Eftersom ingen annan hugger så får väl jag ta tag i det så att srpp blir nöjd:
1. En havskajak hade inte slagit runt under de förhållandena!
2. Positionen vid 8 resp 12 sek ser inte så stabil ut, ens på plattvatten. Ser inte enklare ut än att klättra upp i en havskajak. (Hade han haft nånstans att förvara den så hade kanske en paddelflottör i skumplast varit till hjälp?) ;-)
3. Att rolla en havskajak går betydligt snabbare. (Där kom den srpp!)
4. Att göra wetexit och reentry och roll tar inte längre tid och kräver inte samma balansakt.
5. En havskajak med vatten i sittbrunnen är inte rankare än en surfski.
6. Noterar att du jämför det med en dåligt utförd flottörsräddning. Är det det som är måttstocken för säkerhet med surfskis? ;-)
Vänder mig inte emot surfski, utan mest mot svartvita resonemang som lyfter ett svar som det enda rätta oavsett om det är torrdräkt, surfski, pontoner, lättpackning eller sänkta skatter... För en del är säkert surfski ett jättebra vinterval, men inte för alla och alltid. Det går alltid att argumentera åt mer än ett håll. Själv har jag en tendens att alltid välja det motsatta hållet.
Tror inte heller på att surfski är frälsningen för alla.
Gick faktiskt runt med flit på bilden...
V10 som jag paddlar är rätt rank, marginellt stabilare än en ICF K1 och nästan lika snabb. Personligen tycker jag att den är enklare att komma upp i än en havskajak (lägre sarg).För mig är det ett sätt att kunna paddla en riktigt rolig kajak på ett offensivt sätt på vintern.
Tror däremot att surfski är en optimal motionskajak. Och ja jag paddlar havskajak också... och rollar den.