mansdominans?

Re: Bra... men

2119; sa:
Jag tror att vi kommer närmre en förklaring genom att undersöka begrepp som inlärning, symboler, maktordning och reproduktion av könsroller.

Håller med.

Kan det vara så att killar och tjejer lär sig olika sorters diskussion, och killarnas lämpar sig bättre för forum?

Killar lär sig problemlösning och retorikstajlande.
Tjejer lär sig problemdefiniering och konsensus.

Eller är jag inte från Mars utan från vettet?

Det finns ju numera vetenskapliga bevis som styrker att det inte går att lära en tjej att bli kille och vice verse. Det var ju nån kirurg som på 60-talet operarede om små barn till "fel kön" och de uppfostrades ju sen som det felaktiga könet men blev trots det som sitt rätta kön.

Hans teori var ju just det att könstillhörigheten beror helt på uppfostran.

Var några artiklar i tidningarna om det i våras tror jag.

nermander; sa:
Det finns ju numera vetenskapliga bevis som styrker att det inte går att lära en tjej att bli kille och vice verse.

...samtidigt som det finns människor som är uppenbart födda till killar som "blir tjejer".

Men det beror naturligtvis på vad man menar med "vara kille". Och det är ju det vi diskuterar.

Vissa hävdar på fullaste allvar att det är typiskt kvinnligt att tvätta kläder, men trots detta vetenskapligt välbelagda faktum lyckades jag faktiskt tvätta så sent som igår.

Jag betvivlar att olika webbforums mansdominans är genetiskt betingad.

Intressant... MEN det där med "vetenskapliga bevis" är ett begrepp man, enligt mig, bör vara försiktig med. Dagligen överbevisas "vetenskapliga bevis" med andra och nyare "vetenskapliga bevis". Man bör givetvis ta i beaktande vad vetenskapliga studier säjer men samtidigt vara medveten om de brister de flesta studier har. Problemet är att dessa brister endast är tillgänglig för dem som har tillräcklig kunskap och orginalstudien tillgänglig.

/Jesper

vetenskapen

Hmm..angående vetenskapen och de ständigt nya upptäckterna och rönen:Även inom forskarvärlden är det ju mestadels män som kommer med de nya "sanningarna", vilke är synd tycker jag. Fram för fler kvinnliga forskare!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg