Matlista för fjällvandring

En bra sammansatt matlista av det traditionella stuket som jag själv skulle ha följt till för inte länge sedan. Nu skulle jag i stället för all pasta ta quinoa, fullkornsris, mathavre och liknande. Det är nyttigare och ger en behagligare mättnadskänsla. Dessutom tycker jag det är mycket godare.

Men - koktiderna?

Allt har hanlat om vikt!

En bra sammansatt matlista av det traditionella stuket som jag själv skulle ha följt till för inte länge sedan. Nu skulle jag i stället för all pasta ta quinoa, fullkornsris, mathavre och liknande. Det är nyttigare och ger en behagligare mättnadskänsla. Dessutom tycker jag det är mycket godare. Och så skulle jag ta med torkade grönsaker att blanda i maten.
I stället för Wasa Knäcke skulle jag välja Wasa Sport och i stället för choklad och jordnötter skulle jag ta rostade och saltade sojabönor, pumpakärnor, torkad frukt och digestivekex.

Allt har hanlat om vikt!

Vi försöker hemmavid att äta"GI" men som någon skrev "koktider?" Samma med wasa Sport, äter jag hemma med. Detta är Wasa portionsförpackad macka med pålägg. Det är bara till de två luncherna som innehåller soppa jag avser att äta smörgås.
Jag funderade på torkad frukt, åter föll det på vikten

Faktum är att mandelbiskvier framförallt är rika på fett, effektiv och långsam energi.
Att äta mandelbiskvier för att få i sig långsam energi är ungefär lika effektivt som att äta pepparkakor för att få i sig bikarbonat.

Då det gäller vitaminer och dylikt är det långsiktiga intaget som är det intressanta. Att man bränner loss på enbart kolhydrater och fett i en vecka, påverkar inte kroppens långsiktiga vitaminbalanser i någon nämnvärd grad.
Vitaminer och mineraler påverkar energi-och näringsupptaget under veckan i fjällen och det är knappast ointressant.
Får man inte i sig proteiner varje dag så är fungerar en hel del funktioner i kroppen dåligt eller inte alls.
Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater och att äta stor mängd vanligt socker är förkastligt, både kortsiktigt och långsiktigt.

Men det är klart att man klarar sig. Det gör man på vatten och bröd också.

Om det bara är koktiderna som styr så är ju det enda raka att bara äta coucous.

Det är svårt med nyanser - jag sa inte att koktiderna är det enda, men det är viktigt att hålla bränsleåtgången nere. När koktiderna närmar sig 10-15 minuter funderar man. Lyckligtvis
finns aptitlig pasta med koktider på 5, ja ända ner till 3, minuter-

Cosucous kräver nästan ingen koktid. Samma gäller pulvermos, som jag ofta använder till att dryga ut kosten. Söderut är det svårt att få tag i potatismos med mjölk och lika svårt att få tag i mjölkpulver.
Att blanda pulver med sötat koncentrat är inte det apititligaste. Så då får det bli couscous, som nog
bör spetsas med både kryddor och fett.

Om det bara är koktiderna som styr så är ju det enda raka att bara äta coucous.
Men pasta är väl inte lättare än till exempel mathavre.

Angående mathavre så är det ju utan både kött o sås sedan som "camoscio" sa koktider!

En undran, hur mycket couscous måste man äta för att få i sig lika mycket näring/mättnad som tex spaghetti? Det är ju gjort av vete båda två + att spagehttin har ägg i.

Det finns ju goda matiga pulversoppor som man kan blanda med den "bukfylla" man valt. Jag tror att viktskillnaderna blir mariginella, förmodligen ibland till det färdigblandades fördel och ibland tvärtom. (Fast jag undrar om inte en protion pasta ändå är tyngre än en portion gryn?) Själv väljer jag att torka själv, det blir tyngre och tar längre tid att tillaga, men ofantligt mycket godare och helt utan tillsatser, samt oftast betydligt billigare.

Fullkornscouscous och matvete m fl liknande produkter är näringsmässigt väldigt lika pasta. De ligger mellan 330-360 kcal/100 gram och skiljer sig mariginellt i sammansättning av kolhydrater, fett och proteiner. Om man blir mätt på 1 portion av förpackningens anvisning av pasta så blir man det även av couscous och de andra sorterna. Pulvermos och quinoa har lite högre kaloriinnehåll och innehåller lite mer kolhydrater och mindre fett och proteiner än de övriga. Hur mycket pulvermos man behöver äta i jämförelse vet jag inte, men av quinoa är det samma som de övriga.

Couscous är jag inte särskilt förtjust i, men quinoa, matvete och mathavre är inte bara gott utan ger också en mycket behagligare mättnadskänsla och man är inte så tung i kroppen när man ska börja gå igen som man är efter att ha ätit pasta. Det tycker jag är den största fördelen.

Pulversoppor ihop med snabbkokt pasta, i värsta fall vermiceller (cheveux d'ange är en vackrare benämning), har blivit min räddning när jag inte hittar Knorreria utomlands. De är ofta smakrikare; av Knorreria är det egentligen bara Bolognesen som jag har lätt att få ned.

Tack!

Det finns ju goda matiga pulversoppor som man kan blanda med den "bukfylla" man valt. Jag tror att viktskillnaderna blir mariginella, förmodligen ibland till det färdigblandades fördel och ibland tvärtom. (Fast jag undrar om inte en protion pasta ändå är tyngre än en portion gryn?) Själv väljer jag att torka själv, det blir tyngre och tar längre tid att tillaga, men ofantligt mycket godare och helt utan tillsatser, samt oftast betydligt billigare.

Fullkornscouscous och matvete m fl liknande produkter är näringsmässigt väldigt lika pasta. De ligger mellan 330-360 kcal/100 gram och skiljer sig mariginellt i sammansättning av kolhydrater, fett och proteiner. Om man blir mätt på 1 portion av förpackningens anvisning av pasta så blir man det även av couscous och de andra sorterna. Pulvermos och quinoa har lite högre kaloriinnehåll och innehåller lite mer kolhydrater och mindre fett och proteiner än de övriga. Hur mycket pulvermos man behöver äta i jämförelse vet jag inte, men av quinoa är det samma som de övriga.

Couscous är jag inte särskilt förtjust i, men quinoa, matvete och mathavre är inte bara gott utan ger också en mycket behagligare mättnadskänsla och man är inte så tung i kroppen när man ska börja gå igen som man är efter att ha ätit pasta. Det tycker jag är den största fördelen.

Utförligt, lättbegripligt det gillar jag. Jag skall plocka med detta till nästa tur.

Torka eget

Jag köpte mig en mattork och det har revolutionerat min (vår) mathållning på fjället. Allt går att torka till nästintill obefintlig vikt och det är så enastående gott, att om fjällvandrare upptäckte och iddes torka sin egen mat, skulle turmatsindustrin krascha.

Maten smakar mat och jag längtar verkligen inte tillbaka till vad jag uppfattar som en kemisk underton i de flesta tillverkares sortiment.

Min lilla vintriga experimentverkstad bland ollorna har alltså tillåtit mig att börja ta med mig kokt potatis, köttfärsgrytor, bönor, grönsaker, etc på fjällturen, som verkligen smakar som man bör kunna förvänta sig :)

Så prova tillverka din egen middag och lämna glutamatpåsarna hemma!

Uj vad alla äter massa olika grejjor! :)

Jag har i princip med mig 4 olika matvaror;

Real-påsar (en till lunch och en till middag)
Söta Varma Koppen + müsli (rejäl portition till frukost)
Nescaffe i portionsförpackning (till varje måltid)

Eftersom det blir ganska mycket riktig mat så känner jag inget behov av att småsnaska mellan måltiderna, och tar knappast med nåt sånt. Knäckebröd, pålägg mm är ju trevligt att knapra på, men jag tycker det mättar dåligt, och är bulkigt och jobbigt att packa och hantera.
En annan poäng är att inget behöver kokas, så bränsleåtgången blir låg - jag klarar mig på en liten gastub undet 1-2 veckor i sommarfjäll. Dessutom använder jag enbart köket i tältet, så en pocketrocket utan vindskydd, minimal kastrull och en sked är allt som tarvas i köksväg. Pluss en thermos!

Per

Är det ingen som äter nudlar? Vi provade i år och det gick snabbt och var gott, vi blev dessutom mättare än av varma koppen soppan. Vi smulade ner nudlarna i kåsan, hällde över hett vatten och fixade "lock" av någon påse. Väntade 1-2 min, rörde om och åt med sked + knäcke med mjukost. En chokladkaka med nötter till som efterrätt var gott. Nudlarna går givetvis att laga dirket i trangiakastrullen men då en av oss äter vegetariskt använde vi kåsorna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg