Marsturer

Tur nr 3 för året: t/r Bosön

Åter toppenväder, nästan helt vindstilla och platt vatten. Startade som vanligt vid Aludden nedanför Villa Pauli, följde Lidingölandet österut förbi Sticklinge, Trolldalen och Bosön. Vände vid Freestylehoppen vid Bosön och samma väg hem. Såg ingen is alls så nu är det ”vår”! (Mer bilder finns på bloggen)
 

Bilagor

  • Kajak rutt 120321 2.jpg
    Kajak rutt 120321 2.jpg
    86.9 KB · Visningar: 616
  • C360_2012-03-21-12-39-50_org.jpg
    C360_2012-03-21-12-39-50_org.jpg
    50 KB · Visningar: 548
  • C360_2012-03-21-12-08-55_org.jpg
    C360_2012-03-21-12-08-55_org.jpg
    53.8 KB · Visningar: 576
Campingpremiär

Årets första camping är avklarad. Paddlade ut i det fina vädret i fredags eftermiddag och hade en fin tur och en fin kväll. Morgonen började mulen, men det blev sedan soligt även under lördagen, härligt med alfågel sång och solgass vid tältet. /Jampa
 

Bilagor

  • IMG_1594.jpg
    IMG_1594.jpg
    32.1 KB · Visningar: 543
  • IMG_1716.jpg
    IMG_1716.jpg
    50.5 KB · Visningar: 523
Vallerö och Vasholmarna

Fin fredagskväll, dimmig lördag och fantastisk söndag..

/ Ulf
 

Bilagor

  • vasholmarna.jpg
    vasholmarna.jpg
    56.4 KB · Visningar: 491
söndag 25 till måndag 26 mars. fin tur med tråkigt slut pga bilinbrott vid studsviks brygga.
men till havs va det lugnt å skönt. inte en båt och inte en människa i sikte.
helt fantastiskt väder för att vara i mars.alldeles för varmt med paddeljacka och i varmaste laget med fleecetröja åxå. lite kyligare på kvällen när tempen sjönk till 1,6 grader.
dan efter blev det åxå sol och svaga vindar.
tänk om det alltid kunde vara så här fridfullt i skärgården.

usch, snart är förbannade båtsäsongen här med motorbåtar och sjöfyllerister. fy fan!!!
nä vintern är klart bäst : )

paddlade tyvärr INTE Yukon den här gången : (
men jag tänkte på den nästan hela tiden : )

ps. observera mitt urgamla skrynkliga intersport-tält från 80-talet med alla sömtätningstejpar hängande löst å fladdrande i vinden. dags att skrota det tror jag : )
 

Bilagor

  • P1070754.jpg
    P1070754.jpg
    54.5 KB · Visningar: 391
  • P1070764.jpg
    P1070764.jpg
    55.7 KB · Visningar: 398
  • P1070767.jpg
    P1070767.jpg
    24.2 KB · Visningar: 465
  • P1070774.jpg
    P1070774.jpg
    23.4 KB · Visningar: 453
  • P1070776.jpg
    P1070776.jpg
    28.2 KB · Visningar: 400
Hur många grader har ni i tältet ungefär?

Tycker det verkar så kallt att tälta redan i mars. Själv lär man inte åka ut förrän i sommar, men det lockar ju med stillheten på sjön den här årstiden, Är så jävla sugen på att sticka iväg, men jag har inte nån torrdräkt och sånt, så jag lär vänta till det är åtminstone 15 grader i vattnet
 
Hur många grader har ni i tältet ungefär?

Tycker det verkar så kallt att tälta redan i mars. Själv lär man inte åka ut förrän i sommar, men det lockar ju med stillheten på sjön den här årstiden, Är så jävla sugen på att sticka iväg, men jag har inte nån torrdräkt och sånt, så jag lär vänta till det är åtminstone 15 grader i vattnet

Tältande är ju knappast ett problem. Rätt kläder å rätt sovsäck bara.

Du gör rätt som undviker skärgårdspaddling utan torrdräkt. Man simmar / badar inte länge nu utan.
Men strandnära paddling i skyddade vatten kanske är ok.

Våren och hösten är helt klart härliga paddelsäsonger. Mycket mindre motorbåtar, folk och stök..

Köp en torrdräkt och kringutrustningen för den vettja. Väl investerade pengar. Finns för några tusen och uppåt.
 
Hur många grader har ni i tältet ungefär?

