Malmö - Indien på cykel

Personligen cyklar jag aldrig mer än 2000 kilometer i månaden, och det är eg för mycket. Men för mig är naturen och landet jag reser i det intressanta och cykeln är bara ett verktyg som jag eg inte är intresserad av. Vissa mer nördiga cykeltyper tycker säkert att jag är kass och cyklar mycket längre varje månad. Dessa verkar cykla utomlands för att de gillar att cykla snarare än att resa. (Nu genaraliserar jag grovt)

Vilken typ är du? Den senare typen brukar lägga mer kilometer bakom sig varje månad än den förstnämnda gruppen som jag själv tillhör.

Lars,

Jag vet att du generaliserar, men varför skulle 2000 km i månaden vara för mycket? Jag har precis samma inställning som du, att naturen och landet är det viktiga men cyklar ändå ofta mer än 2000 km i månaden.

Varför? Jag tycker det är så fruktansvärt härligt att vara i sadeln att jag helt enkelt fortsätter. Dagarna känns slappa, trots detta kommer jag 10-15 mil på platt mark och 5-10 mil när det är bergigt. Detta utan att stressa överhuvudtaget. Efter 10-15 cykeldagar kommer man till nåt ställe där man bestämt sig för att slappa lite men efter bara ett par dagar blir lusten att vara tillbaka i sadeln så stor att man bestämmer sig för att fortsätta... Det är ute i naturen, bland folk, jag trivs och det är där jag vill vara. Det är därför jag cyklar.

Detta innebär inte att jag tillhör kategorin som tycker att själva cyklingen är det härliga, jag är övertygad om att vi är ganska lika på den punkten. Jag ser mig som en resenär på cykel och inte som en cyklist som reser, något jag ofta påpekar för resenärer och cyklister jag träffar. Samtidigt kan det mycket väl hända att jag avverkar över 3000 km på en månad, om vinden blåser rätt och marken är platt...

Chicole,

Hur långt man cyklar på en dag är som du säger väldigt individuellt. Det beror ju också klart på hur vägarna ser ut och hur stimulerande omgivningen är. På min första tur siktade jag på runt 10 mil om dagen, det är 5-6 timmar i sadeln om man cyklar i en behaglig takt. Resten av dygnet gör man annat, äter, upplever omgivningen man cyklar i och sover (något som är viktigt för mig när jag är på semester :) ). Själva cyklingen blir ändå "det lilla" i sammanhanget. När det regnade i Tyskland och jag bara ville hem presterade jag 80 mil på fyra dagar, men det var efter sex månaders cykling och i slutet av min resa... Jag vet att det finns folk som ofta presterar 15-20 mil per dag när de är ute, men för mig hade det bara blivit jobbigt.

Träna är väl bra att göra antar jag, själv har jag aldrig riktigt fastnat för det. ;) Jag tror på de första hundra milens magiska inverkan på kroppen. Visst bör kroppen vara i hyfsad form, men när det gäller långfärdscykling sitter det mesta i huvudet. Att cykla 10-15 mil på en hel dag om man har en vettig cykel är faktiskt inte så jobbigt som folk verkar tro... (inte folk här inne då, utan de där som finns i det verkliga livet och tycker man är dum i huvudet oavsett vad man gör! :) )

Träna är väl bra att göra antar jag, själv har jag aldrig riktigt fastnat för det. ;) Jag tror på de första hundra milens magiska inverkan på kroppen. Visst bör kroppen vara i hyfsad form, men när det gäller långfärdscykling sitter det mesta i huvudet. Att cykla 10-15 mil på en hel dag om man har en vettig cykel är faktiskt inte så jobbigt som folk verkar tro... (inte folk här inne då, utan de där som finns i det verkliga livet och tycker man är dum i huvudet oavsett vad man gör! :) )

Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag vet att du generaliserar, men varför skulle 2000 km i månaden vara för mycket? Jag har precis samma inställning som du, att naturen och landet är det viktiga men cyklar ändå ofta mer än 2000 km i månaden.

Varför? Jag tycker det är så fruktansvärt härligt att vara i sadeln att jag helt enkelt fortsätter. Dagarna känns slappa, trots detta kommer jag 10-15 mil på platt mark och 5-10 mil när det är bergigt. Detta utan att stressa överhuvudtaget. Efter 10-15 cykeldagar kommer man till nåt ställe där man bestämt sig för att slappa lite men efter bara ett par dagar blir lusten att vara tillbaka i sadeln så stor att man bestämmer sig för att fortsätta... Det är ute i naturen, bland folk, jag trivs och det är där jag vill vara. Det är därför jag cyklar.

