mansdominans?

Jag satt och skumläste bland utrustningsforumen, när en sak slog mig; det är nästan uteslutande manliga besökare som disskuterar i dessa forum (Utrustning).
Hur kommer detta sig? Jag personligen tycker det är hur skoj som helst att disskutera utrustning. Men varför är det nästan uteslutande män som gör detta? Kan det vara så att den lilla Tim "the toolman" Taylor som bor inne i den största delen av jordens manliga befolkning får tuppjuck när det handlar om prylar. Men jag antar att det är ett typiskt manligt attribut. Men om man hävdar att kvinnor överlag är mer fåfänga än oss män skapar detta en viss ologik.
Det är kanske någon form av protein i lillhjärnan som börjar hoppa rundor så fort vi ser, hör eller på annat sätt kommer i kontakt med en pryl och som tvingar oss att analysera ner den till molekyler..
Eller så är det helt enkelt så att det är den hormonstinna alfahannen inom oss som måste få rätt och stå på topp? Det finns ju trots allt inget mer tillfredställande för en man än när någon kommer och ber om råd eller hjälp.

Jag personligen tror att kvinnor har så mycket annat (mer relevant enligt deras egna mening) att tänka på och har helt enkelt inte energi att lägga på prylar.

Jag tror nog det får bli lite psykologistudier till hösten så att jag kan få svar..

Må väl bröder, vi ses i forumen.

Uppfostran

Att kvinnor skulle vara mer fåfänga än män är inget annat än fel. Män bryr sej minst lika mycket om utseendet som kvinnor.

Anledningen till att kvinnor mer sällan verkar vara intresserade av prylar och pinaler (dessa underbara små ting som ger våra liv mening) beror sannolikt på uppfostran. De flesta kvinnor uppfostras fortfarande enligt gamla patriarkatiska idéal om man får vara lite politisk i inlägget...

då bryter jag manstrenden...

bland forumen beträffande det här med prylar och frågan huruvida det skulle vara typiskt manligt. Inte för att jag själv är "prylgalen", men däremot anser jag det vara viktigt med rätt utrustning och även, till viss del, hur den ser ut. Jag tror det hela snarare handlar om person framför kön. Fast, erkänna bör jag dock göra, att de flesta av de MTB-vänner jag har av den manliga "arten" *flin*, började cykla inte främst för att det var kul eller bra motionsform, utan istället pga alla "häfiga prylar" och utrustning som hör sporten till. Själva träningenoch intresset för cyklingen i sig, kom först senare. Däremot tycks de inte bry sig lika mycket om prylar när det gäller inredningsfronten i hemmet ;)

prylars betydelse,kvinnor och män

För mej är det viktigt och mycket kul att ha "rätt" prylar.
med rätt menar jag att de är av så god kvalitet jag har råd med till det jag faktiskt behöver dem till.
Inte 7000meter+ grejer om jag ska gå i svenska fjällen på sommaren,eller expeditionskläder för en promenad i stan.
De fina prylarna ska komma till användning tillräckligt ofta i de sammanhang de är avsedda för,då anser jag att jag inte bara spenderat pengar på fina grejer,utan investerat pengar i rätt grejer.
För att hitta rätt måste jag läsa på själv,klämma och känna i affären helst,fråga de som faktist vet nåt om hur bra grejerna är och sedan få testa dom på riktigt.
Det värsta är att gå på affärer där personalen ej är kunnig och erfaren,men försöker ge sken av att vara det,där mina kunskaper vida överstiger deras.
Tyvärr rätt vanligt,speciellt när man som drygt medelålders Q går runt och kollar.
Då förväntas man inte veta så mycket.
Egentligen är det lätt att se på en gång var man får bra hjälp.Ser personalen vältrimmad ut så finns förutsättningarna att de faktiskt vet vad de pratar om,en otränad och överviktig säljare har troligen sin erfarenhet baserad på vad han/hon läst i produktinfon eller såg på mässan i våras..
Kanske är jag mycket fördomsfull,men det har mestadels stämt bra.
Sen detta med manligt/kvinnligt kontra prylar och debatt.
De flesta som går i fjällen är män,eller kille/tjej i sällskap.
Är det då så att tjejen är den som hänger med killen ut,eller är man ute på lika villkor.
Eller är det tjejen som är den mest erfarna vandraren?
Där finns väl mycket av snedvridningen i friluftsdebatt;ojämn könsfördelning bland antal utövare.
I sommar har jag/vi träffat få tjejer i par på vandring,men desto oftare bara killar.
Har inte mött någon tjej på ensam vandring.
Inte heller någon ensam tjej ute och paddlat,(inte så konstigt då vi här totalt är så få utövare).
Så jag är väl då en representant för en mindre grupp svenska Q,som är pryltokig,gärna lägger ut pengar på fina saker,och använder dom ordentligt,och ofta är ute på egen hand,men det är alltid trevligare att gå i sällskap med sambon.Då blir det mer turer på sidan av lederna.
Går jag själv är jag mer noga med att hålla mej till uppgjorda färdvägar;kan jag så ringer jag och säger vart jag går härnäst,kan jag inte ringa håller jag mej till grundplanen.
Det som lätt kan ge mej mej lite överlägsen känsla (elakt á la Baloo i Djungelboken) är när man ser och hör om folk med utrustning för stora expeditioner knappt får ut grejerna i naturen,eller bara kommer ut på dagsutflykt med dom.
Börja i rätt ända och i lagom omfattning istället.
Visst finns det hormonstyrda könsbundna drag,men det mesta handlar om intresse för vissa företeelser.
Men-en grej kommer jag på ,män uttalar sej mer tvärsäkert om saker de inte har nån aning om än kvinnor gör,kvinnor gör det när de har mer "kött på benen".
Gissa vad jag föredrar?

Jag föredrar texter som är styckeindelade, då är de lättare att läsa:) Det kan ju vara en förklaring till bristen på kommentarer, många orkade helt enkelt inte traggla igenom textmassan.

Men att män och kvinnor har olika syn på prylar är väl ingen konstighet.

Om en man har en ny mobiltelefon och visar upp den för polarna, vad är det man tittar på? Utseenden ("Åh vilken snygg telefon") eller finesserna ("Wow vad coolt")?

Och om en kvinna har en ny mobiltelefon?

Män vill ha saker som är bra-att-ha. Kvinnor vill ha saker som är BRA att ha.

hmmm..

Kan inte låta bli att fundera på om detta som Peter skriver om "bra-att-ha" kontra BRA att ha, även gäller män och kvinnor och deras relationer.

Många kvinnor föredrar ju män som är praktiskt kunniga och "händiga", både när det gäller det ena och det andra, dvs. de är BRA att ha, medan män, ja... jag tvivlar på att det är så många män som väljer kvinnor främst efter deras praktiska kunskaper och färdigheter.

Detta är en diskussion som egentligen kanske inte hör hemma i ett forum som Utsidans, men tja... En tanke väcker ju alltid en annan och sedan är ekorrhjulet igång ;)

Bra... men

Hej Martin.
Först av allt vill jag komma med lite uppmuntran. Det är alltid roligt när människor reflekterar över sina roller och i huvudsak könsroller. Men jag vill också lägga in en liten varning för att söka alltför många sanningar inom bio- och evolutionspsykologi. Jag tror att vi kommer närmre en förklaring genom att undersöka begrepp som inlärning, symboler, maktordning och reproduktion av könsroller. Men återigen - kul att frågan kommer upp. Jag tror att den är viktigare än den först kan verka.

Mvh
Jesper

Tycker själv att skillnaden mellan kön och syn på utrustning inte är särskilt stora. Visst har män en större tendens till "grottmannens" prylhysteri, fast social identifikation via symboler (märken) övergriper genusperspektivet.
Statussymboler väger tyngre än könstillhörighet, möjligtvis hävdar sig männen bättre.
Kom hem från Kebnekaise - Abiskofjällen idag där de vandrande reklampelarna nog är som talrikast. Där alla wannabees får en chans i strålkastarljuset, jag slogs av att även några kvinnor frågade om min utrustning och framför allt: vilka märken. Uppenbarligen var det viktigare att ha rätt utrustning än reell kunskap.
Suck...

Nåja, emellanåt dyker orginalen upp. Som fallet med den 83 åriga mannen med ålderdomlig ramryggsäck och lappkängor på en klängmyr i Dalarna, eller kraftkvinnan nedan Basstajekna i Sarek med en massa småväskor i spräckliga färger hängandes på en ålderdomlig mjuk ryggsäck.
All heder åt de som vågar gå egen väg…

Med vänlig hälsning Hasse

Hembio

På forumet för hembio klagade en tjej på hur hon hade blivit bemött i flera affärer när hon skulle köpa hembio utrustning.

Alla försäljare pratade med henne som hon inte kunde ett smack om apparaterna. Hon kunde inte heller ställa frågor och få vettiga svar.

På forumet tog dock alla henne på allvar och som vanligt efter en massa inlägg hade det hela seglat iväg från ämnet så några fick uppmana folk att återvända till det.

/Håkan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg