Det finns ju goda matiga pulversoppor som man kan blanda med den "bukfylla" man valt. Jag tror att viktskillnaderna blir mariginella, förmodligen ibland till det färdigblandades fördel och ibland tvärtom. (Fast jag undrar om inte en protion pasta ändå är tyngre än en portion gryn?) Själv väljer jag att torka själv, det blir tyngre och tar längre tid att tillaga, men ofantligt mycket godare och helt utan tillsatser, samt oftast betydligt billigare.
Fullkornscouscous och matvete m fl liknande produkter är näringsmässigt väldigt lika pasta. De ligger mellan 330-360 kcal/100 gram och skiljer sig mariginellt i sammansättning av kolhydrater, fett och proteiner. Om man blir mätt på 1 portion av förpackningens anvisning av pasta så blir man det även av couscous och de andra sorterna. Pulvermos och quinoa har lite högre kaloriinnehåll och innehåller lite mer kolhydrater och mindre fett och proteiner än de övriga. Hur mycket pulvermos man behöver äta i jämförelse vet jag inte, men av quinoa är det samma som de övriga.
Couscous är jag inte särskilt förtjust i, men quinoa, matvete och mathavre är inte bara gott utan ger också en mycket behagligare mättnadskänsla och man är inte så tung i kroppen när man ska börja gå igen som man är efter att ha ätit pasta. Det tycker jag är den största fördelen.