Två veckor kvar till min småtidiga tur med start 11 juli, packningen nedtrimmad, benen toktränade...
Följer snöutvecklingen med skräckblandad förstjusning... 😅 (Vilken fantastisk sajt och vilka bra filter som någon ställde in och länkade till i en annan tråd, tack för det.) Jag tror det kommer gå undan här i veckan med tvåsiffriga temperaturer på platsen och en del regn, men snösmältningen är klart sen.
Tipsen här i tråden har väl främst varit utifrån normalförhållanden. Något som kan bli lurigt längs rutten Sarvesvágge-Rapadalen/södra sidan vid mycket vatten? Eller andra färdvägen, Luohttoláhko-Ruopsokjåhkå? (Brant skrågång i snö undviker jag gärna.)
Enligt vandringsberättelser som
den här tycks det vara glaciärjokken från Nuortap Luohttojiegna (det sägs inte, men visst är det där han är..? Se kartan strax som visar "dag 6" med start där) som kan vara helt omöjlig? (Om jag går Sarvesvágge mot Luohttoláhko, och det vill jag ju helst... hellre än Jiegnavágge.) Har ni tips om var den kan vadas? Brukar det ligga användbara snöbryggor?