Matlista för fjällvandring

Håller med tidigare talare. Det var ju nästan inget protein i varken frukost eller lunch.

Själv har jag handlat på mig en hel del REAL-mat för 10 dagars vandring. Mest för att få ner vikten. Det blir nog två REAL om dagen och jag håller nu på att fundera på frukost och njuta-av-livet-mat på kvällen. Det blir nog gröt eller mjölkpulver&Start i kombination med nåt ägg. Torkat renkött lär hänga med. Hittar jag kaffeost så blir det lite sånt också. Så jäkla gott i kaffet!

jag har alltid med knorrs/varma koppen's fruktsoppor att äta efter varje varmt mål
Exakt samma som jag, lite efterrätt. Gillar särskillt varma koppen jordgubb&vanilj, brukar blanda den lite tjockare så det blir som en kräm.

Lägg till ett par bitar torkat kött på listan så tycker jag den är ok,

/Ulf

Åt jag 9 hg om dan på en fjälltur skulle jag gå upp i vikt. Jag kör kring 7 hg. Eftersom jag inte lyckats nåt vidare med torkning av kött litar jag till nötter och choklad som proteinkälla.
Det kanske finns andra, effektivare och lika hanterliga?

Förr i tiden åt jag flingor och mjölk på morgonen; numera blir det digestivekex, lite fett vill jag nog ha. Söderut kanske jag får tag i müeslikakor, sånt hittar jag inte alls i affärrerna här
(det är mkt svårt utomlands att hitta skummjölkspulver; ofta finns bara koncentrerad mjök på tub - sötad).

Här kommer min lista, vad tycker ni?
En bra sammansatt matlista av det traditionella stuket som jag själv skulle ha följt till för inte länge sedan. Nu skulle jag i stället för all pasta ta quinoa, fullkornsris, mathavre och liknande. Det är nyttigare och ger en behagligare mättnadskänsla. Dessutom tycker jag det är mycket godare. Och så skulle jag ta med torkade grönsaker att blanda i maten.
I stället för Wasa Knäcke skulle jag välja Wasa Sport och i stället för choklad och jordnötter skulle jag ta rostade och saltade sojabönor, pumpakärnor, torkad frukt och digestivekex.

Min mat

Här kommer min mat om någon har intresse av det. Inte så kreativ

Real frukosträtt
Grov smörgås
Räkost
Kaffe

Proteindrink

Real frystorkat
Kaffe

Proteindrink, snickers

Gainer drink (protein och snabba kolhydrater)

Real frystorkat

Ett par ?

Planerad turlängd och var är reservkäket? Snicker goa men blir det varmt har du flytande snickers, bättre med långsamt godis (karavanstuket igen) som behåller konsistensen även om det blir apelsinväder.
2 knäcke till 7 lunch, är det rätt uttytt? Tror du vill ha fler....
748g torrt per dag är hyfsat, men som ovanstående hade jag haft mer torkade grönsaker och långammare socker men framför allt mer fibrer och vad som följer med dem smak, vitaminer och struktur.
Betänk att NASA gick från näringspiller till riktig mat....gissa varför?
Go tur!
//J

Såhär kanske det blir

Jag äter aldrig lagad mat under etappen; går ut rätt tidigt och slår ofta läger vid sådär 15.00.
Tvättar mig och äter under stor andakt.
Frukost: digestivekex+kaffe
Mellanmål: nöt+russin-blandning i diverse varianter.
Middag: Felix potatismos följt av Knorreria och, till dessert, en chokladkaka.
Allt äts mycket långsamt och med stora kvantiteter vatten till.

Till potatismoset hade jag först tänkt ha torkade grönsaker, men dels är jag lat, dels,
senaste gången jag prövade, för kanske 10 år sen,
så spred de en rätt påträngande lukt omkring sig.
Sen ger de ju inte så mkt energi.

Nu tänkte jag till moset prova lite smakrika buljongtärningar av det lite fetare slaget.

Det här verkar vara tillräckligt för att jag inte ska bli vare sig hungrig eller seg på en fjälltur på 9-10 dagar.
Jag räknar då med att gå ned i vikt 1-2 hg om dagen, vilket det brukar finnas marginal för.
Men då har jag tämligen god apitit efter turen!

På kontintentala äventyr blir det mer, kanske mer nötter eller mer choklad, säg, ett hekto till.

Jag tror det framförallt var den torkade purjolöken
som luktade, inte direkt illa, men väldigt fränt och påträngande, tillräckligt kanske, för att medpassagerare på tåget skulle undra.

Modersmjölksersättning: för er med mjölkbehov

Själv klarar jag inte av torrmjölk, men har varit på turer med folk som inte klarar en frukost utan det. Och då har jag lärt mig att modermjölksersättning är finfina grejjer.

* Innehåller tydligen massa fina näringsämnen (fett!) som inte bara är bra för småttingar
* Godare (tycker jag), det är lite sötare
* Och, billigare, pga av statssubventionering? Detta gäller enligt utsago i alla fall i Norge, där jag fick nys om detta.
* Lättare att blanda ut i kallt vatten?

Men

* Säljs inte i portionsförpackningar? Om man tycker detta är bra eller dåligt beror ju på miljöansvars- og bekvämlighetsfaktor.

Jag är inte uppdaterad på vad som finns i svenska affärer, men det kan absolut vara värt att kolla upp för er torrmjölkare!

Det värsta/bästa jag hörde var om tur/guide-utbildning på en folkhögskola i Norge som köpte in stora kvantum till sina elever för att spara pengar. Stora kvantum av modersmjölksersättning till nötkreatur. Mjölk till kalvar alltså. :)

Då blir det spring i benen!

God turmjölking.

Smart! Det är säkert nyttigare, det innehåller ju inte bara mjölk utan litet risstärkelse och sånt också. Men det är ungefär dubbelt så dyrt som torrmjölk i Sverige. Barnvälling är däremot billigare än vuxenvälling, åtminstone om man köper det i storpack. Jag och dottern brukade dricka det båda två när hon var liten (och jag var fattig student ;) ).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg