På en direkt fråga från räddningstjänsten (jag har vänner där) om jag hade en VHF så svarade jag "ja, men inget certifikat. Och jag kommer inte att tveka att använda den om det är av nöden tvunget för *larma med alla till buds stående medel* gäller ju, eller hur?" så blev svaret "ingen kommer någonsin att varken fråga efter certifikat, anropssignal eller klandra dig om det hänt ett tillbud eller en olycka".
Alla vet att det finns mängder med människor som både innehar VHF och saknar certifikat och bara har den till att avlyssna radiotrafiken så ingen blir förvånad om någon utan anropssignal ropar upp och meddelar att en olycka hänt.
Jag visste inte att det finns mågna som haf VHF utan cert och det skulle jag se som en begräning - då har jag ju ingen anropssignal och kan inte formellt bli uppropad. En ringa kostnad och en rimlig mängd kunskap som ska inhämtas är ju allt som krävs för ett certifikat.
Fördelen med certifiering är att då missbrukar man inte kanal 16 av okunskap och man vet hur man gör ett effektivt och korrekt nödanrop och har förståelse för via-signalering av nödanrop.
Klarar man att läsa och förstå VHFens manaul torde man klara SRC-certifikat.
Men givetvis ska man larma via VHF om så krävs, oavsett om man har cert eller inte. Nöd går före lag och föreskkrift.
/Patrik, utan både SRCcert och VHF men avser skaffa bådadera