Mat för fjällvandring

Hur menar du med att vattnet inte är badvänligt?
Är det för kallt att bada i fjällen?

Funderar på om jag är helt fel ute med att vandra i "fjällen". Jag kanske mer ska vandra inåt landet om det är varmare där så jag kan bada.

Kanske säkrast att ta med karta och kompass ändå så jag inte går helt vilse. Vet inte hur mycket folk som är ute och vandrar på lederna heller eller hur mobilmottagningen funkar i vildmarken.

Tack för alla tips!
:)

Vattnet är i regel KALLT, inget man direkt plaskar runt i..på höjder från 800m och uppåt är det inte ovanligt att det ligger kvar is på vissa sjöar/pölar även i Juli månad.
Så är det en viktigt sak att kunna göra så finns det andra leder på "plattan" som kan vara intressanta, Södermanlandsleden tex.

På kungsleden är det i regel mycket folk ute och mobiltäcking är inget du ska räkna med i fjällmiljö.

Bilden på sjön ligger på 1004 m nivå och tempen var runt 3-4 grader varmt...(visserligen en snörik vinter) 21 Juli 2015 :)!
 

Bilagor

  • IMG_1724.jpg
    IMG_1724.jpg
    15 KB · Visningar: 423
Vattnet är i regel KALLT, inget man direkt plaskar runt i..på höjder från 800m och uppåt är det inte ovanligt att det ligger kvar is på vissa sjöar/pölar även i Juli månad.
Så är det en viktigt sak att kunna göra så finns det andra leder på "plattan" som kan vara intressanta, Södermanlandsleden tex.

På kungsleden är det i regel mycket folk ute och mobiltäcking är inget du ska räkna med i fjällmiljö.

Bilden på sjön ligger på 1004 m nivå och tempen var runt 3-4 grader varmt...(visserligen en snörik vinter) 21 Juli 2015 :)!

Förstår vad du menar nu pga bilden.
Hade inte tänkt plaska omkring i sjöar med is.
:)

Kanske min plan inte är fjällen alls om det är snö och is osv. Kanske inte ska börja med fjällen när jag är nybörjare. Bäst att vandra någon annanstans till en början.

Dra till Riksgränsen och kolla bara och sedan hitta några leder mer mot Bottenviken hållet om det är varmare inåt landet.

Jag vill iallafall vandra någonstans i Norra Sverige ovanför Polarcirkeln.
Fjällen verkar kanske vara fel ställe för mig att börja med.

Vet inte riktigt ännu. Kan ju vara skönt med lite kyla på sommaren också.
Mycket att fundera på.

Tack för hjälpen!
:)
 
Om du vill så kan du hänga på mig och vandra en del av Upplandsleden från Enköping till Siggeforasjön?
Jag använder Upplandsleden som träning samt test av utrustning så att man känner sig säker innan man åker på längre vandringar.
För det är en stor skillnad på att vandra med en rygga med en termos kaffe och ett par mackor jämfört med en på ca 15kg utrustning.
Men det är värt varenda svettdroppe, för jösses vad vacker naturen är när man lever några dagar i den :) .

Självklart kan man bada i fjällen man tar en bastu först bara.

Jag är ganska ny men starta mina planer för en fjällvandring i slutet av 2015 och har lärt mig otroligt mycket under de senaste 7 månaderna. Nästan allt jag lärtmig är från detta forum och youtube ang fjällvandring.
Jag är en friluftsmänniska och bor ute på landet i en lite by med skog och sjö runtom mig så röra mig ute i naturen är inga problem.
Men jag tror att fjällsvandring är lite annorlunda pga betydligt mycket mer sten (blockträng) och höjdmeter som ska trampas.
Sen är det en utmaning ang väder som kan växla i ett ögonblick så kläder av storbetydelse.
Belöningen är vyerna och stillheten

Jag som du kommer åka upp och solovandra men jag tar nybörjarturen från Abisko till Keb ( Kungsleden) med förhoppning på en topptur upp på Keb så 2 extra dagar bokar jag för det.
Men kommer nog ta någon mer extra dag ifall man hittar någon härlig plats och bara va.

Sänd ett PM om du vill följa med. Alltid roligt med nya friluftsvänner.
 
Vattnet är i regel KALLT, inget man direkt plaskar runt i..på höjder från 800m och uppåt är det inte ovanligt att det ligger kvar is på vissa sjöar/pölar även i Juli månad.
Så är det en viktigt sak att kunna göra så finns det andra leder på "plattan" som kan vara intressanta, Södermanlandsleden tex.

På kungsleden är det i regel mycket folk ute och mobiltäcking är inget du ska räkna med i fjällmiljö.

