förra helgen när jag va ute så hade jag faktiskt med termometer ut bara för att kolla tempen.
på kvällen när solen gått ner kröp tempen ner till 1,6 utanför tältet. vattnet va ca 2 gr så det värmde väl lite. iland hade det varit 2,5 minus. inne i tältet blev det ca 4 grader.
jag körde med epa-buttricks-lågpris-utrustning.
mitt urgamla mckinley tält som tejpningen släppt i sömmarna på. men det skulle ju inte bli nåt regn : ) så det funkade. gammal luftmadrass, vanlig tjock uppblåsbar röd/blå modell men mer fyrkantig i hörnen.
brett lite tjockare liggunderlag på luftmadrassen.
uppblåsbar kudde inlindad i örngott + frottehanduk för att inte kyla så mkt.
jag hittade inte min supertjocka varma sovsäck. så jag tog dom 2 biltemasovsäckarna jag brukar ha i bilarna ifall..... dom pallar alla fall för minus 10 enligt katalogen. en sån under och en över mej funkade bra. båda bara stängda längst ner.
sovklädsel: mössa, t-shirt, fleecetröja, långkallingar med mysbrallor utanpå, raggsockor och utanpå det filtinnerskorna från några stövlar. dom är kanske 4-5 mm tjocka. det va skönt att ha på sej dom i tältet även innan man la sej..
jag frös inte ett skit. så är det inte ett jävla skitväder så funkar det bra även med riktiga lågprisgrejor.
jag föredrar bred stadig kajak istället för torrdräkt. jag hatar att vara instängd i och paddla i torrdräkt. det är pest! kajaken blir ju grymt stadig åxå med all packning. eftersom det inte va några lätta märkesprylar jag hade med mej ut så vägde all min packning 32 kg (har jag för mej)
så det går bra att sticka ut även utan en massa dyra märkesgrejor.
köp en till sovsäck på biltema bara å dra sen ut. den kan du ha i bilen på vintern ifall nåt händer.
det är klart skönare ute så här års när man slipper folk, motorbåtar och mygg.
men tempen som du frågade efter va alltså 1,6 ute och ca 4 inne. nästan 110 kg fett värmde upp inuti tältet. det va enda värmekällan.
ps. jag kör oftast med 2 sovsäckar. på sommaren är det bra med en sval och en varm. då har man lite möjligheter att kombinera eller ha varm eller kall överst. så du kan säkert köra med båda 2 + fleecepåsen