Märklig prissättning på XXL

clindh

Forumvärd
Nu får ni tillföra något nytt till debatten, eller så kan vi väl dra strecket här - det verkar ha blivit rundgång mellan två personer.

Nu får ni tillföra något nytt till debatten, eller så kan vi väl dra strecket här - det verkar ha blivit rundgång mellan två personer.
Jag är ju en av dessa två. Jag har också velat att slippa denna rundgång.

Det är dumt att jag svarar iof, men jag vill försöka få över diskussion till ämnet i sig och att diskussionen ska föras vidare.

T.ex. att istället bemöta det svar som finns istället för en återigen upprepad fråga.

Jag ger motargument och svar till t.ex. Nermander och 7S, varför inte fortsätta på de svaren eller ställa en ny fråga utifrån ämnet?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Precis, om det överkorsade priset avser det rekommenderade är marknadsföringen otillbörlig. Hade det däremot stått "Rekommenderat pris" istället för att varit överkorsat så hade det varit ok.

Det räcker inte med att läsa texten, man måste förstå den också.

Det står t.ex.

Ett överkryssat pris tolkar man som att det är det ursprungliga priset. Men står det uttryckligen "Rekommenderat pris" så är det ju uppenbart just att det ÄR rekommenderat pris.

Tretti svarar ju:

D.v.s. lösningen är att skriva att det är det rekommenderade priset.

Svarar igen och lyfter förbi "rundgången". Och formulerar om eftersom det är lättare att skriva vid tangentbordet istället för telefon.

(Läsa och förstå, men man ska vara försiktig så att man omedvetet lägger till.)

Konsumentverket säger inte att ett rekommenderat pris är ok i artikeln, det de säger är att om det överkrossade priset är rekommenderat pris så är marknadsföringen otillbörlig. Tretti å sin sida hävdade att om de skrivit rekommenderat pris utan att stryka över det så hade det varit ok.

Men det framgår inte av artikeln att det varit rätt att göra så. Det är ett påstående av Tretti i ett svar till tidningen.

Konsumentverket svar är utifrån den faktiska situation inte huruvida det sett ut om det istället varit si eller så. De har inte heller tagit ställning i artikeln huruvida ett rött pris och ett (överstruket eller ej) rekommenderat pris hade varit REA.

Det antyds i artikeln att ett rött pris och ett överstruket ordinarie pris hade kunnat vara ok.

I den andra artikeln så har man använt rekommenderat pris på det sättet som Tretti hävdat att det skulle ha varit ok, men där har Reklamombudsmannen (inte Konsumentverket som jag kan ha skrivit tidigare, oavsett så tolkar RO ICC's lagtext om marknadsföring mycket bättre än oss) sagt att marknadsföringen är otillbörlig med hänvisning till lagtexten eftersom den butiken inte kunnat visa att det rekommenderade priset används i väsentlig del av marknaden.

Skillnader mellan de två fallen är att den ena butiken på en webbsida använt röd text och jämfört med ett överstruket pris, den andra butiken har i ett nyhetsbrev använt ordet extrapris (eller om det var fyndpris) och jämfört med ett ej överstruket rekommenderat pris.

http://www.konsumentverket.se/Om-os...onsumentverket-granskar-sporthandelns-priser/

Från artikeln,
"Det vanligaste felet var att de jämförde med ett ordinarie pris som var för gammalt och därför missvisande. Ett ordinarie pris ska vara det pris som bolaget vanligtvis använder för en produkt. Vid granskningen visade det sig att vissa priser inte hade använts på flera månader och vissa fall på upp till över ett år. Ett annat fel var att de jämförde sina priser med ett rekommenderat-pris som inte används av någon i branschen."

Hur bevisar man inte någon använder det? Då måste man ju kolla med varenda handlar som har produkten i sortimentet. Det blir ju antagligen femsiffrigt antal butiker som man måste kolla.

Hur bevisar man inte någon använder det? Då måste man ju kolla med varenda handlar som har produkten i sortimentet. Det blir ju antagligen femsiffrigt antal butiker som man måste kolla.
Jag måste säga att jag är beredd att hålla med konsumentverket. Rekommenderat pris används sällan eller aldrig! Den slutsatsen drar ju även konsumentverket. Vill du kolla själv, kika på rekommenderat pris hos lite tillverkare och kör sen samma produkter genom prisjakt.

Jag gillar xxl och handlar där ofta men tycker det är bra att konsumentverket slår ner på deras falska marknadsföring. Faktum är att xxl åtminstone ändrat ordval i sina nyhetsbrev, och hänvisar inte längre till rekommenderat pris utan vanligt pris hos xxl. Nu har jag inte kollat om det stämmer eller om de fortfarande fular sig. Detta är bra för konsumenter i allmänhet!

Jag måste säga att jag är beredd att hålla med konsumentverket. Rekommenderat pris används sällan eller aldrig! Den slutsatsen drar ju även konsumentverket. Vill du kolla själv, kika på rekommenderat pris hos lite tillverkare och kör sen samma produkter genom prisjakt.

Jag får väl erkänna att jag inte kollat priser på länge, men det var inte många år sen t.ex. Naturkompaniet stenhårt körde på rekommenderat pris (och därför var en av de dyraste butikerna att handla i). Sajter som Prisjakt har väl dock kanske gjort att det är svårare för en kedja att hålla de rekommenderade priserna. Men det lär ju bara gälla i storstäder. Tittar du på en butik på en mindre ort där närmsta konkurrent ligger 10 mil bort så lär priserna ligga betydligt närmare rekommenderat pris än i en storstad där konkurrenterna ligger två kvarter från varandra.

Man upptäcker om priset används i branschen genom en granskning, om priset används så bör det ju inte vara svårt att hitta andra butiker/kedjor som använder priset.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jag får väl erkänna att jag inte kollat priser på länge, men det var inte många år sen t.ex. Naturkompaniet stenhårt körde på rekommenderat pris (och därför var en av de dyraste butikerna att handla i). Sajter som Prisjakt har väl dock kanske gjort att det är svårare för en kedja att hålla de rekommenderade priserna. Men det lär ju bara gälla i storstäder. Tittar du på en butik på en mindre ort där närmsta konkurrent ligger 10 mil bort så lär priserna ligga betydligt närmare rekommenderat pris än i en storstad där konkurrenterna ligger två kvarter från varandra.
Fast med dagens ehandel borde även sådana butiker hålla låga priser för att inte konkurreras ut. Det är lätt att beställa via nätet!

Det finns inget krav någonstans att en butik ska ha rekommenderade priser på sina varor, men däremot så ska de (oavsett under vilken benämning) förhålla sig till sina egna priser alt. priser som faktiskt används i branschen när de gör en prisjämförelse eller säljer under begreppet "REA".

Ja där fick jag bara bekräftat det jag redan mer eller mindre visste var "rätt" och som jag skrivit fler gånger i tråden. Tänk att ens gamla gymnasiekunskaper om detaljhandeln från 80-talet fortfarande gäller. :)

Bra grävt Erephus!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 10
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg