Personligen cyklar jag aldrig mer än 2000 kilometer i månaden, och det är eg för mycket. Men för mig är naturen och landet jag reser i det intressanta och cykeln är bara ett verktyg som jag eg inte är intresserad av. Vissa mer nördiga cykeltyper tycker säkert att jag är kass och cyklar mycket längre varje månad. Dessa verkar cykla utomlands för att de gillar att cykla snarare än att resa. (Nu genaraliserar jag grovt)
Vilken typ är du? Den senare typen brukar lägga mer kilometer bakom sig varje månad än den förstnämnda gruppen som jag själv tillhör.
Lars,
Jag vet att du generaliserar, men varför skulle 2000 km i månaden vara för mycket? Jag har precis samma inställning som du, att naturen och landet är det viktiga men cyklar ändå ofta mer än 2000 km i månaden.
Varför? Jag tycker det är så fruktansvärt härligt att vara i sadeln att jag helt enkelt fortsätter. Dagarna känns slappa, trots detta kommer jag 10-15 mil på platt mark och 5-10 mil när det är bergigt. Detta utan att stressa överhuvudtaget. Efter 10-15 cykeldagar kommer man till nåt ställe där man bestämt sig för att slappa lite men efter bara ett par dagar blir lusten att vara tillbaka i sadeln så stor att man bestämmer sig för att fortsätta... Det är ute i naturen, bland folk, jag trivs och det är där jag vill vara. Det är därför jag cyklar.
Detta innebär inte att jag tillhör kategorin som tycker att själva cyklingen är det härliga, jag är övertygad om att vi är ganska lika på den punkten. Jag ser mig som en resenär på cykel och inte som en cyklist som reser, något jag ofta påpekar för resenärer och cyklister jag träffar. Samtidigt kan det mycket väl hända att jag avverkar över 3000 km på en månad, om vinden blåser rätt och marken är platt...
Chicole,
Hur långt man cyklar på en dag är som du säger väldigt individuellt. Det beror ju också klart på hur vägarna ser ut och hur stimulerande omgivningen är. På min första tur siktade jag på runt 10 mil om dagen, det är 5-6 timmar i sadeln om man cyklar i en behaglig takt. Resten av dygnet gör man annat, äter, upplever omgivningen man cyklar i och sover (något som är viktigt för mig när jag är på semester ). Själva cyklingen blir ändå "det lilla" i sammanhanget. När det regnade i Tyskland och jag bara ville hem presterade jag 80 mil på fyra dagar, men det var efter sex månaders cykling och i slutet av min resa... Jag vet att det finns folk som ofta presterar 15-20 mil per dag när de är ute, men för mig hade det bara blivit jobbigt.
Träna är väl bra att göra antar jag, själv har jag aldrig riktigt fastnat för det. Jag tror på de första hundra milens magiska inverkan på kroppen. Visst bör kroppen vara i hyfsad form, men när det gäller långfärdscykling sitter det mesta i huvudet. Att cykla 10-15 mil på en hel dag om man har en vettig cykel är faktiskt inte så jobbigt som folk verkar tro... (inte folk här inne då, utan de där som finns i det verkliga livet och tycker man är dum i huvudet oavsett vad man gör! )