• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Man eller Qvinna?

se inlägget

  • kvinnan

    Röster: 5 25.0%
  • mannen

    Röster: 5 25.0%
  • förutsättningarna är i det närmaste identiska, oavsett kön

    Röster: 10 50.0%

  • Totala väljare
    20
Som jag skrev tidigare: Patriarkatet är sällan ett konkret nätverk eller sammansvärjning utan snarare sättet du tänker och ser på personer grundat på kön. Detta omfattar även synen på att vara hemmaman (ordet finns inte ens). Patriarkatet säger hur en kvinna får vara och inte, men i och med det skrivs även reglerna för vad som är tillåtet för en man. På så sätt så definieras båda könen av patriarkatet, oftast till kvinnans nackdel, men även om mannen har en mycket friare roll så finns det likväl tabun för honom. Dessa ofta i anknytning till vad som anses vara direkt kvinnligt. Vi kan säkert räkna upp hundratals exempel om vi tänker efter lite.

Men nu delar inte jag din syn alltså faller också idén med patriarkatet. Jag hävdar, tvärtom, att det är kvinnan som är friare i sina val.

För henne ligger exakt hela spectrat, allt i från den traditionella "hemmafrun" till super-stor-stads-karriärristens liv, öppet, utan att det klandras eller i frågasätts.

Mannen har ett betydligt smalare fält som står till buds, om han vill infria förväntningar och leva upp till normer.
 
talande tystnad

kvinnorna här inne vill naturligtvis inte kommentera och där igenom ge uppmärksamhet och bidra till att detta börjar ifrågasättas och männen svassar som vanligt runt och är skrämda till tystnad, av dom som har den egentliga makten..
 
Din fråga i inledningen stämmer inte med din senare tolkning:

"För henne ligger exakt hela spectrat, allt i från den traditionella "hemmafrun" till super-stor-stads-karriärristens liv, öppet, utan att det klandras eller i frågasätts.

Mannen har ett betydligt smalare fält som står till buds, om han vill infria förväntningar och leva upp till normer. "

Det blir två olika svar beroende på vad du menar.
 
flanell du verkar bara vara ute för att provocera. Om du verkligen är intresserad i genusfrågor så rekommenderar jag till att börja med "Det andra könet" av Simone de Beauvoir. Eller valfritt gymnasiehäfte om genusfrågor.
"Det andra könet" är inspirerad av Hegel som jag länkar till här scrolla ner till stycket "Den Andre".
 
Din fråga i inledningen stämmer inte med din senare tolkning:

"För henne ligger exakt hela spectrat, allt i från den traditionella "hemmafrun" till super-stor-stads-karriärristens liv, öppet, utan att det klandras eller i frågasätts.

Mannen har ett betydligt smalare fält som står till buds, om han vill infria förväntningar och leva upp till normer. "

Det blir två olika svar beroende på vad du menar.

frågan inledningsvis handlade om något slags total-grepp över vem som har lättast att uppnå lycka, harmoni etc, vilket naturligtvis är svårt att formulera ordagrant och exakt vad det är.

en del av ett harmoniskt och lyckligt liv kan vara att man känner frihet att göra det man känner för. och där är jag övertygad om att kvinnorna har mer valmöjligheter innan normer och värderingar i samhället griper in.

Jag blir förvånad att du startar en sådan här tråd med massa påståenden utan att kolla upp fakta först. ]

vad jag vet startade jag väl en tråd med en fråga? att män fortfarande påstås tjäna någon krona mer än kvinnan har inget med mina påståenden att göra. vad är det jag påstår som du kan belägga som felaktigt med dina länkar.


flanell du verkar bara vara ute för att provocera. Om du verkligen är intresserad i genusfrågor så rekommenderar jag till att börja med "Det andra könet" av Simone de Beauvoir. Eller valfritt gymnasiehäfte om genusfrågor.
"Det andra könet" är inspirerad av Hegel som jag länkar till här scrolla ner till stycket "Den Andre".

Jag var faktiskt inte ute efter att provocera, i alla fall inte inledningsvis.

Jag tvivlar inte på att man kan få sig mycket kunnande till livs genom böcker och studier men i det här fallet väljer jag nog att förlita mig på min förhållandevis stora erfarenhet från livet och arbetslivet. Inte minst mina erfarenheter jag dragit genom min stora faschination av och nyfikenhet på kvinnan.

Jag kan faktiskt, ärligt talat, inte på något sätt se att kvinnan, i dag, saknar eller har sämre möjligheter än mannen, att skapa ett liv i lycka och harmoni. Tvärtom är det snudd på att jag börjar tycka att kvinnor har större möjligheter och valfriheter.

Kanske för att det inte känns lönt.

Varför skulle det inte vara lönt? Menar du att inte argumenten håller eller att ingen lyssnar? Du verkar ju i princip ha alla, i tråden, på din sida så det är väl bara att sjunga ut.
 
du är fel ute flanell men vi orkar inte bråka med dig

du menar allstå att den svenska mannen, i dagens sverige, så tvärsäkert har bättre förutsättningar att skapa sig ett lyckligt och harmonikst liv, än kvinnan, att du tom kan börja prata i "vi" -form och uttala dig för hela forumet.




nej det gör jag inte heller, men tråden handlar inte om mig. som du kanske förstår.