massa älgflugor

Re: Re: Dom är fler i år!

^_^; sa:
Var det en sån jag blev biten av i fjällen kanske? Det var nåt som bet loss ett stycke hud/kött så att det blev ett hål, typ 3-4 mm stort kanske. Det blev lite rött runt, nästan som en bula, och kliade som tusan. Det syns lite fortfarande fastän det var över två veckor sen...

Vi får nog vänja oss vid det här om klimatförändringarna fortsätter.
Det är ju inga trevliga djur som sliter bort stora kötttstycken. Första gången jag råkade ut för det var sommaren 1995. Sen dröjde det några år innan jag åter stiftade bekantskap med flugan. Sedan 2000 tycker jag att antalet älgflugor har ökat. Det är ju tydligen lite olika sorter. http://www.nrm.se/utstallningarcosm...er/lusflugor.4.18fc9baff6275048180002786.html
 
Hjälp mot älgflugor?

Kartritar´n; sa:
Nån som vet något botemedel mot dom, förutom tät klädsel, som inte är så roligt denna mystiskt varma höst

jompuku.jpg


Min arbetsgivare har skaffat såna här åt oss. Användningen har blivit ganska liten eftersom den är opraktisk när man skall dyka genom snåren i skogen. Kanske den är användbar vid någon aktivitet ute?

Själv brukar jag bara sätta upp huvan och lyssna när de rasslar mot dem.

Kolla också tillverkarens sida http://www.jom-hunter.com/puku.html . Texten är på finska men bilderna talar för sig själv
 
Re: Dom är fler i år!

Kartritar´n; sa:
Jag får ta tillbaka mitt tidigare påstående om att dom inte är fler i år. Under dom senaste dagarna har två av mina kollegor (en i norra halland och en i trakten av Falun) fått avbryta sitt jobb iskogen pga att dom inte pallade alla "älglöss", dom hade aldrig varit med om något liknande och då har båda ca 20 år som proffskartritare. Vi är överens om att det i år inte bara är fågelflugor som förekommer, utan även hjortfluga är mycket talrik, för i år sätter dom sig och suger blod, och vad jag vet så är det bara den sällsyntare hjortflugan som gör det.
Dessutom så ger iår hjortflugans bett äckliga små bölder, som kliar som norrlänska knottbett.
Denna rikliga förekomst är väl bara en logisk avslutning på den värsta insektssommar som jag upplevt.
Att dessutom skogen just nu är full av slöa hungriga jätteemygg, spär ju bara på den positiva upplevelsen av moder natur, nej nu vill jag ha frostnätter så alla dessa bestar DÖR!!

Bra att man erkänner när man har fel :)
Fast de verkar ha lugnat ner sig lite nu, kanske tack vare att hösten äntligen är över oss. Kom tillbaka från en tvådagars tur igår kväll, och har bara sett till ett par av kräken under vandringen. Massiv skillnad motför mitt försök förra veckan då jag drevs inomhus. Skönt också, för det finns fortfarande gott om svamp att plocka. Plockade på mig ett par liter kantareller och trattisar under vandringens sista timmar, utan att lämna stigen. Hade egentligen inte tänkt tillbringa gårkvällen med att rensa svamp, men man kan inte direkt låta bli att plocka när man bokstavligen talat trampar på svampen.
 
Re: Förekomsten är lokal

Duracellkaninen; sa:
När jag var ute och klättrade i lördags så var det en kort sträcka (50 m) där det var fullt av älgflugor både på dit och tillbakavägen. 200 m längre bort stod jag i 4 timmar och såg inte en enda!

Men ja de verkar vara aktivare i år.
Kallas dee inte älglöss? Jag har ett (1) träd över uppfarten till stugan där jag ideligen blir nerlusad av dess otyg. Dumma kryp, det är ju rådjur de behöver för sin överlevnad. Inte varken älgar; mänskor eller damskor.
 
Re: Re: Förekomsten är lokal

Zeeke; sa:
Kallas dee inte älglöss? Jag har ett (1) träd över uppfarten till stugan där jag ideligen blir nerlusad av dess otyg. Dumma kryp, det är ju rådjur de behöver för sin överlevnad. Inte varken älgar; mänskor eller damskor.

"Kärt" barn har många namn.... Ofta flyger de vidare när de märker att jag är fel byte, men jag brukar inte vänta och se om de tar miste.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Älgflugor? Vad var det som åt upp mig i Njoatsosvágge? Vilda djur 12

Liknande trådar