Helt klart förstod inte heller jag norgeexemplet riktigt. Jag hade ingen aning om var Rondane låg och slött nog gjorde jag inte någon rimlighetsbedömning av svaret i #23.
Så pån igen så får vi se. En norsk kompis skickade en bild på en Rondanekarta från 1999
Visa bilaga 38481
Jämför man uppgifterna från 1999 med dem från 2007 så var missvisningen 1999 1,6° västlig och 2007 0°20' västlig. Missvisningen avtar med 0,1° per år. Den norska karttillverkaren verkar använda väst som positiv riktning medans det vanliga är öst. 0°20' är en tredjedels grad, alltså 0,33°.
Gör man en tabell på det från 2007 till 2017 i vänsterkolumnen och jämför med vad sajten
https://kartverket.no/til-lands/kart/turkart/magnetisk-misvisning säger om samma period får man
Visa bilaga 38482
Uppenbart är det nåt vajsing. Årlig ändring av missvisning tycks nära 0,2° enligt sajten som förresten använder öst som positiv riktning. Justerar man den vänstra kolumnen enligt detta och dessutom ändrar positiv riktning från väst till öst får man den högra kolumnen. Förskjuter man sedan värdena ser man att kartans angivna missvisning var aktuell redan nångång 2004. 0,33° västlig är -0,33° östlig.
En ytterligare grej för svarets rimlighetsbedömning är att rutnätet inte pekar mot geografisk norr. För att kompensera för det lägger man till 0,88° till de justerade kartvärdena i högerkolumnen. 2012 blir alltså missvisningen mellan geografisk och magnetisk nord i Rondane +2,15°. Det är rimligt om man jämför med skånekartan i #22 där missvisningen 2012 anges till +3,5° vilket jag borde ha kollat.
Så svaret på Ex1 i #23 är rätt ansats men värdena är knasiga. Som jag fattar det.