• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

MÅSTE man älska sin mamma och pappa ?

Kan man skilja på sak och person blir saker enklare (eller svårare). Kan man älska en person som gjort nåt oförlåtligt? Kan en idiot göra nånting bra?
 
Kan man skilja på sak och person blir saker enklare (eller svårare). Kan man älska en person som gjort nåt oförlåtligt? Kan en idiot göra nånting bra?

Skönt med filosofi, mitt älsklingsämne !

Jo Trooper, en idiot gör sitt jobb bra så att vi inte behöver vara den...

Förr i tiden, när jag var ung, så kallades de barn som inte följde sociala spelregler för skitungar och jag fick inte leka med dem...
Nu när jag är stor så har ja blivit tillsagd att dessa barn har ett stort antal olika "Bokstavsdiagnosnamn" som ADHD, DAMP osv...
Men för mig är de fortfarande skitungar som behöver lite stramare tyglar än de lugnare.

Idioten brukar växla mellan att ge och ta, det är därför många inte går ifrån odioter till allas förtret...

Idioten brukar älska sitt val av vänner, sitt sätt att se på problem, sitt sätt att vara med andra och inser inte att de "vänner" som är kring dem är medberoende personer som inte vågar säga ifrån, de som säger ifrån är det fel på enligt idioten, så de åker ut...

De som åkt ut pustar ut och är glada över att inte behöva umgås med de konstiga krav idioten har, tex bostadsort, val av bil, val av fru/man,vänner, husdjur, arbete, inredning i huset/lägenheten osv...

Ofta så blir det ensamt på toppen för idioten då de flesta som kan drar sig undan vartefter, de som inte kan på grund av släktskap och för att de tycker synd om sin son eller dotter blir det inget roligt liv för...inte heller den som är gift med en sådan person, eller för barn till en sådan självälskande person med sina "listor" på hur saker i livet ska vara...
 
det är lätt att generalisera om "bokstavskombinationerna", att det är skitungar eller det va bättre förr.. det är nog inte lika enkelt som vi ibland vill göra det och vi ska nog vara glada att det uppmärksammats och att barn tidigt kan få stöd, hjälp och vid behov medicinering.. dessutom har dessa "bokstavskombinationer" stora, stora nyanser, många kräver bara stöd medan andra ganska påtaglig medicinering.. så en rejäl nacksmäll hjälpte varken då eller nu..
 
det är lätt att generalisera om "bokstavskombinationerna", att det är skitungar eller det va bättre förr.. det är nog inte lika enkelt som vi ibland vill göra det och vi ska nog vara glada att det uppmärksammats och att barn tidigt kan få stöd, hjälp och vid behov medicinering.. dessutom har dessa "bokstavskombinationer" stora, stora nyanser, många kräver bara stöd medan andra ganska påtaglig medicinering.. så en rejäl nacksmäll hjälpte varken då eller nu..

Vet vad du skriver om Patric, har flera vänner som jobbar med dessa personer, en av dem är en av två på samma person, så det är inga lätta grejor det här, men deras pedagogik som gäller nu är inget att beskåda för den oinsatte, det är väldigt hårda tag stundtals...
Varvat givetvis med värme, kärlek och förståelse.

Jag tänker på Agan, anledningen till den lagen är att vissa inte har rätt insikt i hur de ska bete sig i en del situationer, så det är lika bra att dra hela befolkningen över en kant med lagen, man kan ju inte säga att du o du därborta är bra på uppfostran, men inte du...

Personalen har ständiga diskutioner o möten om vad som hänt o hur man ska bemöta vissa ageranden från de inskrivna, så att alla agerar lika, alla vet om läget, så att det inte ballar ur som det gjort på vissa instutioner...insyn, tranpararens är ett modeord/metod i dessa kretsar, samt ständigt ifrågasätta metoderna, det skulle inte funka annars.
 
det är lätt att generalisera om "bokstavskombinationerna", att det är skitungar eller det va bättre förr.. det är nog inte lika enkelt som vi ibland vill göra det och vi ska nog vara glada att det uppmärksammats och att barn tidigt kan få stöd, hjälp och vid behov medicinering.. dessutom har dessa "bokstavskombinationer" stora, stora nyanser, många kräver bara stöd medan andra ganska påtaglig medicinering.. så en rejäl nacksmäll hjälpte varken då eller nu..



absolut!! dessutom har det på senare år faktiskt också på sina håll börjat dyka upp mer och mer positiva inslag, det skrevs nyligen en bok om hur ADHD kan vara nyckeln till en karriär inom kreativa yrken /miljöer.

ett annat exempel är bemanningsföretaget som bara hyr ut folk med asbereger, arbetskraften är mycket efterfrågad där det krävs vissa specialkompetenser.

med andra ord, det är en positiv utveckling att gå från att något är "sjukt" till att se att något är "annorlunda"
 
Många av dom tar det trots att dom inte får. Självmedicinering är inte ovanlig i missbrukarkretsar.

det är väl en skrämmande hög andel av landets interner och missbrukare som har någon diagnos, eller borde haft, som är åt det här hållet. om jag förstått rätt..

ganska trist att så många människor ska behöva trassla till det för att samhället och vården inte kunnat bemöta dom på bästa sätt.
 
det är väl en skrämmande hög andel av landets interner och missbrukare som har någon diagnos, eller borde haft, som är åt det här hållet. om jag förstått rätt..

ganska trist att så många människor ska behöva trassla till det för att samhället och vården inte kunnat bemöta dom på bästa sätt.

......och framförallt den idag största sorteringsmaskinen, som skoningslöst och effektivt som en rakkniv delar upp våra barn i GODKÄND respektive ICKE GODKÄND. Jag har jobbat på en institution ett tiotal år, under dessa år har jag träffat ungdomar av olika nationalitet, kön, bakgrund och med de för dagen moderiktiga diagnoserna ( allt från mbd till htlv3 ). Det enda ungdomarna har haft som en gemensam nämnare är att dom alla HATAR SKOLAN för det var där dom blev bortsorterade från den dugliga delen av befolkningen. En snabb bot mot ångest och utanförskap är droger, garanterad effekt......men biverkningarna är massiva. Det bortser man från vid vissa sjukdomar, biverkningarna av cellgifter är också rätt dramatiska. Det jag personligen har lärt mig av åren är att inte döma individen. Beteendet är en produkt av livsvillkor och det man har turen, eller oturen, att få med sig i ryggsäcken av sina föräldrar i form av olika sorters arv.
 
......och framförallt den idag största sorteringsmaskinen, som skoningslöst och effektivt som en rakkniv delar upp våra barn i GODKÄND respektive ICKE GODKÄND. Jag har jobbat på en institution ett tiotal år, under dessa år har jag träffat ungdomar av olika nationalitet, kön, bakgrund och med de för dagen moderiktiga diagnoserna ( allt från mbd till htlv3 ). Det enda ungdomarna har haft som en gemensam nämnare är att dom alla HATAR SKOLAN för det var där dom blev bortsorterade från den dugliga delen av befolkningen. En snabb bot mot ångest och utanförskap är droger, garanterad effekt......men biverkningarna är massiva. Det bortser man från vid vissa sjukdomar, biverkningarna av cellgifter är också rätt dramatiska. Det jag personligen har lärt mig av åren är att inte döma individen. Beteendet är en produkt av livsvillkor och det man har turen, eller oturen, att få med sig i ryggsäcken av sina föräldrar i form av olika sorters arv.

Stämmer på pricken, omgivningen formar/förstör väldigt mycket.

På jobbet har jag haft "skolproblemungdomar" som efter några dagar är vettigare än övrig personal att utföra ett arbete/syssla, jag tror mig att det bero på att jag inte bemött ungdomen som en problemindivid, utan som vem som helst, ställt normala krav som jag hade gjort med en icke sådan.

Ofta är omgivningsbyte den snabbaste vägen till ett hälsosamt o klokt liv.

Vuxna, föräldrar,skolan har inte den kunskapen/möjligheten/intresset av att ordna till ett bra liv för de som inte passar in i samhällets normer.

Att se ned på andra gör vi ofta, och ungdomarna tar givetvis efter, det gäller att slå sig fram nuförtiden, står man vid sidan blir man utan.

Kan man inte bli bra på o va bra så kan man bli bra på o va dålig, det ger framgång o bekräftelse det med, även om TV showerna är olika, IDOL eller EFTERLYST, det är bara o välja...
 
Det finns en logik...

Oavsett barns och ungdomars beteende - "bra" eller "dåligt" - så finns det - ALLTID - en logik bakom. Det kommer an på oss vuxna att försöka förstå den logiken och agera därefter.

Inte sällan ställer vi i skolan "fel" krav på en del av våra elever. Ibland beror det på att vi måste (läroplaner, timplaner, kursplaner mm), ibland på att vi inte förmår mer (bristande resurser eller ork) och ibland på att vi inte förstår bättre.

Majjen