Detta innebär inte att jag tillhör kategorin som tycker att själva cyklingen är det härliga, jag är övertygad om att vi är ganska lika på den punkten. Jag ser mig som en resenär på cykel och inte som en cyklist som reser, något jag ofta påpekar för resenärer och cyklister jag träffar. Samtidigt kan det mycket väl hända att jag avverkar över 3000 km på en månad, om vinden blåser rätt och marken är platt...

Ja, som sagt en grov, och en aning skämtsam, generalisering av mig, men: Jag tycker på något sätt att jag är en solklar average-cyklist. Om jag ser tillbaka på alla cyklister som jag träffat och trampat tillsammans med så har jag cyklat snabbare än hälften medan den andra halvan varit snabbare än mig. Det samma gäller antal mil och cykeldagar i månaden. Ett par mexare cyklade genom Afrika på fyra månader medan ett par tyskar gjorde det på tre år. Jag hamnar alltid mittemellan. Genomsnittlig. Därför utgick jag från mina egna upplevelser.

10 mil i bergstrakter utan att stressa skulle jag aldrig orka göra dag efter dag. Men jag är nog ganska lat också, börjar nästan aldrig att cykla innan klockan 10:00. Jag är en utpräglad nattmänniska - även när jag tältar. :)

Sen gillar jag även städer och tycker det är kul att hänga i dem och dricka öl ibland. (Det dock oftast en kostnadsfråga). 4-5 cykeldagar i veckan är lagom för mig. Ibland cyklar jag naturligtvis många fler dagar i sträck men då brukar jag sen stanna mellan 5-10 dagar på ett passande ställe.

Glöm inte att äta

Är också en nybörjare vad det gäller cykling och har bara gjort en resa. Då var jag borta i fyra veckor och cyklade 2350 km. Då var jag helt otränad när jag satte mig på cykeln. Har för mig att längsta dagsetappen var ca 16 mil.

Ett problem som jag fick var att jag tappade en himla massa vikt. Gick ner ca 10 kg på de fyra veckorna och då kan jag lägga till att jag cyklade i USA och stannade för att äta hamburgare så fort jag fick chansen :) har själv funderat lite på hur jag skulle klara mig om jag skulle ta en längre tur i lite mer ödsliga trakter där man inte kan räkna med att det finns en bigmac runt varje hörn? Men där kanske någon med mer erfarenhet kan komma in med tips?

RDu:
Haha, okej. Så det är egentligen mental träning som är den bästa. Nej, men jag förstår. Grundkondis och en massa jäklar anamma.

Det där med stäckor får jag helt enkelt låta väderförhållande, klimat och "mood" avgöra. Men det är skönt att veta ungefär vad ni brukar cykla.

Jonniedonnie: Mat är mitt liv. Jag äter konstant, så måste komma på någon bra kost att ha under resan, annars kommer jag gå under. Jag kommer försöka äta ett stort mål om dagen, och förövrigt gröt, mackor och liknande.

Några tips på käk som är lätt och smart att köra under långturer? Det ska vara mättande och billigt och enkelt.

Jonniedonnie: Mat är mitt liv. Jag äter konstant, så måste komma på någon bra kost att ha under resan, annars kommer jag gå under. Jag kommer försöka äta ett stort mål om dagen, och förövrigt gröt, mackor och liknande.

Några tips på käk som är lätt och smart att köra under långturer? Det ska vara mättande och billigt och enkelt.

När jag lagar egen mat äter jag oftast två lagade mål om dagen, plus en rejäl frukost och kvällsmat i tältet. Däremellan snaskar jag, ofta bröd eller ris (ja, jag köper kokt ris i en plastpåse som jag kontinuerligt tar tuggor av när jag sitter i sadeln). Försöker hålla nere på sockret då det gör att man får sjuka svängningar, men ska samtidigt erkänna att jag dricker coca-cola i princip varje dag.

Om det är ekonomiskt och möjligt att äta ute så försöker jag äta tre-fyra mål om dagen plus frukost. Ofta blir det inte så, men det är min ambition. Jag har sjukt lätt för att gå ner i vikt och vill inte förvandlas till ett benrangel...

