Allround
M90 Kängan har sedan den började levereras till försvaret, i slutet av 80-talet, tillverkats i många olika upplagor. Självfallet har detta medfört varierande kvalitét. I början var lädret bl.a mycket blankare än de senare. Har själv använt M90 i olika militära sammanhang, under kanske totalt 2,5 års tid och använder dem fortfarande ibland, för civila äventyr. Jag tycker dock att det klagas alltför mycket på dessa trotjänare. Visst har även jag fått rejält ont i fötter och benhinnor, samt duktiga skavsår emellanåt. Men de huvudsakliga brister jag ser är att sulan är ganska platt uppbygd, vilket får till följd att hålfoten inte får tillräckligt stöd. Detta kan givetvis avhjälpas med en anpassad sula. Vidare är som tidigare nämnts vattentätheten inte den bästa, när de väl blivit genomblöta. Fram tills dess tycker jag de är hyggliga. Tilläggas bör att jag har ganska stor erfarenhet av olika kängor, för militärt och civilt bruk.
Totalt sett tycker jag de är helt ok, om man nu inte har extrema krav på vikt, komfort, användningsområden, mm. Framför allt så är de ju ganska okänsliga. När man får skit på tån, eller rispar lädret på sina dyra specialkängor är det ju ofta mindre roligt för många...