Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra

Från 9:15 här syns när jag passerar samma bäck i mer normala förhållanden. Stänger av kameran vid den största fåran eftersom jag då vill använda båda stavar, men den syns innan iaf

hej,
Den filmen visar förhållanden då vilken liten bäck som helst kan bli omöjlig att passera, det är verkligen exttemförhållanden. Bästa medicinen mot det är att ha med en sattelitsändare och be en komous skicka dagliga prognoser från yr och smhi och planera dagsetapper därefter. Men bra påminnelse hur det ksn se ut, jag har sett liknande flera gånger.

Jåkken i fråga brukar vara ett ganska kraftigt vad, jämfört med många andra - men inga problem för de flesta. Jag har passerat flera gånger en bit ovanför Sarvesjåkken dör det ör flera fåror. Har gpskoordinater nånstans, men tror inte du behöver det. Kan troligen vadas på många platser.
Yes. Bra tips om satellitsändare. Jag hyr en Garmin Explorer+ den här gången. (y)

Så en eventuell pågående snösmältning under möjligt varma julidagar är inte värre än eller jämförbart med det tokregn som John Weinreich råkade ut för, vad gäller vadbarheten av den här jokken? Låter ju hoppfullt i så fall. :) Där du filmar ser det ju lätt ut (inte minst för att du filmar! :D ) och även görbart där du stänger av kameran, men som sagt, normala förhållanden...

Senast ändrad:
Enligt vandringsberättelser som den här tycks det vara glaciärjokken från Nuortap Luohttojiegna (det sägs inte, men visst är det där han är..? Se kartan för "dag 6" med start där) som kan vara omöjlig? (Om jag går Sarvesvágge mot Luohttoláhko, och det vill jag ju helst... hellre än Jiegnavágge.) Har ni tips om var den kan vadas? Brukar det ligga användbara snöbryggor?

Annat som kan bli omöjligt eller besvärligare än vad som redan nämnts?

Jag har vandrat där en varmblöt sommar och den såg svår ut, så vi tog ett beslut på att gå över på ett snöfält som förvisso såg lite suspekt ut, men där vi hade sett tre personer gå över framgångsrikt dagen innan. Det var på sydsidan av en kulle/utlöpare ca 450 meter upp från sammanflödet i Sarvesbäcken. På minkarta:s flygfoto ser man precis resterna av det snöfältet i sluttningen. Vilket som är bättre är väl svårt gissa om, men det är nog troligtvis lättare att se svårigheten på vadet än bärigheten på snön.

Vi vadade glaciärjokken från Nourtap Luohtojiegna i mitten av augusti förra åren vid utloppet till Sarvesjokken utan större problem. Generellt låga vattennivåer pga årstiden och torrt väder men samtidigt en relativt varm dag mht avsmältning.

Händer det inte väldigt mycket på kort tid nu så ser det ju ut som att jag kan behöva ge upp om Rapadalen, eller vad tror ni? 😞 Bör jag kanske ställa in mig på en tur på höjd över Luohttoláhko utan Rapadalen..? Vill ju så gärna dit dock! Rapadalen blir i mitten av vecka 28 i så fall. Södra sidan har väl inte lika svåra vattendrag som norra men väl besvärliga våtmarker..? Och jag kan inte tänka mig annat än att det är väldiga flöden i jokkarna ett tag till. SMHI skriver att gul varningsnivå för höga flöden väntas ligga kvar i alla fall i början av vecka 27...

Skärmbild 2022-07-01 195457.png

Senast ändrad:
Händer det inte väldigt mycket på kort tid nu så ser det ju ut som att jag kan behöva ge upp om Rapadalen, eller vad tror ni? 😞 Bör jag kanske ställa in mig på en tur på höjd över Luohttoláhko utan Rapadalen..? Vill ju så gärna dit dock! Rapadalen blir i mitten av vecka 28 i så fall. Södra sidan har väl inte lika svåra vattendrag som norra men väl besvärliga våtmarker..? Och jag kan inte tänka mig annat än att det är väldiga flöden i jokkarna ett tag till. SMHI skriver att gul varningsnivå för höga flöden väntas ligga kvar i alla fall i början av vecka 27...

Visa bilaga 39328
Jag kommer också att vandra i Sarek i samma period som du, men jag ska vandra i norra Rapadalen under vecka 28 och jag hoppas att det rinner iväg en hel del tills dess. Jag är mest bekymrad för vaden. Men jag hoppas på en massa tur. Det löser sig nog tänker jag.

Smhis prognos för flöden gäller väl bara några dagar framåt? Och det kan de basera på temp tillsammans med snötäcke samt förväntad nederbörd antar jag. I mina anekdotiska spaningar så rinner vatten ganska snabbt ner från berg, för det fastnar väl inte i marken i nån större utsträckning och ger långsiktig påverkan?
Jag har tänkt åka till Sarek redan på tisdag, och känner mig inte särskilt orolig för flöden efter regnet passerat

Jag kommer också att vandra i Sarek i samma period som du, men jag ska vandra i norra Rapadalen under vecka 28 och jag hoppas att det rinner iväg en hel del tills dess. Jag är mest bekymrad för vaden. Men jag hoppas på en massa tur. Det löser sig nog tänker jag.
Ja, vaden oroar förstås. Hoppas också på tur och att det ser bättre ut om en vecka.
Smhis prognos för flöden gäller väl bara några dagar framåt? Och det kan de basera på temp tillsammans med snötäcke samt förväntad nederbörd antar jag. I mina anekdotiska spaningar så rinner vatten ganska snabbt ner från berg, för det fastnar väl inte i marken i nån större utsträckning och ger långsiktig påverkan?
Jag har tänkt åka till Sarek redan på tisdag, och känner mig inte särskilt orolig för flöden efter regnet passerat
Jo SMHIs prognos gäller för få dagar framåt men å andra sidan stod det ungefär lika i förra veckan angående midsommarhelgen. Får hoppas varningarna slutar förlängas nu då. Vatten rinner snabbt ner, men i dalgångar och våtmarker kan det ju rinna undan långsammare...
Man kan ju inte veta i förväg. Ger man sig in på en sådan tur så får man lösa problemen vartefter, ev ta en annan väg.
Ja det är onekligen en del av tjusningen, men jäklar vilken nagelbitare innan! 😄 Lugnet brukar lägga sig i samma stund som man ger sig ut. Då är det bara nuet. :) Men, extra mycket nagelbitare de här dagarna. På satellitbilderna har det sett ut att vara mer snö sent än på väldigt många år.

Ja, ytvattnet brukar rinna bort snabbt, speciellt där det lutar ordentligt, platåer och hyffsat platta dalar går det lite långsammare i.

Däremot så är det rätt stor skillnad vid regn om det kommer på vattenmättad eller hyggligt torr mark, i det första fallet hamnar allt i vattendragen med en gång med en snabb och kraftig stigning, men om det är torrt sedan innan försvinner det mesta ner i marken eller fördröjs i sankmarker.

är det ens snöfritt i dalgångarna? låter vågat att redan gå in i Sarek.

Jo men hyfsat ändå tror jag, Sarvesvágge bör vara snöfri i dalgången om en vecka, sett till de här vyerna. Men hur mycket vatten flödar fortfarande ner i jokkarna från höjd, och hur mycket vatten hinner sjunka undan i Rapadalen, är frågan?

Se snö på höjd samt översvämmad Rapaälv 1 juli. 🧐

1 juli:
1 juli.png

26 juni:
26 juli.png

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
majjen Från Pårek till Luohttoláhko Fjällvandring 16
DrSlurf Från Luohttoláhko till Sarvesvágge Fjällvandring 3
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg