Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet.

Har nu suttit och tittat runt på ett gäng olika varianter av handburna GPS:er och tror att en "Magellan eXplorist XL" passar mig bäst.....i alla fall i teorin. Någon som har erfarenheter av den i praktiken?

http://www.magellansweden.se

Sedan undrar jag om det är någon som har erfarenheter av GPS:er i allmänhet och vet vad man ska tänka på, undvika samt "bra o ha" funktioner m.m.? Mestadels kommer den att används vid cykling, men även lite vid längre bilturer på okänd mark.

Kartprogrammet "MapSend Direct Route" till Magellan, hur pass detaljerad är den? Den är väl mest avsedd för bilbruk, men på cykeln så håller jag mest till på småvägar, men ibland halkar man in på på någon mindre stig. Om stigen inte finns med på MapSendkartan, har man då så pass mycket hjälp av GPS:en att man hittar ut till vägen igen ifall man virrar bort sig? Eller måste man komplettera med Topo Swedenkartorna?

Gjorde även en sökning på Blocket. Fick 26 träffar på Magellen och 258 träffar på Garmin!? Beror skilnaden på att det finns så många fler Garmin i omlopp än Magellan? Eller är det så att Magellanägare är mer nöjda med sina och inte vill sälja dem???

--------
//Stefan

Jag har aldrig använt en Magellan men däremot olika Garmin i snart 10 år. För några år sedan hade Garmin en marknadsandel på 75 % enligt en försäljare på Silva. Magellan, Silva och några till delade på resterande 25 %.

Men vad jag främst vill ge dig för råd oavsett viken GPS du köper är att det finns andra och förmodligen bättre leverantörer på cykelfästen än ”Garmin original” och ”Magellan original”.

Jag har RAM hållare http://www.r-a-m.nu/page/1/ (svårnavigerad webplats) men funderar på att köpa en Touratech http://www.touratech.de/new/frameset.php?sprache=2

Per

Garmins GpsMap60CS ligger och "bubblar" i bakgrunden, men eftersom jag helst vill ha en GPS som passar både på cykel och i bilen, så har det lutat mer mot eXplorist XL pga skärmen är något större. Visserligen är det mest på cykeln den kommer att användas, så Garmin är inte helt ute ur leken ännu.

På de här två sidorna, http://www.tbh.se och http://www.outdoorexperten.se så har jag hittat Garmin med tilläget X (CX och CSx), men kan inte hitta dessa på http://www.garmin.se.
Är det så att X-modellerna normalt inte saluförs i sverige, utan att det är butikerna själva som tagit in dem via annat land?

En annan sak som spelar stor roll är kartmaterialet. Det ska vara enkelt att läsa och förstå eftersom jag är nybörjare på det här med GPS:er.

Garmin modellerna med x på slutet är sprillans nya. Om Garminimportören inte har idas uppdatera sin web sida, så använd sökfunktionen här på Utsidan.

För övrigt kan jag rekommendera den norska sidan http://www.gps.no/

Per

Garmin Sverige är inte snabba på att uppdatera sin hemsida! Testa med garmin.no eller garmin.com.

Garmin släpper en uppdatering per år av vägartorna och 2 ggr år på sjökorten.
Hur ofta magellan uppdaterar vet jag inte.

Vad man väljer är väl lite som Volvo eller Saab, Mac eller PC.

jag var till min lokale handlare igår och beställde en explorist xl med topo kartan! han hade ingen hemma,men var så schysst att han åkte hem å hämtade sin egna xl,så jag fick klämma på den:) och det enda jag kan säga är att den var mindre än vad jag trodde!!ändå var displayen så vitt jag kunde se dubbelt så stor som ex explorist 600! superfin apparat! å displayen var kanon!! han hade topokartan i sin så jag fick även se hur den såg ut! dessutom har magellan mycket på gång på kartfronten! det som talar för garmin är nog bla att det finns mycket tillbehör,+ att jag skulle tro att garmin inkl kartor mm blir billigare i slutändan...........men för min del spelar inte det så stor roll! skall bla använda den i min skogsverksamhet,så det är avdragsgillt! så den nya fastighetskartan som kommer i slutet av mars blir ju kanon för min del!! jag får återkomma när jag vet mera om den!!

eXplorist XL

Har använt min XL i några veckor nu och kan bara säga att jag hittills är mycket nöjd.
Det enda program jag använt än så länge är Mapsend Direct Route Europe, och det är funkar väldigt bra i bilen, men ska du ut och cykla så är det nog bättre med Topo Sweden.

Det bästa pris jag fått fram på Topo Sweden är 1790:-För samma pris kan du beställa en Garmin Legend Cx från USA och, om du har ett flexibelt samvete, ladda ner gamla Friluftskartan på t.e.x. DC++. Kan vara ett alternativ.
Om du däremot vill ha en stor skärm och tänker använda din GPS i bil och/eller båt också så rekommenderar jag starkt eXplorist XL.

Det som jag tycker är bra med eXplorist XL är framförallt den stora och ljusstarka skärmen. Enkelheten i menyerna och upplägget av dessa.
Mottagningen är utmärkt, får t.o.m. kontakt i min lägenhet. Som exempel kan nämnas att min skånske vapendragare har en Garmin Legend C som tvärdör redan i trappuppgången.
(Har nu beställt en Legend Cx så jag tänkte låta den gå en "mottagningsmatch" mot XL för att se vad SiRF chipet kan prestera.)

Men allt är inte guld och gröna skogar:
Sladden till cigguttaget i bilen måste kopplas till usb sladden och kan inte sättas direkt i gps:en, vilket leder till en irriterande sladdhärva.

Mapsend Topo Sweden och Mapsend Bluenav XL3 levereras bara på SD kort och kan inte köras i datorn, så allt "arbete" måste utföras direkt i gps:en, men det lär nog bli en ändring på det så småningom.

/Martin

Garmin Legend Cx SiRF

Gå in på amazon.com och sök på Garmin legend Cx, gå sedan ner en bit på sidan så står det: "Uses the powerful SiRF GPS navigation chip for supreme accuracy "

Re: Garmin Legend Cx SiRF

Inuyasha; sa:
Gå in på amazon.com och sök på Garmin legend Cx, gå sedan ner en bit på sidan så står det: "Uses the powerful SiRF GPS navigation chip for supreme accuracy "
Men det stämmer inte. Kolla på Garmins egen sida http://www.garmin.com/products/etrexLegendcx/ Står inget om SiRF. I presentationerna av de modeller som har SiRF står det som första punkt i listan över features. "New high-sensitivity WAAS-capable GPS receiver by SiRF "
Det är inte helt ovanligt med fel i annonseringen. Man bör alltid kolla med tillverkarens egen sajt.

Det ser ju bra ut. Fast det är fel.

Förmodligen ligger Amazon kvar i det tidevarv, då det var meningen att nya eTrex-modeller skulle få SiRFstar III. Detta beslut ändrades ganska sent, tydligen. Troligen för att uppnå en större marknadssegmentering. Annars vet jag inte vad anledningen skulle vara.

Om du istället tittar på http://www.garmin.com kan du slå upp produktsidan för respektive modell. Långt upp på sidorna finns ofta diverse krumelurer, som visar om produkten är kompatibel med Bluechart, klarar WAAS osv. De som har SiRFstar III har SiRFs logotyp där. Den finns inte för någon eTrex, men däremot för GPSMAP 60CSx m.fl.

Anders

Jaha, jag ser att Den Store hann före mig.
Attans.

Mottagning?

Ursäkta trådkapningen men jag måste fråga eftersom jag väljer mellan att köpa en Vista Cx och en 60 CSx.

Är det avsevärt mycket sämre mottagning i Vistan?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
Trilla Magellan explorist 600 Navigering 16
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
xtrom Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600 Navigering 44
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Billiga Magellan Navigering 0
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
bredviken Magellan Roadmate 2500? annat förslag Navigering 12
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
Jimmy_L Ny Magellan-mottagare. Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
lynx59 Magellan 315 Navigering 1
gortuv Friluftskartan Magellan Navigering 5
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
almkvist Magellan SporTrak COLOR Navigering 1
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg