Jag är mycket väl medveten om att rekommenderat pris inte betyder att alla andra tar det, men det är mer eller mindre standard att lågpriskedjor skyltar med det just för att visa att de pressar priserna (d.v.s. har lågt påslag).
Jag har ställt frågan tidigare: Vad menar du att de ska skylta med för jämförelsepris för att visa att de har pressat ner priset?
Det var inte det jag menade, jag menade varför är det XXL som får skäll när de gör precis som alla andra? Varför inte skälla på alla som gör likadant?
Men var yrar du om?
Säg att XXL köper in en produkt. Tillverkarens rekommenderade pris är 1500 spänn. XXL säljer den 799. På sin skylt skriver de:
799:- (rekommenderat pris 1500
799 är alltså deras ordinarie pris, de skyltar med sitt ordinarie pris.
Sen har de kanske rea på produkten, då skyltar de med:
599:- (ordinarie pris 799
XXL hänvisar fortfarande till rekommenderat pris, de skriver aldrig sitt ordinarie pris.
Hur menar du att de skulle ha skyltat istället? Ordinarie pris är bara relevant om man har rea, och det har de inte i det första exemplet.
Menar du att de skulle ha skyltat med:
799:- (ordinarie pris 799
eller vad??
Men exakt varför startade TS en tråd om XXL? Det är ju nästan så man kan misstänka koppling till nån konkurrent och försök att smutskasta XXL bara för att de gör lika som de flesta andra?
Nej, det har ingen påstått heller. Hade de skrivit "ordinarie pris 699" så hade det varit fel, men nu skriver de inte att det är ordinarie pris, det skriver att det är tillverkarens rekommenderade pris.
Kan du ge några exempel på butiker som är ärliga och schyssta i dina ögon då?
Svaren finns redan i tråden, du får lägga pusslet själv.
EXTRA EXTRA LÄGRE PRISER... Ja det är REA.
Haglöf Ryggsäck 399kr, -80kr (ordinarie pris 479kr)
Det hade fungerat utmärkt.
Affär som sköter sig, tja, du har ju nämnt nån livsmedelsbutik.
Skickat från min D5803 via Tapatalk