Mcinley-är de bra?

Var hälsade alla friluftsmänniskor.

På intersport finn det ett märke som heter Mcinley, som säkert alla någon gång har sett, men är det någon som vet vad för kvalite deras grejer har, de finns ju i hela europa, och sätter sitt märke på både bra å dåliga saker, så jag undrar nu vad ni tycker om märket, och deras produkter, är de bra?

Mvh. Peter

Mc Kinley

Det är och förblir ett lågbudgetmärke .
Men de har blivit klart bättre och är nog de ledande av lågprismärkena .
Mitt råd är :att hur billigt det än verkar så skall du satsa pengarna på ett ledande märke,du kommer inte att ångra dig .
Det kommer du att göra om du köper Mc Kinley i motsvarande utrustning.
/Bosse:

McInley

Har blandade erfarenheter. Fick för några år sen ett av deras lätta (?) tvåmanstält, 2, 8kg. Komforten var utmärkt, myggnät mesta delen av innertältet. Hållbarheten, si och så. Hanterbarheten under all kritik. Jag gav lätt bort det.....
Kläder, zipoff pants o skjortor samt fleece. Bra design i stort. Gott utförande och ser bra ut efter använding.
Funktion god. Rekommenderas. Men kolla sömmarna noga först! Givetvis finns det bättre utförande och bekvämare snitt men det fungerar väl.

Go tur

Johan K

Håller med Boosse

Jag köpte en McKinleyryggsäc, tänkt inte som vandring utan som "resväska" på tåg och buss. Min dåvarande rygsäck var en Alaska och ramen var otymplig samt att den var i största laget. Hur som helst, McKinleysäcken står i förrådet, använd kanske två, tre gånger. Sitter inget vidare, känns mycket mjuk och ostabil. Satsa på något lite dyrare, jag tror inte att du ångrar dig senare. Ofta känns utgiften stor precis när man ska ut med pengarna men efter ett tag har manglömt vad det kostade.

//PW

Mc Kinley

Håller i stort med föregående svarare men måste medge att jag överraskats av den ryggsäck McKinley Nepal jag köpte 1989 och som varit med på hundratalet aktiviteter allt mellan tågluff till längre vandringar på Hardangervidda och Abiskofjällen. Har behövt byta några remmar och spännen men i övrigt har den funkat fint. Kan ju vara undantaget som bekräftar regeln dock.....
/P

jag har testat en del av deras sortiment och kommit fram till att det mesta är helt ok! Har en Grand Canyon 55l väska och den fungerar förvånandsvärt bra men blir dock ostabil redan vid 15kg packning. Annars behaglig. Deras motsvarighet till Goretex (exodoux eller nått) fungerar också bra. Sömmarna håller däremot inte samma klass som märkeskläder. Har en 30l väska som jag springer med också och den är jag oerhört nöjd med. Sitter kanon och är billig. Ja..det är väl de grejjer jag testat...Värt att nämna är väl att mina grejjor endast är 1 år gamla. Har svårt att tänka mig att de håller mer än 2 år till. Men så använder jag dem mycket också....

Jag har en rygga en Mcinley Madras 25 inköpt i Helsingfors för ett par år sen använder den oftast jag ska ut nån längre tur me mtb'n eller ba resa bort en kortsväng måste då säga att jag är helnöjd med den hållit funkat å billig var den ju åxå =)

Mcinley

En riktigt bra Mcinley-pryl är deras kompresions
påse, med öppningar i båda ändar och kompressionsremmar på tvären. Rekomenderas!

McKinley

Jag har en liten rygga som kallas Multitravel 30 (utförande typ Haglöfs Tight).

Den är min bästa kompis och har varit så ett par år nu. Sitter på min rygg när jag hojjar, åker alpint, går till jobbet, handbagage vid resa m.m

Sitter otroligt bra över ryggraden. Spännen som funkar, kraftig väv.

Har dock sett ett och annat på intersport som inte är lika imponerande...

McKinley... och Everest

mcKinley är väl i princip en kopia av Everest... i vart fall ur marknadsperspektivet. Starta som lågprismärke med halv/heljusta grejer för att sedan etablera och vandra uppåt i kvalitet och prisklass. När man tittar på friluftsprylar känns det väldigt ofta som att man får vad man betalar för... till en gräns... Sedan är det bara "branding" man betalar för. Precis som överallt annars. Kvalitet kostar, men dyrast är (sällan) bäst...

Hade en Everestrygga som var ren skit... men tror de har helt ok kvalitet idag (?). Skaffade en McKinleyjacka för vardagsnytta.. och det är den kanon till... men för friluftsliv... knappast.

Tierra jackan som har säkert 7-10 år på nacken, den är kanon fortfarande...

Känns både bra och dåligt att "friluftsbranschen" nu även den gått in på mass-premium marknaden... skedde i samband med att friluftsliv gick från nördsyssla till innegrej (kolla Fjällräven som typexempel!!)... Bra med mer utveckling och konkurrens... men man får alltid pröjsa extra för just "brandingen"...

Oj, detta handlade nästan mer om "marknadsteori" än friluftsliv... måste nog ut en sväng i skogen och rehabilitera mig efter jobbet :)

Snart dags för Vätternrundan...

Hälsar Niklas

Jag tycker att kläderna från McKinley är helt okej. Duger till de flesta aktiviteter. Har däremot inte erfarenhet av tält och ryggsäckar från dem. Visst är ju de dyra plaggen bättre men frågan är om man vill lägga ner så stora summor pengar på ett plagg som är lite bättre.

McKinley-Svenssons märke

nog duger deras utrustning till lite fiske och camping,kanske nån lätt fjällvandring men inte mer...
men andå varför är det så stort då,jo för att svensson köper inte det bästa särskilt här i landet lagom...
jag tror ändå att McKinley gör bra prylar till det priset. Godkändt, men inte bäst...det är det som säljer här i landet lagom...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg