Målt hastighet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sönderanalys

Låt utsidan vara någorlunda normal forum, varför måste allt analyseras så stenhårt med matematiska beräkningar och en massa daltande, när alla inblandade oftast i forumet ändå vet vad som menas och inte menas i diskussionen.

Det här forumet skall ju vara avsett för oss "utefolk" när vi vill gulla, mysa och införskafa information likväl dela med oss av samma informationsflöde.

Ni som inte fick hävda er i Fysik/kemi/matematiklektionen i skolan ge fan i att praktisera här.

Ett sketet litet inlägg bli så lätt en världsangelägenhet.

Ödmjukt
Christos

Hur mäter GPS'en hastigheten

När en GPS mäter hastigheten hur gör den? Tar den skillnaden i position och delar med tiden? Använder den Doppler principen. Eller är det en kombination av de två??? Jag läste för några år sedan att man använder en" Kalman algoritm", om jag nu minns rätt. Någon som vet vad den går ut på???
Magnus

Hastighet

Hur har ni det med avståndet mellan två waypoints?
Ändras det om ni ändrar höjden på det ena.
Det gör det troligen inte och avståndet är ju en viktig del av hastigheten.
Min E-trex ändrar inte avståndet inte med tidigare program i alla fall har inte provat i dag.

Re: Sönderanalys

taktsa; sa:
Låt utsidan vara någorlunda normal forum, varför måste allt analyseras så stenhårt med matematiska beräkningar och en massa daltande, när alla inblandade oftast i forumet ändå vet vad som menas och inte menas i diskussionen.

Det här forumet skall ju vara avsett för oss "utefolk" när vi vill gulla, mysa och införskafa information likväl dela med oss av samma informationsflöde.

Ni som inte fick hävda er i Fysik/kemi/matematiklektionen i skolan ge fan i att praktisera här.

Ödmjukt
Christos
Håll käften själv, då! Frågar du inget så är det ingen risk att du får något svar heller, som kanske rent av råkar reda ut vad frågan gällde!!
Eller så kan du ju låta bli att läsa sketna inlägg, och deras svar, så behöver du inte störas av om du nu inte fattade något i skolan!!!

Lagom ödmjukt
Anders

taktsa; sa:
Och du är den som skall bestämma vad som är lagom teknisk nivå???

Vitsen med ett sådant här forum är väl att utbyta information på alla de nivåer, pragmatiska eller nördiga, som medlemmarna önskar? Så länge man följer forumreglerna borde det stå var och en fritt att göra inlägg i debatten, bara läsa dem eller skita i alltihop. Om du blir upprörd av läsningen är nog det allra bästa om du väljer det sistnämnda.

taktsa; sa:

Ödmjukt
Christos

En stilla enkel fråga, om man undertecknar med "ödmjukt" bör man då använda or som "fan" och "sketet" i sitt inlägg?

taktsa; sa:

Ödmjukt
Christos

Jag tycker det är väldigt lite med formler och härledningar här på Utsidan. Kanske främsta orsaken till avsaknaden av riktiga härledningar är att det är så svårt att skiva matematiska uttryck som integraler, summationerer, vektorer, grekiska bokstäver, potenstecken, rottecken mm med en sådan texteditor som Utsidan har.

Jag skulle kunna härleda formler för när en kropp börjar glida på att lutande plan (angående 45 graders lutning), eller avståndsmätning mellan 2 punkter på jorden med efter storcirkeln, eller algoritmen för ett Calman filter vilket kan vara av intresse för den som frågar. Men jag avstår på grund av att det är så jobbigt att skriva detta begripligt med bara alfanumeriska tecken.

Det är genom praktisk tillämpning av fysikens och kemins lagar, samt med matematik man kan förstå varför olika bränslen fungerar olika vid olika temperaturer, varför en viss onoggrannhet i mätningar alltid finns.
Innebörden av signifikanta siffror i tal känner de som struntade i att lyssna på matematikläraren sa inte till, men de får skylla sig själva.

Läs dom inlägg du tycker är intressanta och hoppa över dom du tycker är ointressanta, det gör jag :cool:

Ni vet väl att enligt filosofen Eberhart von Schölderman utgör lösandet av integraler den högsta graden av mänsklig aktivitet.

/Per Brune

Re: Re: Sönderanalys

Brune; sa:
Ni vet väl att enligt filosofen Eberhart von Schölderman utgör lösandet av integraler den högsta graden av mänsklig aktivitet.

/Per Brune

Kul att veta att det är just den högsta graden av mänsklig aktivitet man ägnat sig åt när man tentapluggat sista veckan ;)

//Uffe

Det är genom praktisk tillämpning av fysikens och kemins lagar, samt med matematik man kan förstå varför olika bränslen fungerar olika vid olika temperaturer, varför en viss onoggrannhet i mätningar alltid finns.
Innebörden av signifikanta siffror i tal känner de som struntade i att lyssna på matematikläraren sa inte till, men de får skylla sig själva.

Läs dom inlägg du tycker är intressanta och hoppa över dom du tycker är ointressanta, det gör jag :cool:

/Per Brune
[/QUOTE]

Jag saknar ord.. vad skall jag säga.. allt är sagt redan...
Den som rosar sig själv saknar oftast åhörare.. tänk på det i fortsättningen vid upprätthållandet av sociala kontakter.
Du måste vara en stor teoretiker min herre, glöm inte praktiken emellanåt, det underlättar.. tack och lov att utsidans texteditor är så sniken det besparar en hel del för den breda allmänheten, en stilla undran, hur åkte folk långfärdsskridskor måntro när de saknade förmågan att beräkna matematiska formler och endast med folskoleutbildning de årtionden som har passerat, de måste ha åkt vilse och aldrig kommit fram stackarna..*asgarvar*

Håll käften själv, då! Frågar du inget så är det ingen risk att du får något svar heller, som kanske rent av råkar reda ut vad frågan gällde!!
Eller så kan du ju låta bli att läsa sketna inlägg, och deras svar, så behöver du inte störas av om du nu inte fattade något i skolan!!!

Lagom ödmjukt
Anders

Språkintresserad står det i din profil, skall texten ovan referera till det eller är det en skenmanöver *gapflabbar*
(om du nu vet vad det betyder.)
Arma stackare... min avsikt var inte att starta en miniatyr av juridiska termen "hets mot folkgrupp" det var skrivet i informativt syfte, ursprungsfrågan i den här diskussionen behövde inte en sådan extrem överkurs..

Fortfarande Ödmjukt
Christos Tsalios

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Mäta vertikal hastighet på skidor med GPS? Navigering 29
Hastighet Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg