Mat och dryck på maraton?

Hej, jag funderar på att delta i ett kanotmaraton.
En detalj jag har dåligt grepp på är kosten ... den ska ge rätt näring och energi men jag vill helst paddla med få och korta pauser. Minimal matlagning alltså. Vad har ni för tips?
Så här långt har jag tänkt mig

2 dagar före loppet:
  • uppladdning av pasta, bacon osv
Frukost före loppet:
  • Kaffe, kolhydrater (flingor typ), bacon och ägg
Med i kajaken
  • Kaffe/termos
  • Te/termos
  • Vatten (vettigt en kall höstdag eller bättre med varm dryck)
  • Nyponsoppa (varm?/kall?)
  • Blåbärssoppa (varm?/kall?)
  • Hårdkokta ägg
  • Dubbelmackor med skinka, ost
  • Russin/mandel/nöt/torkade bärmix
  • Chokladkaka
Jag vore tacksam för alla erfarenheter så jag kan få till en vettig packning som hjälper mig runt fyra mil på inte allt för många timmar!

Saltgurka

Hejsan.
I många sporter där deltagare behöver fylla på kroppens reserver av vätska och salt äts det mängder med saltgurka.

En bra frukost - själv gillar jag fruktmüsli som ger både snabba och långsamma kolhydrater.

Skippa kaffet förutom sista timmen. Det är vätskedrivande även om det piggar upp (för oss som gillar kaffe...).

Drick bara vatten tills kroppen kommit igång, sen kör du på sportdryck.

Banan, saltgurka, havrebullar och en massa annat. Byt inte kost radikalt mot din vanliga diet för då kanske magen kraschar.

Ha med minst 1 liter vätska till varje timme. Om det sen går åt beror på solsken och grad av ansträngning.

Magen

Tack Erik för bra feedback!
Jag är inte särskilt sportig så det är nog vettigt att inte skruva till kosten alltför mycket mot vardagen

Det är mycket som funkar och mycket är individuellt, man får många gånger prova sig fram och se vad som passar en. En kompis till mig käkade burkravioli (som inte är energitätt) och fixade en svenska klassiker på 26 timmar…

Hur många timmar tar ett Kanotmaraton? Och hur hög är intensiteten? (% av maxpuls)

Det finns ett par saker jag vill hävda kan vara bra att vara medveten om i dessa sammanhang.

Vad det gäller matintag så tror jag den springande punkten är intensitet och duration. Alla har vi en gräns där vår magsäckstömning avstannar på grund av att kroppen måste prioritera funktion och blodflöde till andra delar av kroppen (läs arbetande muskler). Denna gräns föreslås av några att ligga kring 70% av maxpuls. Över denna gräns kan det vara bättre att enbart inta flytande/extremt lättsmält mat och i små mängder åt gången.
Jag har erfarenhet/provat lite olika upplägg vid multisportaktiviteter (medel-hög intensitet) och det finns tre grejor som funkat bra för mig:
1. Sportdryck
2. Kosttilägg (näringsdryck från apotek).
3. Nutella+jordnötssmör förpackat i 50grams portionspåsar att suga i sig.
Var 10-15 minut intar jag något av de ovanstående.

Hejsan.
I många sporter där deltagare behöver fylla på kroppens reserver av vätska och salt äts det mängder med saltgurka.

Varför inte köra sportdryck eller vätskeersättning istället…? Grejen med detta är att det har samma osmolaritet som kroppsvätskor och kommer därför tas upp snabbare/lättare, och så klart ersätta elektrolyter osv.
Sen svettas man olika mkt…Jag kollade en gång hur mycket jag svettades vid löpning (vägde mig naken före och efter träningspasset) i 16 graders värme vid 70-80% av maxpuls svettades jag 1,5 liter per timme. Skall jag hålla på med fysisk aktivitet under många timmar så ska alla vätskeförluster ersättas kontinuerligt innan de uppstår för maximal prestation.

Inte kaffe!

Kaffe klarar jag inte i kajaken överhuvudtaget. Kaffe är för kvällen när dagens paddling är över. Sportdryck tror jag på och att äta, banan, energibars, nötblandning och kanske burk makrill i tomat.
Slarvar jag med vätska kommer svackan efter 4-5 timmar och är inte reparabel. Mycket långsam återhämtning.

thomas

Det börjar ta form ...

Tack Thomas och Erik, jag har en mycket bättre bild nu av min diet under paddlingen.
En sak som jag kommit att tänka på är Runekakorna, hemmagjorda energy bars, som min 12-åring tuggade som godis på en paddling för länge sen. Borde funka även för mig!

Någon form av bars kan vara bra. En viktig sak är att du tänker till så vätska och mat/energi fungerar även ute på sjön. Själv paddlade jag en för rank kanot på mitt första maraton DKM+ 2005. Det straffade sig att inte tordas dricka ute på sjön eftersom det varmt varmt och solsken. Jag tog mig i mål men nästa gång hade jag en stadigare (långsammare) kanot och fungerande rutiner. Det gjorde att jag var 30 minuter snabbare ;-)

Skippa kaffet förutom sista timmen. Det är vätskedrivande även om det piggar upp (för oss som gillar kaffe...).

Jag har läst att detta är lite av en myt, enligt den artikel jag läste så är kaffe endast vätskedrivande för den som inte är van kaffedrickare. Tror det var en artikel i någon av cykeltidningarna Kadens eller Cykla för något år sedan.

Jag kör en del längre lopp, t.ex. Vätternrundan, och har aldrig märkt att kaffedrickande påverkar negativt. Jag dricker normala mängder kaffe på jobbet men nästan inget när jag är hemma, jag kan inte säga att jag märker skillnad vid de tillfällen jag dricker/inte dricker men har å andra sida inte direkt gjort en vetenskaplig studie i ämnet...

Måste hålla med Erik B, se till att din kost funkar i kajaken. Ditt första menyförslag lät ju gott, men mer för en heldagspaddeltur än för en mara. Om du nu tänker rejsa lite....

Bars, bananer, sportdryck borde räcka långt, förmodligen hela vägen. De första två timmarna klarar du bra på de reserver du har, bara du får i dig tillräckligt med vatten. Längre tid än så bör man gardera sig med energitillskott enligt ovan.

Sportdryck är nog bra, men paddlar man en längre tid, kan det bli för sött smakmässigt med vissa varianter. Bättre i så fall med t.ex. Vitargos relativt smaklösa variant. För mig passar det rätt bra med antingen det eller energigeler och vatten. Gelerna smakar fruktansvärt sött, men det är kortvarigt och sköljs ner med tillräckligt med vatten. På långlopp som Vätternrundan är min favorit honungsvatten i en flaska och bara vatten i den andra, men det funkar ju inte lika lätt i en kajak.

Enkelhet, låg vikt och något som funkar med magen är väl ledorden. Hur mycket du behöver beror ju på hur lång tid du beräknar att spendera. Uppladdning dagarna innan är kanske bra, diskuteras dock hur mycket man kan lagra, men alla magar, bl.a. min, tål det inte. Testa först i god tid innan loppet. Om du inte räknar sekunderna under loppet, är det inte så krångligt. Fyll på med energi och vätska, salthalter och liknande fixar du när du kommer i mål. Kaffet är rätt gott när man kliver ur kajaken...

Jag har läst att detta är lite av en myt, enligt den artikel jag läste så är kaffe endast vätskedrivande för den som inte är van kaffedrickare. Tror det var en artikel i någon av cykeltidningarna Kadens eller Cykla för något år sedan.

Jag kör en del längre lopp, t.ex. Vätternrundan, och har aldrig märkt att kaffedrickande påverkar negativt. Jag dricker normala mängder kaffe på jobbet men nästan inget när jag är hemma, jag kan inte säga att jag märker skillnad vid de tillfällen jag dricker/inte dricker men har å andra sida inte direkt gjort en vetenskaplig studie i ämnet...

Vi är ju alla olika. Jag kan försäkra dig att det inte är någon myt när det gäller mig. Inte så att det kommer mer vätska när jag har druckit kaffe. Men jag måste pissa oftare och pissnödigheten blir akut och väldigt fysisk, jag kan absolut inte hålla mig någon längre stund. Jag hinner knappt dra ner gylfen när tillfället kommer. Har jag inte druckit kaffe kan jag hålla mig rätt länge även om mängden som ska dräneras är stor.

thomas

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Mat och packlista för veckopaddling Paddling allmänt 19
Abakus87 Lyxigare mat Paddling allmänt 1
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
alstersjo Mat för 3 dagar Paddling allmänt 13
Kajakob dagens packfråga: mat för 5 pers, 5 dar i 5 kajaker Paddling allmänt 1
liedberg mat vid paddling Paddling allmänt 20
Vad är lämplig mat vid kajakpaddling? Paddling allmänt 14
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg