Jag måste säga att det krävs mer än att man känner sitt kök för att tryggt ha det i absiden. Man måste tänka lite på riskscenario också.
T.ex. planera för den där gången när man av någon anledning glömt stänga reglerventilen och börjar pumpa tryck i tanken medans förvärmningen brinner...
Är man trött och lite frusen (vilket man kommer vara förr eller senare) kommer man också begå misstag förr eller senare. Då gäller det att man har en rutin som fångar upp det. Typ, förvärm utanför och bär in köket när det brinner stabilt. Annars sitter man snart i den situation som seobserver beskriver, i bästa fall utan tält. Är man då redan som sagt trött och frusen är det inte säkert att det slutar väl.
Givetvis måste man ha en bra och säker rutin. En rutin som man inte avviker ifrån.
Att kontrollera att reglerventilen är stängd är det första man ska lära sig när man använder flytbränslekök.
1. Kontrollera att köket är rätt monterat, framför allt att slangen sitter rätt.
2. Stäng reglerventilen/kontrollera att den är stängd.
3. Pumpa upp tryck.
4. Kolla efter läckage.
5. Förvärm ordentligt.
6. Öppna reglerventilen försiktigt utifall något skulle hända (otillräcklig förvärmning, löst munstycke, etc.).
Att flytta runt ett trycksatt kök är ett tips som cirkulerar alldeles för ofta.
Det är inte ovanligt att snabbkopplingar börjar läcka tillfälligt om man bryter i skarven, vilket är mycket svårt att undvika om man lyfter omkring köket.
Sen sätter du dig i tältet, med en slang som dryper av bensin. Tänder köket, slangen börjar brinna, du blir överaskad/rädd, och sen finns många scenarion.
Bättre att lära sig sitt kök ordentligt och ha bra rutiner.
Förvärmer man bara rätt och är försiktig behöver man inte oroa sig för brinnande tält**.
Känner man sig sliten, okoncentrerad, och slarvig låter man bli att elda i tältet.
**Om ens liv hänger på att man har tillgång till ett fungerande tält ska man givetvis låta bli att elda i det. Det handlar trots allt om trycksatta kök fulla av brandfarlig vätska.