förutsätter det att man har bra handhygien och att koppen tvättas i verkligen rent vatten - dvs dricksvattenkvalitet. hemma gör jag inte mycket mer än att skölja av den + kokning när mensen är slut.
 
alkohol att "rengöra" menskoppen med..

tror inte att de är så bra att rengöra med alkohol såvitt jag vet är väl alkohol ganska uttorkande, eller ?
 
ordentlig desinfektion!

Appropå alkogel så finns det ju återfuktande sådan, kan det funka?

vid kokning så har jag testat att koka den lite för länge....jag glömde min på spisen vilket resulterade i en kopp som blev som ett såll + en fördärvad kastrull....blä. Vid nästa lön inhandlas en ny!
 
..och att cykla med den??

Hej,

Jag har inte testat menskoppen, men det låter intressant det ni beskriver! Någon som har testat att cykla en längre tid med den?
 
cykla!

jag cyklade fyra dagar nu i sommar med nämnda kopp. Funkade utmärkt. det beror iofs på hur mycket av pinnen man har kvar, men för mig var det inte skuggan av ett problem.
 
Menskopp=toppen

Jag kissar på menskoppen när jag är i situationer där det inte finns vatten till hands (kan hända på offentliga toaletter likaväl som i naturen). Jag tror inte att det spelar nån roll om det kommer nytt blod på menskoppen när man kissar, det viktiga för mig är att få den tömd. Om man har haft den ett tag så lär man sig handgreppen så att det går rätt fort, tror jag. Men kanske är det olika hur bra det funkar från person till person, beroende på hur man är skapt (fast jag tror inte riktigt det, jag tror det viktiga är att man kan slappna av och känna sig trygg med koppen). Om man måste kissa när man tar ut den så gör man det, och skyndar sig lite så hinner man få ut den _och_ kissa på den lite lagom mycket innan kisset är slut (man får väl hålla sig ett tag så man har full blåsa, hehe).

Jag har bara upplevt problem med koppen vid en övning och det var då jag gjorde yoga, då ville den klämmas ihop och läcka då man gjorde vissa övningar. Cykla har aldrig varit några problem för mig.

Länge leve menskoppen - vem vill dra på blodiga tamponger??

Ha de!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j.piraten Örebro - hitta på aktivitet Tjejforum 0
zeppelingirl på väg ensam Tjejforum 32
Louise_76 Träningskompis på Nynäsvägen el omnejd? Tjejforum 1
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
N76 Lundbybadet på Hisingen, Gbg? Tjejforum 0
KajsaMalm Mens på höghöjd??? Tjejforum 4
joppi0022 Hur få upp kajaken på taket? Tjejforum 9
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
pirajenny tips på damsadel Tjejforum 5
annikarin Följa med på Vasaloppsläger? Tjejforum 2
junette_c Tips på vandringsleder!! Tjejforum 6
160270 Aldrig på längdskidor Tjejforum 11
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Chabolina Tips på bra skalbyxor Tjejforum 6
KarinB Några tips på aktivitetssemester i Juli? Tjejforum 6
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Svartkatt Aktiv morsa funderar på framtida lämpliga äventyr Tjejforum 6
Måne Ny på Utsidan Tjejforum 1
plingon Beröm/uppmuntran till aktiva kvinnor på Utsidan! Tjejforum 4
375 Klättervägg på cistern Tjejforum 0
Pauliina träning gör mig sugen på godis! Tjejforum 11
Kristin Nygren Tjejdykhelg på SALT i Kungshamn Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
webwizard Jeg savner veninder til at vandre på fjeldet med Tjejforum 2
x-treme Tjejers sätt att se på prylar??? Tjejforum 37
annique Nybörjare på klättring Tjejforum 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg