Precis, om det överkorsade priset avser det rekommenderade är marknadsföringen otillbörlig. Hade det däremot stått "Rekommenderat pris" istället för att varit överkorsat så hade det varit ok.
Det räcker inte med att läsa texten, man måste förstå den också.
Det står t.ex.
Ett överkryssat pris tolkar man som att det är det ursprungliga priset. Men står det uttryckligen "Rekommenderat pris" så är det ju uppenbart just att det ÄR rekommenderat pris.
Tretti svarar ju:
D.v.s. lösningen är att skriva att det är det rekommenderade priset.
Svarar igen och lyfter förbi "rundgången". Och formulerar om eftersom det är lättare att skriva vid tangentbordet istället för telefon.
(Läsa och förstå, men man ska vara försiktig så att man omedvetet lägger till.)
Konsumentverket säger inte att ett rekommenderat pris är ok i artikeln, det de säger är att om det överkrossade priset är rekommenderat pris så är marknadsföringen otillbörlig. Tretti å sin sida hävdade att om de skrivit rekommenderat pris utan att stryka över det så hade det varit ok.
Men det framgår inte av artikeln att det varit rätt att göra så. Det är ett påstående av Tretti i ett svar till tidningen.
Konsumentverket svar är utifrån den faktiska situation inte huruvida det sett ut om det istället varit si eller så. De har inte heller tagit ställning i artikeln huruvida ett rött pris och ett (överstruket eller ej) rekommenderat pris hade varit REA.
Det antyds i artikeln att ett rött pris och ett överstruket ordinarie pris hade kunnat vara ok.
I den andra artikeln så har man använt rekommenderat pris på det sättet som Tretti hävdat att det skulle ha varit ok, men där har Reklamombudsmannen (inte Konsumentverket som jag kan ha skrivit tidigare, oavsett så tolkar RO ICC's lagtext om marknadsföring mycket bättre än oss) sagt att marknadsföringen är otillbörlig med hänvisning till lagtexten eftersom den butiken inte kunnat visa att det rekommenderade priset används i väsentlig del av marknaden.
Skillnader mellan de två fallen är att den ena butiken på en webbsida använt röd text och jämfört med ett överstruket pris, den andra butiken har i ett nyhetsbrev använt ordet extrapris (eller om det var fyndpris) och jämfört med ett ej överstruket rekommenderat pris.