• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

MÅSTE man älska sin mamma och pappa ?

Jo vi VET alla hur det borde vara, men skiter i det för annat går före...det hjälper föga.

Men vem orkar stå på barrikaderna för andra människor nuförtiden, det är förlegat, sånt får ungdomarna läsa om i historieböckerna...

Individualismen är det som gäller nuförtiden.

Fanken, jag känner mig som en superkommunist eller nåt liknande,när jag skriver dessa ord, är nog påverkad av individualismen...

Lärarna gör ett kanonjobb, det är åt skogen att deras kunskaper inte tas tillvaras istället för att stressas ihjäl av en massa pappersarbete o annat skit.
 
Senast ändrad:
Oavsett barns och ungdomars beteende - "bra" eller "dåligt" - så finns det - ALLTID - en logik bakom. Det kommer an på oss vuxna att försöka förstå den logiken och agera därefter.

Inte sällan ställer vi i skolan "fel" krav på en del av våra elever. Ibland beror det på att vi måste (läroplaner, timplaner, kursplaner mm), ibland på att vi inte förmår mer (bristande resurser eller ork) och ibland på att vi inte förstår bättre.

Majjen

Sant, och ibland så lever barnen upp till våra förväntningar, eller bristen på desamma. Det finns ett glastak (osynligt) dit vi förväntar oss att barn ska nå beroende på vilka föräldrar och annat som de begåvats med.
"-Vad kan man förvänta sig med de förutsättningarna?"
Hur ofta sägs det i ett lärarrum?
 
.Beteendet är en produkt av livsvillkor och det man har turen, eller oturen, att få med sig i ryggsäcken av sina föräldrar i form av olika sorters arv.

absolut! håller med dig till 100% tråkigt bara att så få tycks dela den synen.

alla är nog med på att det är synd om en liten sju årig knatte, som växer upp hos två missbrukande föräldrar, när han är 10-1år börjar den första gruppen att rynka på näsan, vid 15-16års ålder är han i de flestas ögon en fullblodslegist och i 20-årsåldern sedd som samhällets avskum. att möta den attityden och skepsismen var man än kommer skulle förmodligen kunna få dom flesta att börja injicera amfetamin.



Oavsett barns och ungdomars beteende - "bra" eller "dåligt" - så finns det - ALLTID - en logik bakom. Det kommer an på oss vuxna att försöka förstå den logiken och agera därefter.

Inte sällan ställer vi i skolan "fel" krav på en del av våra elever. Ibland beror det på att vi måste (läroplaner, timplaner, kursplaner mm), ibland på att vi inte förmår mer (bristande resurser eller ork) och ibland på att vi inte förstår bättre.

Majjen


jag ser att du undertecknade inlägget med "majjen" är du lärare?

en sak jag inte förstått är hur det kan vara så svårt att komma till rätta med mobbingen i skolan? den största utgallringen sker väl genom att ganska många, av olika skäl, inte känner sig hemma i skolan som den fungerar i dag.

nu senaste någon vecka innan jul var det en ganska ung kille som hängde sig, neråt södra, sverige han var 11-12år, dom intrjuvade hans farfar som beskrev hur dom hade kämpat både med skolan och kommunen för att få hjälp med att stoppa hans plågoandar.

men vad är problemet, det har sett ut så här i årtionden

jag har haft personalansvar under större delen av mitt yrkesliv, jag har inga direkta utbildningar men jag tycker det är ganska lätt att känna av när någon kommer på efterkälke och framförallt tycker jag inte det är svårt att agera.

vad är problemet i skolan? ser man inte? vill man inte se? eller ser man och vågar inte agera?

jag var på en sådan där skolåterträff för nåt år sedan och dom jag träffade där, några stycken, som valt att bli lärare, var samtliga sådana där som på gränsen till uppviglade andra att mobbas när vi gick i skolan. dom trivdes som fisken i vattnet i skolmiljön och lyckades lite halvelakt navigera sig fram både med bra betyg och komma undan med sina tjuvnyp.

var det kanske bara en tillfällighet eller är det bara dom som under sin egen skoltid klarade av att hantera miljön (som då inte såg problemen) som återvänder, i form av lärare?
 
Jo vi VET alla hur det borde vara, men skiter i det för annat går före...det hjälper föga.

Men vem orkar stå på barrikaderna för andra människor nuförtiden, det är förlegat, sånt får ungdomarna läsa om i historieböckerna...

Individualismen är det som gäller nuförtiden.

Fanken, jag känner mig som en superkommunist eller nåt liknande,när jag skriver dessa ord, är nog påverkad av individualismen...

nej då, här fightas vi allt. bland annat driver jag just nu en ganska hård kamp för att landets skidspår fortsatt ska vara tillgängliga även för de med mindre resurser

det är bitvis ganska ensamt så du är varmt välkommen med ditt stöd ;)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=463279#post463279

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58468&page=13
 
Senast ändrad:
Skönt med filosofi, mitt älsklingsämne !

Jo Trooper, en idiot gör sitt jobb bra så att vi inte behöver vara den...

Förr i tiden, när jag var ung, så kallades de barn som inte följde sociala spelregler för skitungar och jag fick inte leka med dem...
Nu när jag är stor så har ja blivit tillsagd att dessa barn har ett stort antal olika "Bokstavsdiagnosnamn" som ADHD, DAMP osv...
Men för mig är de fortfarande skitungar som behöver lite stramare tyglar än de lugnare.

Idioten brukar växla mellan att ge och ta, det är därför många inte går ifrån odioter till allas förtret...

Idioten brukar älska sitt val av vänner, sitt sätt att se på problem, sitt sätt att vara med andra och inser inte att de "vänner" som är kring dem är medberoende personer som inte vågar säga ifrån, de som säger ifrån är det fel på enligt idioten, så de åker ut...

De som åkt ut pustar ut och är glada över att inte behöva umgås med de konstiga krav idioten har, tex bostadsort, val av bil, val av fru/man,vänner, husdjur, arbete, inredning i huset/lägenheten osv...

Ofta så blir det ensamt på toppen för idioten då de flesta som kan drar sig undan vartefter, de som inte kan på grund av släktskap och för att de tycker synd om sin son eller dotter blir det inget roligt liv för...inte heller den som är gift med en sådan person, eller för barn till en sådan självälskande person med sina "listor" på hur saker i livet ska vara...

Det började hyffsat, men sen blev det fel. "Idioten" enligt mig är en skitstövel/dynghög, enligt dig en psykopat/narcissist, det är en skillnad. Psykopater/narcisisster skiter i omgivningens bedömmande eftersom de är övertygade om sin egen förträfflighet, en skithög bryr sig inte eftersom denne redan är dömd på förhand.
 
Det började hyffsat, men sen blev det fel. "Idioten" enligt mig är en skitstövel/dynghög, enligt dig en psykopat/narcissist, det är en skillnad. Psykopater/narcisisster skiter i omgivningens bedömmande eftersom de är övertygade om sin egen förträfflighet, en skithög bryr sig inte eftersom denne redan är dömd på förhand.

Det är narcissterna jag råkat ha haft mest problem med, det är ju genetiskt delvis...
Som tur är verkar jag inte drabbad, i alla fall om jag klarar av att vara självkritisk, och ser på mina vänner, de har inga konstiga krav från mig, det räcker med att de är trevliga o inte ger mig oöverstigliga bekymmer, helst inga alls, vilket jag strävar efter.

Det som jag har lidit av, och dras lite med än är en överempati för andras bekymmer, det är åt andra hållet då Narcissten inte är behäftad med den varan precis...


Så för mig är de idioterna, men jag vet att det finns andra sorter...
 
Det började hyffsat, men sen blev det fel. "Idioten" enligt mig är en skitstövel/dynghög, enligt dig en psykopat/narcissist, det är en skillnad. Psykopater/narcisisster skiter i omgivningens bedömmande eftersom de är övertygade om sin egen förträfflighet, en skithög bryr sig inte eftersom denne redan är dömd på förhand.

Psykopaten bryr sig inte eftersom han inte vet att han borde, narcissisten bryr sig inte eftersom han inte kan tänka sig att han behöver, men skithögen bryr sig. Jag tror det i alla fall, annars så skulle han inte bli en skithög.
 
1) jag ser att du undertecknade inlägget med "majjen" är du lärare?

2) en sak jag inte förstått är hur det kan vara så svårt att komma till rätta med mobbingen i skolan? den största utgallringen sker väl genom att ganska många, av olika skäl, inte känner sig hemma i skolan som den fungerar i dag.

3) men vad är problemet, det har sett ut så här i årtionden

4) jag har haft personalansvar under större delen av mitt yrkesliv, jag har inga direkta utbildningar men jag tycker det är ganska lätt att känna av när någon kommer på efterkälke och framförallt tycker jag inte det är svårt att agera.

5) vad är problemet i skolan? ser man inte? vill man inte se? eller ser man och vågar inte agera?

6) jag var på en sådan där skolåterträff för nåt år sedan och dom jag träffade där, några stycken, som valt att bli lärare, var samtliga sådana där som på gränsen till uppviglade andra att mobbas när vi gick i skolan. dom trivdes som fisken i vattnet i skolmiljön och lyckades lite halvelakt navigera sig fram både med bra betyg och komma undan med sina tjuvnyp.
var det kanske bara en tillfällighet eller är det bara dom som under sin egen skoltid klarade av att hantera miljön (som då inte såg problemen) som återvänder, i form av lärare?

SVAR:

1) Ja

2-5) Jag kan givetvis inte svara för "skolan", bara för min snäva verklighet. Först: Det HAR blivit bättre. När jag själv gick i skolan var de flesta lärare - tror jag - helt omedvetna om vad som försiggick, eller också struntade de helt enkelt i det - det var bara naturligt att barn uppfostrade barn.
Idag görs fantastiskt mycket lyckat arbete för att förhindra och stoppa mobbning. MEN - på vissa håll görs för lite och kanske felaktiga åtgärder. Vi har ett "problem" i skolan som inte finns på arbetsmarknaden: Vi har de elever vi har - och ALLA har rätt till skolgång. Vi kan inte sparka någon som uppför sig illa. Vi måste behålla dem och försöka göra något åt situationen med alla kvar. Det lyckas nästan alltid, men jag kan förstå man kan misslyckas också.
Det jag INTE kan förstå är den uppgivenhet som verkar finnas på vissa skolor. Här behövs hjälp i form av en tumme i ögat på skolledningen från såväl föräldrar, politiker, journalister och myndigheten för skolinspektion. Eller forumskribenter för den delen...

6) Det är innehållet i denna fråga som gjort att jag väntat så länge med att svara...
Jag var - utan tvekan - en skitunge i skolan. Säkert 90 % av mina lärare skulle nog skriva under på det. Under en period - förslagsvis årskurs 3-6 - skulle jag idag definiera mig själv som en mobbare. På högstadiet riktades mina agressioner istället mest mot personalen.

Anledningen att jag själv valde att bli lärare var att jag ansåg att det måste vara världens lättaste yrke. Jag hade själv haft så många urusla lärare - det fanns undantag - att det inte kunde vara någon som helst konst att bli en avsevärt mycket bättre än de jag stött på.

Jag tror - tyvärr - att du (nästan) har rätt när du undrar om det bara är dom som under sin egen skoltid klarade av att hantera miljön som återvänder, i form av lärare? Svaret är ja, de allra flesta har varit duktiga och lydiga elever. Däremot tror jag inte att de flesta varit mobbare.

Majjen
 
"Majjen"


Måste säga att de spreds en värme i hela min kropp när jag läste ditt inlägg!

Jag har en klar känsla av att med lärare som dig överallt skulle inte längre problemet finnas.Tack för att jag fick ta del av din story och lycka till i framtiden!
 

Skolan är en produkt skapad av oss alla som röstar, alla som inte bryr sig, alla som bryr sig, den blir inte bättre än som den är så länge alla bara bryr sig om sin egen unge i skolan, och vad är det för fel med det?, alla vill väl att just sitt eget barn ska ha de bästa resurserna, vilket resulterar i att andra får stryka på foten...

Att något är dåligt i ett samhälle beror på att det inte finns intresse av något annat, fanns det tillräckligt intresse så skulle det se annorlunda ut, glöm inte att läsa in ordet TILLRÄCKLIGT INTRESSE, tillräckligt...