Tycker det verkar så kallt att tälta redan i mars. Själv lär man inte åka ut förrän i sommar, men det lockar ju med stillheten på sjön den här årstiden, Är så jävla sugen på att sticka iväg, men jag har inte nån torrdräkt och sånt, så jag lär vänta till det är åtminstone 15 grader i vattnet

Själva tältandet är ju inte särskilt kallt, en sovsäck som klarar ett par minus räcker långt och gärna ett lite tjockare liggunderlag. Och så lite varma kläder på det så klarar man sig fint. Är lätt att bli sval om händer och kroppen när man pausar och/eller lagar mat.

Vi gillar torrdräkter som släpper ut en del fukt så man inte behöver bli så blöt det hållet. Men visst funkar det utan torrdräkt men då kanske det är en idé att hålla sig nära land för säkerhets skull.

Lite dunplagg är gött att dra på sig. Har använt lätta dunjackor rätt länge och har kompletterat med dunbyxor och dunsockar nu, supergott!
 
Själva tältandet är ju inte särskilt kallt, en sovsäck som klarar ett par minus räcker långt och gärna ett lite tjockare liggunderlag. Och så lite varma kläder på det så klarar man sig fint. Är lätt att bli sval om händer och kroppen när man pausar och/eller lagar mat.

Vi gillar torrdräkter som släpper ut en del fukt så man inte behöver bli så blöt det hållet. Men visst funkar det utan torrdräkt men då kanske det är en idé att hålla sig nära land för säkerhets skull.

Lite dunplagg är gött att dra på sig. Har använt lätta dunjackor rätt länge och har kompletterat med dunbyxor och dunsockar nu, supergott!

Jo men hur många grader kan det handla om? Om det är +5 utanför tältet på natten - vad kan det då bli inne för en person? (utan gasolbrännare eller dyl). jag vill veta om det öht är varmare inne i tältet än utanför.

Jag har 1 sommarsäck och har ingen lust att äga mer än den. Jag har bomullslakan och hemmasydd fleecesäck att komplettera med. Eller jag har faktiskt 2 sommarsäckar. Man kanske kan lägga den ena i den andra i värsta fall. Det kanske motsvarar 1 vintersäck?
 
förra helgen när jag va ute så hade jag faktiskt med termometer ut bara för att kolla tempen.
på kvällen när solen gått ner kröp tempen ner till 1,6 utanför tältet. vattnet va ca 2 gr så det värmde väl lite. iland hade det varit 2,5 minus. inne i tältet blev det ca 4 grader.

jag körde med epa-buttricks-lågpris-utrustning.
mitt urgamla mckinley tält som tejpningen släppt i sömmarna på. men det skulle ju inte bli nåt regn : ) så det funkade. gammal luftmadrass, vanlig tjock uppblåsbar röd/blå modell men mer fyrkantig i hörnen.
brett lite tjockare liggunderlag på luftmadrassen.
uppblåsbar kudde inlindad i örngott + frottehanduk för att inte kyla så mkt.
jag hittade inte min supertjocka varma sovsäck. så jag tog dom 2 biltemasovsäckarna jag brukar ha i bilarna ifall..... dom pallar alla fall för minus 10 enligt katalogen. en sån under och en över mej funkade bra. båda bara stängda längst ner.
sovklädsel: mössa, t-shirt, fleecetröja, långkallingar med mysbrallor utanpå, raggsockor och utanpå det filtinnerskorna från några stövlar. dom är kanske 4-5 mm tjocka. det va skönt att ha på sej dom i tältet även innan man la sej..
jag frös inte ett skit. så är det inte ett jävla skitväder så funkar det bra även med riktiga lågprisgrejor.

jag föredrar bred stadig kajak istället för torrdräkt. jag hatar att vara instängd i och paddla i torrdräkt. det är pest! kajaken blir ju grymt stadig åxå med all packning. eftersom det inte va några lätta märkesprylar jag hade med mej ut så vägde all min packning 32 kg (har jag för mej)

så det går bra att sticka ut även utan en massa dyra märkesgrejor.
köp en till sovsäck på biltema bara å dra sen ut. den kan du ha i bilen på vintern ifall nåt händer.

det är klart skönare ute så här års när man slipper folk, motorbåtar och mygg.

men tempen som du frågade efter va alltså 1,6 ute och ca 4 inne. nästan 110 kg fett värmde upp inuti tältet. det va enda värmekällan.

ps. jag kör oftast med 2 sovsäckar. på sommaren är det bra med en sval och en varm. då har man lite möjligheter att kombinera eller ha varm eller kall överst. så du kan säkert köra med båda 2 + fleecepåsen
 
Jag intygar att 2 enkla sovsäckar funkar bra ,jag har en höst säck som börjar vara en sommar säck(fyllningen börjar bli dålig) +en enkel ifrån ö&b,dom klarar minus grader bra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Marsturer 2011. Paddling allmänt 31

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg