Mat till barn ute, idéer sökes!

Mitt tips

Hej!
Försöker äta ute (vid skridskosjön, i skogen, på lekplatsen...) så ofta det går med mina barn, snart 4 resp snart 6 år gamla. Lite petiga med maten. Ibland tar vi med friluftsköket, oftast blir det brasa och då tar vi med stekpanna och ev kastrull. Oftast har vi dålig framförhållning och det blir lite si och så med variationen. Är det någon som skulle vilja dela med sig av tips och idéer som inspiration? Vad äter/åt ni ute med era barn? Alla bidrag uppskattas. Kanske kan vi samla en idébank här!

MVH
/Mikael

Cowboysoppa om det ska gå fort

http://www.recept.nu/linda_skugge/varmratter/kottfars/cowboysoppa_med_kottfars/

Har man tid är det lövbiff, bacon, grädde och lök samt ris på stormkök.
Sedan kan man ligga på rygg länge i solen.

Mina barn älskar REAL frystorkat. Det är enkelt och ganska snabbt. Blanda i en stor klick smör så blir det nyttigare (lägre blodsockertopp), mer mättande, godare o billigare. Om man känner för mer "avancerade" varianter så är korv, bacon eller haloumi gott. För egen del vill jag ha det så enkelt som möjligt när barnen är små, när de blir större kan det säkert vara aktuellt med mer variation. Popcorn fungerar förresten också bra som snacks, lätt att bära o lätt att laga o äta.

Förskuret rågbröd med smör o ost eller korv går också ner i väldig fart. Mörkt choklad o nötter är nyttigt o gott.

Hej. Vi brukar torka köttfärs och göra tacoköttfärs med snabbris och grönsaker, köttfärssås med hjälp av Knorrs mix för Bolongese. En annan favorit är torkad lövbiff med pulvermos (med extra smör och kryddor) samt bearnaisesås. Efter dessa någon form av dessert. Hallonmousse med nyplockade blåbär. Chokladmousse med hallon osv.
Se tråden tummat. Det mesta funkar även för barn...

Vill man undvika konserver och halvfabrikat av alla de sorter så är hemgjorda hamburgare i bröd,
stekt eller grillat( egenhändigt jagat eller uppfött) kött tillsammans med tex bakad potatis,eller egen potatissallad.

Något som de flesta barn gillar är tidigare kokt potatis som steks i smör i stekpanna och kryddas gott.Till det kan man äta nästan vad som helst.

Ofta så funkar ju kall pannkaka med god hemlagad sylt och en skvätt grädde bra,även hemlagad pizza som barn gillar att baka/(hitta på fyllning på) smakar väldigt bra dagen efter ute...

Även parisare är väldigt populära.
Ett tips är att låta barnen vara med och förbereda och göra sakerna själva så blir allt mycket roligare/bättre:)

Köttfärs i pulvermos

Hej. Vi brukar torka köttfärs och göra tacoköttfärs med snabbris och grönsaker, köttfärssås med hjälp av Knorrs mix för Bolongese. En annan favorit är torkad lövbiff med pulvermos (med extra smör och kryddor) samt bearnaisesås. Efter dessa någon form av dessert. Hallonmousse med nyplockade blåbär. Chokladmousse med hallon osv.
Se tråden tummat. Det mesta funkar även för barn...

Torkad köttfärs i pulvermos eller mos på spad från bullens korv brukar gå hem.

:)
Lite konserv/halvfabrikat/kemikalie varning på den menyn tycker jag.
Man ska inte bli paralyserad av att man ska laga mat ute,det är ju bara att göra som vanligt och använda vanliga sunda råvaror;)

Inte alla som jagar upp djuret, styckar på plats, maler köttet i kvarnen de haft längst ner i ryggsäcken för att sen stoppa det i tarmarna och koka egen korv... ihop med potatisen som stått och kokat i 30 min för att barnen ska få "riktigt" mos.

Faller inte under min rubrik för lämplig mat för skogen men vi är alla olika... :)

Kul med så många svar och idéer! Det blir för oss mycket korv, pinnbröd osv från den klassiska menyn. Varma mackor och dubbla tortillabröd med fyllning brukar funka. Mos kan ju vara värt att prova. Är det någon som kör typ fattiga riddare ute? Kan man göra pizza på plats i stekpanna? Foliepaket måste ju ha obegränsade möjligheter, fler idéer där?

/Mikael

Inte alla som jagar upp djuret, styckar på plats, maler köttet i kvarnen de haft längst ner i ryggsäcken för att sen stoppa det i tarmarna och koka egen korv... ihop med potatisen som stått och kokat i 30 min för att barnen ska få "riktigt" mos.

Faller inte under min rubrik för lämplig mat för skogen men vi är alla olika... :)

"Köpa älg på Konsum? Hela skogen är ju full av älg!"

:)

Varma mackor i mackjärn är ju typ hur gott som helst!

Sen om man inte har tid/möjlighet att elda så kan det ju vara praktiskt att ha med en termos med varma korvar eller en soppa.

Kul med så många svar och idéer! Det blir för oss mycket korv, pinnbröd osv från den klassiska menyn. Varma mackor och dubbla tortillabröd med fyllning brukar funka. Mos kan ju vara värt att prova. Är det någon som kör typ fattiga riddare ute? Kan man göra pizza på plats i stekpanna? Foliepaket måste ju ha obegränsade möjligheter, fler idéer där?

/Mikael

Jag har gjort fattiga riddare till frukost i vindskydd en gång, på stormkök. Vi tog Kungsörnens pannkaksmix som bara blandas med vatten att doppa formfranska i. Massor med smör (det bränns lätt på spritköket), socker och kanel. Tar ett tag om man är många men man får trevligt kring köket. När man har stekt en del blir det dock risk för att fettet i pannan fattar lite eld så man kanske inte bör göra överdrivet många :)

För övrigt kan man verkligen göra -allt- i foliepaket. Smulpaj (havregryn, smör, socker och bär), bara rakt av bakad potatis eller bakad lök, kanske en inbakad calzone-pizza? Sånt skulle jag förbereda hemma tillsammans med barnen för att sen slänga på glöden när man kommer ut. Grönsakerna i en hajkbomb går ju att variera i det oändliga (gröna ärtor, morötter, potatis, äpple, osv). Om man vill att det ska gå snabbare kan man förkoka potatisen/ta resterna från middagen hemma. När jag tänker på saken är ju hajkbomb bara pytt i panna i folie.

Mat som är lätt att laga hemma kan funka fint på stormkök. Pasta carbonara (byt ut till tortellini så blir det matigare) är väldigt gott när man är lite kylen och trött. Pulvermos + torkat kött/korv + tubost (helst med smak av Paprika eller Tomat/fetaost, från Fjällbrynt) är lätt och riktigt smaskigt.

Jag har också en gång provat att koka omelett: Blanda omelettsmet (med tillägg och pålägg som ost) i en tät plastpåse. Sänk ned plastpåsen i kokande vatten och vänta.. Öh, tills det är klart. Kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tar men det kan väl inte ta längre tid än att koka ägg?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8
TB Fjällbyxa till barn (140 cl)? Barn och friluftsliv 11
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg