Kanske en lite informativ recension...
Okej… nu är säcken köpt och testvandrad.
Det förståss ingen längre vandring jag gjort men jag var ute i ca två timmar i alla fall och jag försökte hitta terräng som efterliknar fjälltrakterna! Säcken packades med ca 30 kilo packning vilket är ungefär tio mer än vad jag hade tänkt bära i fjällen.
Bärsystemet…
Jag måste säga att jag är helt klart nöjd med säcken, den överför vikten till höften väldigt effektivt och sitter väldigt stabilt på ryggen. Det gör förståss de flesta nyare säckar men den här har lite innovation (så vitt jag vet) i hur den gör det. Tillexempel så är axelremmarna förenade via en lina som löper längs undersidan av säcken vilket gör att man alltid får samma tryck på båda axelremmarna. Dessutom gör detta att säcken sluter åt väldigt bra mot ryggslutet, den som pressas mot. Ryggplattan har ett flex system så att den följer ryggen om man böjer sig framåt men är helt stum om man lutar sig bakåt vilket gör att man känner sig väldigt rörlig och att säcken känns smidig i alla lägen. Dock känns det som att det begränsar max pack vikten en aning, eftersom den fördelar vikten effektivast enbart när man går med ryggen oböjd. Men, med rätt packad säck så klarar man bevisligen 30kg med lite ansträngning i alla fall och det är väl mer än tillräckligt. Höftbältet är detsamma som v8 serien, ett ordentligt tilltaget bälte som spänner åt på ett brett sätt då det är förgrenat i ett tre punktssystem. Heh, vet inte hur jag ska förklara det där men jag tycker det är ett av de bästa höftbältena jag sett, väldigt flexibelt och väldigt stabilt. Dessutom är höftbältet rörligt så att det kan följa höftrörelserna väldigt bra, så vet jag inte ifall det är på v8 serien.
Fack och fickor…
Det är ordentligt tilltaget med fickor. I säcken finns en safe pocket historia, en liten tygpåse som är fastsydd högst upp i säcken där man kan förvara viktiga saker som man lätt vill komma åt. På sidorna är det fack så att man även där kan stoppa saker som vill komma åt snabbt utan att behöva krångla. Dessutom är det en lodrät dragkedja under ”coocoon fickan” som går rätt in i säcken samt en klassisk kedjad öppning längst ner på säcken. Med denna säck kommer man nog att kunna planera sin packning på mycket bättre sätt än tidigare!
Utanpå säcken är förståss sidofickor som är ordentligt rymliga men tyvärr så ligger kompressionsremmarna så att dessa inte är allt för användbara. I övrigt finns det fyra småfickor för ditt å datt varav två av dom är försedda med vattentät dragkedja. Dom andra två är placerade så att man med lite vighet kan komma åt dom medan man har säcken på ryggen.
Topplocket är försedd med två fack, varav ett för regn utstyrsel (vanligt regnskydd och regnponcho). Ponchon vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till. Visst en jätte bra ide att dra den över sig och slippa bli blöt och dessutom undvika ett blött bärsystem. För det har man faktiskt varit med om, störtregn i nån timma och sedan stråland sol varpå man tar på regnskydd för att sedan måsta gå med blöta axelremmar och bar överkropp. Men dels så var det lite krångligt att få på sig en poncho med 30 kilo på ryggen och dessutom har jag en känsla av att man kommer att bli väldigt blöt av kondens. ”Coocoon fickan” är löstagbar och kan användas som dagsturssäck men mer än så var det dock inte. Som vanligt med dom häringa inbyggda dagsturssäckarna, smala axelband på en väska som rymmer ca tre valfria mindre frukter.
Övrigt…
Kvalitetsmässigt så måste jag säga att det ser väldigt bra ut, ordentliga sömmar och dragkedjor samt ett kraftigt slitstarkt tyg. Jag är dock lite orolig över om huruvida den flexande ryggplattan kommer att mattas ut och inte fördela vikten lika effektivt om ett par år.
Som sagt så känner jag mig ganska nöjd med inköpet i alla fall. Med denna säck så kan jag nog lätt packa ca 20 kilo och få in ALLTing i säcken och dessutom på ett bra fördelat sätt!
Om någon har nån fråga så svarar jag gärna på den! /Pär