Intressant diskussion!!
"Teorin" om segelleden förbi Södertälje är inte alls min egen utan en, så vitt jag förstår, vedertagen teori/kunskap. Jag bor själv straxt norr/öster om Himmersfjärden så det är lite av hembygdskunskap. Landhöjningen har givetvis gjort att kanalen är både grund och smal idag. Det finns flera olika teorier om varför den övergavs under medeltiden. En är teorin (som nämnts i tidigare inlägg) om att den rasat igen och en annan är att landhöjningen gjorde den grund och för ström -- eller både och. Ett besök på (eller kontakt med) Birka kan ge en del information om detta och det finns en del skrivet om det.
Det finns gott om smala passager utefter den gamla segelleden utmed ostkusten. Det innebar ju också skyddat vatten. Det finns tidiga skriftliga berättelser hur man fick vänta, ibland i dagar, på rätt vind för att ta sig igenom vissa passager.
Det ska även ha funnits en gammal segelled norrut, öster om Södertörn, väster om Utö och öster om Ornö (mellan Ornö och Mefjärd), upp mot nuvarande Stockholm.
Men det var troligen inte någon stid ström i Södertälje under den tid som beskrivs i boken utan en smal och skyddad infart till havsviken Mälaren. Teorin om Sigtuna låter intressant!
"Teorin" om segelleden förbi Södertälje är inte alls min egen utan en, så vitt jag förstår, vedertagen teori/kunskap. Jag bor själv straxt norr/öster om Himmersfjärden så det är lite av hembygdskunskap. Landhöjningen har givetvis gjort att kanalen är både grund och smal idag. Det finns flera olika teorier om varför den övergavs under medeltiden. En är teorin (som nämnts i tidigare inlägg) om att den rasat igen och en annan är att landhöjningen gjorde den grund och för ström -- eller både och. Ett besök på (eller kontakt med) Birka kan ge en del information om detta och det finns en del skrivet om det.
Det finns gott om smala passager utefter den gamla segelleden utmed ostkusten. Det innebar ju också skyddat vatten. Det finns tidiga skriftliga berättelser hur man fick vänta, ibland i dagar, på rätt vind för att ta sig igenom vissa passager.
Det ska även ha funnits en gammal segelled norrut, öster om Södertörn, väster om Utö och öster om Ornö (mellan Ornö och Mefjärd), upp mot nuvarande Stockholm.
Men det var troligen inte någon stid ström i Södertälje under den tid som beskrivs i boken utan en smal och skyddad infart till havsviken Mälaren. Teorin om Sigtuna låter intressant!