Men å andra sidan så har ju Jörgen sagt att han sliter ut ett par lätta meshträäjjlskor per säsong, eller nåt i den stilen. Då blir det ju en helt annan ekonomi.
Jörgen och andra med lika många vandringsdagar per år räknar jag inte som "vanliga frilufsare" när det kommer till skoslitage. Men du får gärna försöka övertala Jörgen att han borde ha 2-kilos läderkängor för att det skulle ge bättre ekonomi.
Sen behöver ju inte 'tunga kängor' kosta 3000, lundhags billigaste kostar ju 2000. Och m/90 ligger väl på typ 1200? Finns ju gt-kängor från 1500 och uppåt.
Helt sant. Både tyngre och lättare skor finns naturligtvis både billigare och dyrare än i mitt exempel. Ett par lätta vandringsskor behöver verkligen inte kosta 1000 kr, utan finns för en femhundring i närmaste Stadiumbutik.
Men poängen är som sagt att jag tycker att det är ett bättre köp att köpa en vardagssko som man även kan använda i naturen (och omvänt). Det finns en hel del Meindl och Lundhags (och gummistövlar för den delen!) som står oanvända i garderoberna hos folk, och oanvända skor gör ju ingen glad.