massa älgflugor

Bland de äckligaste kryp jag vet. Skulle platsa i vilken skräckfilm som helst. Men de sprider ju i alla fall inte TBE eller borelia (vad jag vet). Jag vet att det finns en art som går på fåglar, men den tror jag inte attakerar oss. Det är väl den som går på pälsdjur som jag tror är den som uppträder i mängd. Kanske kan man skylla på ökad rådjursstam här också, som för fästingar.

Klä dig i mörka vindtäta kläder med bra kapuschong som går att dra åt. Spänn gummiband vid handleder och midja (samt vid benen om du inte använder bra stövlar), så borde du klara dig. Men visst är det fåningt att klä sig som för värsta snöstorm i 20 +grader.
 
Vad är problemet?

På vilket sätt är dom farliga? Vad gör de och vad lever de av? (Visst, första gångerna jag träffade på dem så tyckte jag dom var obehagliga, men nu bryr jag mig inte så mycket)
 
Snyggt Mattias! Inte farliga alltså. Bara att kamma bort om dom kittlas.
De sprider som sagt inga sjukdomar i Sverige och därmed kanske de kan klassifiseras som harmlösare än tex fästingar. Men jag tycker i alla fall inte det var kul den gången jag hade 10 st. "kittlande" blodsugande lusflugor på mig trots tätade kläder. Min kompis som hade betydligt fler tyckte obehaget var ännu större. En annan kompis råkade vakna en morgon, då han sovit under bar himmel, med 200-300 fastsatta pyttefästingar på sig. Inte heller farligt, men inte så kul.
 
Gidde; sa:
... jag tycker i alla fall inte det var kul den gången jag hade 10 st. "kittlande" blodsugande lusflugor på mig trots tätade kläder. Min kompis som hade betydligt fler tyckte obehaget var ännu större. En annan kompis råkade vakna en morgon, då han sovit under bar himmel, med 200-300 fastsatta pyttefästingar på sig. Inte heller farligt, men inte så kul.

Förstår det,, blää
 
Min personliga erfarenhet är att dom är talrika som fanken efter en varm sommar och är aktivare under varma förhållanden, dvs som denna varma höst. En frostnatt eller lite kallt och regningt några dagar så lugnar dom ner sig rejält.

Monty Python sjöng:

All things dull and ugly
All creatures short and squat
All thing rude and nasty
The Lord God made the lot

Each little snake that poisons
Each little bee that stings
He made their horrid venom
He made their nasty wings

All things sick and cancerous
All evil great and small
All things foul and dangerous
The Lord God made them all

Each nasty little hornet
Each beastly little squid
Who made the spikey urchin?
Who made the sharks? He did.

All things scabbed and ulcerous
All pox both great and small
Putrid, foul and gangrenous
The Lord God made them all
 
Dom är fler i år!

Jag får ta tillbaka mitt tidigare påstående om att dom inte är fler i år. Under dom senaste dagarna har två av mina kollegor (en i norra halland och en i trakten av Falun) fått avbryta sitt jobb iskogen pga att dom inte pallade alla "älglöss", dom hade aldrig varit med om något liknande och då har båda ca 20 år som proffskartritare. Vi är överens om att det i år inte bara är fågelflugor som förekommer, utan även hjortfluga är mycket talrik, för i år sätter dom sig och suger blod, och vad jag vet så är det bara den sällsyntare hjortflugan som gör det.
Dessutom så ger iår hjortflugans bett äckliga små bölder, som kliar som norrlänska knottbett.
Denna rikliga förekomst är väl bara en logisk avslutning på den värsta insektssommar som jag upplevt.
Att dessutom skogen just nu är full av slöa hungriga jätteemygg, spär ju bara på den positiva upplevelsen av moder natur, nej nu vill jag ha frostnätter så alla dessa bestar DÖR!!
 
Re: Dom är fler i år!

Kartritar´n; sa:
Dessutom så ger iår hjortflugans bett äckliga små bölder, som kliar som norrlänska knottbett.
Denna rikliga förekomst är väl bara en logisk avslutning på den värsta insektssommar som jag upplevt.

Var det en sån jag blev biten av i fjällen kanske? Det var nåt som bet loss ett stycke hud/kött så att det blev ett hål, typ 3-4 mm stort kanske. Det blev lite rött runt, nästan som en bula, och kliade som tusan. Det syns lite fortfarande fastän det var över två veckor sen...

Vi får nog vänja oss vid det här om klimatförändringarna fortsätter.
 
Eftersom honan biter av vingarna när hon landat på värddjuret så suger de i alla fall bara blod från 1 värd. Så de lär ju i alla fall inte sprida några sjukdomar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Älgflugor? Vad var det som åt upp mig i Njoatsosvágge? Vilda djur 12

Liknande trådar