Bilden på sjön ligger på 1004 m nivå och tempen var runt 3-4 grader varmt...(visserligen en snörik vinter) 21 Juli 2015 :)!

Såhär hade jag väl mer tänkt mig att det skulle va i fjällen och där jag ville vandra.

Kungsleden.Sweden.September 2011
https://youtu.be/Egis59eSDnc

Skulle det se ut sådär så har jag inga problem med att vandra i fjällen.
:)
 
Klart du ska upp i fjällen! Det är där det händer!

Går du i slutet av juli eller in i i augusti är det ingen snö direkt på lederna. Börja vandra från Abisko eller Nikkalukta så är det ingen svår vandring. Dra dig mot kebnekaisetrakten och gör dagsutflykter därifrån, så har du fjällstationen som en trygg utgångspunkt att falla tillbaka på om det blir tungt.
 
Såhär hade jag väl mer tänkt mig att det skulle va i fjällen och där jag ville vandra.

Det är stor skillnad mellan "bra" och "dåligt" väder.

Det är ju även stora skillnader längre ner i landet. Titta på midsommar t.ex. Ena året tillbringar man midsommar i shorts, nästa sommar är det tjocktröja och regnkläder som gäller.

I fjällan kan vädret slå om snabbt. Det kan vara strålande sol på morgonen, vid lunchtid snöstorm och nollgradigt.
 
Om du vill så kan du hänga på mig och vandra en del av Upplandsleden från Enköping till Siggeforasjön?
Jag använder Upplandsleden som träning samt test av utrustning så att man känner sig säker innan man åker på längre vandringar.
För det är en stor skillnad på att vandra med en rygga med en termos kaffe och ett par mackor jämfört med en på ca 15kg utrustning.
Men det är värt varenda svettdroppe, för jösses vad vacker naturen är när man lever några dagar i den :) .

Självklart kan man bada i fjällen man tar en bastu först bara.

Jag är ganska ny men starta mina planer för en fjällvandring i slutet av 2015 och har lärt mig otroligt mycket under de senaste 7 månaderna. Nästan allt jag lärtmig är från detta forum och youtube ang fjällvandring.
Jag är en friluftsmänniska och bor ute på landet i en lite by med skog och sjö runtom mig så röra mig ute i naturen är inga problem.
Men jag tror att fjällsvandring är lite annorlunda pga betydligt mycket mer sten (blockträng) och höjdmeter som ska trampas.
Sen är det en utmaning ang väder som kan växla i ett ögonblick så kläder av storbetydelse.
Belöningen är vyerna och stillheten

Jag som du kommer åka upp och solovandra men jag tar nybörjarturen från Abisko till Keb ( Kungsleden) med förhoppning på en topptur upp på Keb så 2 extra dagar bokar jag för det.
Men kommer nog ta någon mer extra dag ifall man hittar någon härlig plats och bara va.

Sänd ett PM om du vill följa med. Alltid roligt med nya friluftsvänner.

Jag har lite svårt att planera någonting eftersom jag inte ens har ett tält just nu.
Det är på väg med posten!
:)
Sedan har jag en massa annat att ta reda på och måste väl införskaffa en hel del prylar först innan jag kan dra iväg på allvar.

Måste kolla upp Upplandsleden så tack för tipset!
:)
Som sagt jag är en total nybörjare så jag måste också försöka samla på mig mer info innan jag åker någonstans.
 
Klart du ska upp i fjällen! Det är där det händer!

Går du i slutet av juli eller in i i augusti är det ingen snö direkt på lederna. Börja vandra från Abisko eller Nikkalukta så är det ingen svår vandring. Dra dig mot kebnekaisetrakten och gör dagsutflykter därifrån, så har du fjällstationen som en trygg utgångspunkt att falla tillbaka på om det blir tungt.

Så det är bättre att vandra i slutet av sommaren pga mindre snö?

Jag vill till fjällen! :)

Tack!
:)
 
Det är stor skillnad mellan "bra" och "dåligt" väder.

Det är ju även stora skillnader längre ner i landet. Titta på midsommar t.ex. Ena året tillbringar man midsommar i shorts, nästa sommar är det tjocktröja och regnkläder som gäller.

I fjällan kan vädret slå om snabbt. Det kan vara strålande sol på morgonen, vid lunchtid snöstorm och nollgradigt.

Får ta med mig varma kläder, regnkläder, mössa och vantar osv så kanske det är lugnt.

:)
 
Ett par test nätter under sommaren så kan du planera , skaffa utrustning och gå en fjälltur på leder slutet av juli till början av augusti då vädret är som bäst. Kolla på packningslistor här på utsidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg