Men det är ju ingen som tänjer på nån gräns?
Jo, läs igenom publikationen från Konsumentverket.
De bara utnyttjar det faktum att vissa konsumenter är dåligt pålästa. Det är ungefär samma sak som när en livsmedelsaffär är dyrare per kilo om man köper storpack än om man köper flera mindre paket. (Det är jättevanligt, min sambo går på det skitofta, hon tycker jag är jätteknäpp som kollar på kilopris/literpris.)
Ja, du har alltså ett seriöst satt jämförelsepris att kolla på. Precis så som det ska vara. Att butiken har detta jämförpris beror på att de följer vad Konsumentverket säger att de ska göra. (Jag tar för givet att de anger ordinarie pris och inte något hittapåpris så som XXL.)
Om de nu inte ska ange det rekommenderade listpriset som jämförelse, vilket pris ska de ange?
Deras eget ordinarie pris.
Menar du att det är XXLs ansvar att sitta och leta på Nätet efter vem som har billigaste priset för att sen matcha det?
Ehm, ja, givetvis. Om de ska matcha andras priser så är det deras egen uppgift. Jag kan tänka mig att gör det åt dem om XXL erbjuder mig en anställning med lön.
Hur ofta ska de göra det, är det ok att de gör det en gång i veckan eller måste de göra det varje dag?
Det beror på. Om de skulle gå ut med att priserna är lägst så bör de nog också göra färska jämförelser.
Flera gånger om dagen? För vad händer om en annan butik sänker sitt pris 5 minuter efter att XXL har kollat det?
Då har inte XXL längre lägst pris. Beroende på vad det kan få för konsekvenser så är det alltså upp till XXL att göra någon form av riskbedömning på innnan de lovar stort (och ev. håller tunt).
Det är ett påstående som regelbundet blivit granska genom åren, hos andra butiker, där det ofta faktiskt visat sig att butiken gjort fel som lovat lägsta pris. T.ex.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5393153
Sedan tror jag det går ganska snabbt att googla fram andra exempel.
Är priserna så pass rörliga att de ändras var femte minut så är det synnerligen korkat av XXL om de säger att de har lägsta pris.
Det enda rimliga XXL kan göra är att ange tillverkarens rekommenderade pris, för det är det enda pris som de har direkt tillgång till och inte behöver leta efter.
Tillverkarens rekommenderade pris ... är inte samma sak som butikens inköpspris. Butiken sätter sitt pris i förhållande till vilken vinstmarginal de vill ha på varan. Tillverkarens rekommendare pris är också i samma relation, men enligt vad tillverkaren anser vara en rimlig vinstmarginal.
Alltså, på dina frågeställningar (de är fantastiska) så låter det som om kunderna ska driva butiken? Ska de göra det ideellt eller så? Dimper det ned ett lönekuvert i min brevlåda efter jag besökt XXL? Driver du en egen butik där kunderna ska göra arbetet åt dig?
Det är ju till syvende och sist regler som ska reglera marknaden för att underlätta för dig och mig som konsument, att t.ex. det ska vara och fortsatt vara i framtiden svårare för t.ex. en butik att lura sina kunder. Varför argumentera för att de ska vara lättare att lura oss konsumenter?