Till frukost gröt eller müsli. I asien har det blivit att man äter nudlar, dumplings eller ris med ägg till frukost beroende på var man är. Äter aldrig bara bröd till frukost, då är jag hungrig igen innan första milen är avverkad. Pasta och fisk på burk äter jag nästan alltid när det finns att köpa. Till kvällsmat händer det att jag äter en limpa bröd och en burk fisk (ofta tonfisk) i tältet om jag inte orkar dra igång köket. Jag är inte kräsen och har inga problem med att äta samma mat dag efter dag efter dag... I asien är det alltid ett säkert kort att äta den "basmat" som äts där man är, den innehåller alltid mycket energi.

Jonniedonnie:
Jag har också varit livrädd att tappa för mycket vikt, men har märkt att viktminskningen stannar upp efter ett tag. Under de första 200 milen på min förra tur gick jag ner 10 kg trots att jag åt sjuka mängder mat. Under de nästkommande 800 milen gick jag inte ner mer än något enstaka kg, trots att jag åt betydligt mindre. Jag vet ju inte om det kommer att vara samma för dig, men jag antar att kroppen vänjer sig lite och att de tio kg man tappar i början bara var överflödigt fett :)

hej Nicole och aliihop!
Har läst igenom vad ni erfarna har skrivit och fått en del nyttiga tips
Är också orolig om jag ska lyckas få i mig tillräckligt med kalorier för att cykla så mycket varje dag, ingen som har provat måltidsersättning och protein pulver som mellanmål? funkar fint efter träning här hemma så borde funka som kalori-tillskott på sadeln
Jag ska cykla Malmö (göteborg) - Istanbul i slutet av maj och två mån framåt.
Såg att dina planer var ung. detsamma, kanske slå följe?
Hade tänkt mig ett lugnt tempo och flera stopp i alperna för vandring och klättring

Så hör av dig om du/nån har lust att slå följe!

Jag har i princip hela sommaren ledigt, och tänkte göra en längre cykeltur, men helst inte själv. Jag vet inte riktigt var, Island, Norge, Europa och Alperna, eller så kanske. Någon annan som har tänkt sig en längre cykeltur i sommar? Cykla runt Island är en dröm för mig, så det lutar kanske åt det. Häng gärna på mig o km gärna med idéer om vart, bara att höra av sig

Shena!

Hur är det att cykla om man är tjej? Är det säkert? Jag är lite skeptisk när det gäller Turkiet fram till Kazakstan. Har hört massa rövarhistorier.

/Nicole

Du kan mycket väl få problem på vägen och den största risken är att du råkar ut för någon trafikolycka. Väljer du mindre vägar så minska risken. Jag har cyklat en del i området och jag gillar Kazakstan. Cyklar du i de norra delarna av landet så kommer det att kännas mer europeiskt och tryggare. I de södra delarna är det mer muslimsk att kan bli hotfullt ibland men jag tror inte att något kommer att hända dig. Har du frågor om någon del av Kazakstan är det bara att höra av dig för jag har varit där några gånger med cykel.

/Stellan

Bilagor

• kaz.jpg
    kaz.jpg
    89.5 KB · Visningar: 307
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
thureb Cykelhighway Malmö-Lund Långcykling 0
ingridm resesällskap sthlm-malmö augusti Långcykling 11
Kvadding Malmö - Tjeckien (Trutnov) Långcykling 7
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
bakemonster Planerar Malmö - Paris 2010/2011 Långcykling 2
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
magnuswelroos Malmö-Bryssel Långcykling 1
Toft Malmö - Amsterdam Långcykling 3
some0neelse Haparanada - Malmö Långcykling 7
Martin O Ledig tjänst i cykelaffär, Malmö Långcykling 0
Flafa Cykla till Malmö Långcykling 3
Cykla från Båstad till Malmö Långcykling 0
mats108 malmö-khamn-helsingör-hborg Långcykling 2
Grus grus Cykelaffärer i Malmö Långcykling 10
tobbe.m sthlm-malmö Långcykling 12
pgy Narvik - Malmö Långcykling 2
pgy Narvik - Bergen - Oslo - Malmö Långcykling 3
Boelle Lift Malmö-Vätternrundan t/r ? Långcykling 0
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
morello Indien till vintern Långcykling 0
dumuzi Indien-Bangladesh-Myanmar-Tahiland Långcykling 1
dumuzi Indien igen Långcykling 0
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
maddewahlund Visum Iran, Saudiarabien, Indien och Bangladesh Långcykling 7
Anette Grinde Att cykla i Indien... Långcykling 3
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
dumuzi Underbara Indien, igen! Långcykling 2
viktorp Cykelresa till Iran + rundresa i Indien - vaccinationer Långcykling 1
Zoomster Cykelväg-tips i Indien - Kina? Långcykling 5
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg