Har L Professional mellanhöjd.med normalfot och med orginalsula. Använder en tunn och en halvtjock socka båda av bra kvalitet.
26,5 cm fötter och valde kängor som har ca 1-2 cm luft framför främsta tån.
Rätt normala fötter gissar jag.
Har gått regelbundet i kängorna under några år (hundägare så det blir skogspromenader i ur och skur) men är inte 100% nöjd med kängorna. Det är bra kvalitet i material och ingar skador så här långt och de håller även tätt. Men.......
Jag har problem med hälgreppet. Hoppades faktiskt att kängorna skulle krympa lite på längden så att hälen skulle pressa ut lite skålform.
Om hälen inte hålls fast alls med glapp som följd, så måste man snöra mycket hårdare = inget bra. föer att inte stasa hela foten i hårt grepp löser det för egen del så här:
genom att ha relativt lös snörning upp till haken med låsning. Drar sedan åt hårt över nästa krokpar och låter de översta 2-3 krokparen vara osnörda. Har dålig erfarenhet av att försöka få kängan att sitta stadigt genom att dra åt hårt i skaftet för jag får ont i hälsenorna efter lägre sträckor.
I detta fall verkar inte skomakarn på L kunna hjälpa mig (efter telefondialog).
Är det någon av er andra som haft problem med hälgreppet och hur löste ni det?
Om jag väljer känga i mindre storlek så tar tårna i framkant så mindre storlek skulle inte funka för mig. Eller har jag bara fått ett "måndagsexemplar"???
jag har fått intryck av att detta är ett ganska vanligt problem, om jag förstått det rätt var det väl också delvis därför den nya "optilästen" kom till. den är bla. lägre över vristen och har ett snävare skaft vilket ska bidra till att foten inte glider fram (hälen lossnar)
att välja en kortare känga är enligt min erfarenhet helt fel väg att gå, hälgreppet och längden har inget med varandra att göra, risken blir bara att du får ytterligare ett problem, att tån tar i.
i modellen "syncro" vilar hälen inbäddad i neopren-gummi, HFC, Heel Fit Control (dom har väl nån marknadschef som vill vara med på ett hörn) i senare års professional har man lagt in samma lösning, men i en light variant; HCF Light
det första jag skulle göra, om jag var som dig, är att kolla med lundhags om dom inte kan syn denna HCF Light i dina skor.
funkar inte det vet jag att jag sett i ögonvrån, eller kanske läst, någonstans att det finns något liknande att köpa och klistra in själv. eller så kan ska man kan klippa till ett par neopre bitar och stoppa ner.
hjälper inte det och du fortfarande vill ha lundhas är mitt tips att prova någon av modellerna med optiläst; ranger, syncro eller park, som alltså är lägre över vristen. dock är den också gjord för en bredare fot, vilket gör att en smal fot tenderar att "åka runt" i kängan.
just ja, vad har du för storlek på dina kängor? resp fötter (US)