Här är mina erfarenheter av mat som är snabb:
Fett:
Variant 1: En liter ren matolja. Häll på varje måltid.
Variant 2: Kokosfett som du låtit stelna i kakformar. Stoppa ner i dina färdiga portionspåsar. Läcker och kladdar ej.
Kolhydrater, mat:
Nudlar, pulvermos.
Kolhydrater, kex:
Hemmagjorda powerbars (blanda ihop det du gillar och häll i smält kokosfett).
Digestivekex (goda med svartvinbärsgelé tycker jag).
Protein:
Torkad fisk eller sojaprotein.
Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt och quinoa.
Smak: Torkade produkter (svamp, tomater, purjolök, pulversoppor, morötter, osv) eller finhackad vitlök i olja. Buljongtärningar eller buljongpulver.
Dryck Här brukar jag ha en termos med vatten och en med blåbärssoppa. Drick soppan först och skölj ner med vid det här laget ljummet vatten som smakar dy.
Lunch Om det är bra före och inte för mycket uppför har jag en tredje termos med förberedd soppa. Underbart på fjället. Droppa i torkat bröd. Har mest bara fått nudlar med palmolja att bli bra i mattermos. Rätter:
1: Snabbpasta med dill och pinjenötter. Buljong och kryddor enligt smak.
2: Nudlar med sojaprotein.
3: Nudlar med annat torkat gojs.
4: Potatismos med torkad purjo och sojaproteinkuddar. En liten klick lingonsylt kan man unna sig ibland.
För att spara tid har jag ibland använt kallvispad nyponsoppa och müsli. Tycker det är ett ganska dåligt substitut till gröt med olja i men fördelen är att det bara behöver värmas till ljummet.
För att spara disk brukar jag koka gröt. Sen koka vatten till mattermosen och sist dryckesvattnet. Då är kastrullen i princip ren och det som är kvar äts upp vid middagslagningen. Det låter som att du har anledning att spara bränsle. Ovanstående rätter är snabba.