• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

MÅSTE man älska sin mamma och pappa ?

1. Måste man älska sina barn ?


2. Måste man älska sina föräldrar ?


3. Hur fel i huvet de än är medvetet ?


4. Finns det några godtagbara skäl att aldrig vilja ha med dem att göra mer ?, vilka ?

( jag vet att det här är självklarheter för de flesta, många svarar nog automatiskt, men tänk eller beskriv det värsta tänkbara scenario, om ni kan, eller om det inte finns något sådant.)
 
Senast ändrad:
2. Nej man måste inte älska sina föräldrar.
4. Ja det finns bra skäl att bryta kontakten helt och det har har jag gjort. Mina skäl väljer jag att behålla för mig själv, men dom finns.
 

avslutad210712

Gäst
1. Nej

2. Nej

3. Föredrar att inte säga att någon har fel i huvudet men däremot tycker jag att en del människor beter sig "underligt".

4. Självklart finns det massor av skäl även om jag inte direkt vill räkna upp några här. Har dock sett att många släktfejder, precis som grannfejder, börjar som en liten skitsak som sedan växer orimligt.

Jag hatar vare sig mitt barn eller mina föräldrar men har sett exempel på djupa motsättningar som många gånger har börjat med föräldrarnas försök att kontrollera både det ena och andra i sina barns liv och inte kan acceptera att barnen måste få ha en egen vilja (inom rimliga gränser förstås). Det här är förstås ett område som är extremt svårt att generalisera och jag gissar att det allra flesta fall skulle gå att lösa om vilja finns och om någon utomstående som kan se på det med neutrala ögon kan hjälpa till men det finns fall där det aldrig går att förlåta.
 
Svart eller vitt...

Att älska (eller hata, föralldel) är ju känslomässigt och dessa band går ju inte alltid att bryta hur mycket man än vill, sen kan det ju finnas andra än emotionella skäl till huruvida man har kontakt med sina föräldrar/barn. Men visst, det är ju inte som på film, och hur ska man då veta?

Nej, man måste ingenting.
 
...nej... men man kanske anstränger sig lite mer, innan man ger upp...?

På äldre dar har jag upptäckt att jag är bra mycket mer tolerant mot mina föräldrar än tidigare. Jag tror mig också ha upptäckt att mina vuxna söner är mer tolerant mot mig nu än tidigare...

HåkanF
 
Man förstår sina föräldrar på ett helt annat sätt när man själv fått barn.

Håller med tidigare inlägg att man måste ingenting.
 
Det finns ett tyskt ordspråk som jag gillar mycket: Dö måste man...
Allt annat här i livet är val, och alla har rätt till att både göra sina egna val samt ångra dem.
 
man får ju inte heller glömma bort att; "alla är ju någons barn" & "var och en är i grunden ensam och har sitt eget sätt att ropa på hjälp"

det jag menar är att med lite distans till händelser & personer, sett i ett större perspektiv, kanske man kan öka sin tollerans

skriv ett brev, där du förklarar hur du känner, posta eller posta det inte...