Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck

avslutad210712

Gäst
Var och kollade på säcken på Wildmarksshopen på vägen hem. Såg riktigt trevlig ut vid den snabba besiktningen som jag gjorde.

Blir intressant att höra om det blir slitage där snöret går under säcken. Och även om det blir slitage på höftbältet där det ligger an mot ryggen för där hade vi problem med våra Motion-säckar. Också intressant att se att Lundhags har valt att färsta axelremmarna med kardborreband. Hann inte skärskåda den lösningen men sitter axelremmarna enbart fast med kardborreband eller sitter någon form av rem till säcken i övrigt?

avslutad210712

Gäst
Nyfiken fråga

Sitter axelremmarna fast med kardborreband mor ryggsidan?

Sitter aluminiumstängerna i ryggen nerstoppade i små fickor på höftbältet?

Konstiga frågor men har precis lånat hem en Osprey Crescent 85 för att se om den räcker och aha-upplevelsen när jag ser på detaljlösningarna och jämför dem med min Lundhags Motion är rätt påtaglig. Så därför vore det skoj att veta om Lundhags har samma system som Osprey på sina nya säckar. Om inte Osprey och Lundhags sys på samma fabrik så skall jag äta upp min gamla keps :)

rygglängden...

Jo, tyvärr måste jag nästan säga, axelremmarna sitter fast enbart med kardborre. Det här är nånting jag inte tycker om med säcken! Dessutom så är "fickan" med kardborre som man stoppar ner axelremmarna i väldigt stor. Så det är lätt hänt att man fäster remmarna lite snett så att man inte får jämnvikt i säcken. Dessutom så krävs det nästan att man stoppar ner en pappskiva mellan kardborren för att man skall kunna ställa in den riktigt bra.
Hur systemet är kvalitetsmässigt får väl tiden avgöra. Men eftersom allt fler märken kör med detta så torde det väl hålla tämligen bra.

Det där med aluminium stänger förstod jag mig inte riktigt på… ska granska säcken och återkomma ifall jag förstår vad du menade… sorry!

Ha ha... å sen en liten korrektion i min föregående recension... Jag kallade regn poncho för innovativt, det var det förståss inte. Verkar som att detta var innovativt under första världskriget ungefär... :)

avslutad210712

Gäst
Re: rygglängden...

QwiP; sa:
Det där med aluminium stänger förstod jag mig inte riktigt på… ska granska säcken och återkomma ifall jag förstår vad du menade… sorry!

Det sitter troligen två stänger från botten av säcken och upp till toppen. De sitter i ett V där spetsen är längst ner vid höftbältet. Om du tittar längts nere på den här sidan så ser du aluminium-stängerna som nr 2 på bilden (kan inte lägga in bilder på utsidan).

http://moontrail.com/osprey-crescent-85.php

På min Motion-säck satt "stängerna" i själva säcken medans de på Osprey sitter i höftbältet.

Hur har det gått med säcken

Har du gjort några nya iaktagelser?
Är du fortfarande nöjd med säcken?

Samt finns det några andra som har erfarenheter från Lundhags Troja serie???

Re: Hur har det gått med säcken

andeb; sa:
Har du gjort några nya iaktagelser?
Är du fortfarande nöjd med säcken?

Samt finns det några andra som har erfarenheter från Lundhags Troja serie???

Jag har en Lundhags Troja 65l.

Tycker det finns både fördelar och nackdelar med Trojan. Har gjort en del ändringar på min säck som jag inte var nöjd med.

-Det finns en skålning för huvudet längst upp på ryggsäcken, men den uppfyller ingen funktion på 65an. Skålningen minskar storleken på öppningen. Så jag har vänt på metall-skenan till skålningen, vilket blev mycket bra!

-Regnskyddet till ryggsäcken sitter längst upp, vilket gör den lättåtkomlig. Men en stor nackdel är att regnskyddet sitter fast men en rem i topplocket. Så när man behöver in i ryggsäcken, så måste man lossa hela regnskyddet nerifrån. Regnskyddet måste inte sitta fast med remmen, men jag tycker det är bra att den har en fast punkt. Detta problem har jag löst genom att sätta dit ett snabbspänne, så man lätt kan lossa regnskyddet.

Andra nackdelar:

-Väger relativt mycket.
-Kan kännas lite ostabil vid packvikt över 25kg.
-Axelremmarna sitter ihop, vilket medför att snöret som förbinder axelremmarna skaver på höftbältet. Är annars en fördel att axelremmarna sitter ihop.

Fördelar:

-Bekväm att bära. Funkar bra för mig som är lång (190cm)
-Har haft stor användning av den lilla löstagbara ryggsäcken.
-Ryggsäcken känns rymlig.
-Bra storlek på regnskyddet. Täcker tält och annat man har på utsidan väldigt bra.

Kan säkert skriva mycket mer, men det va sånt som jag kom på just nu.
Du får fråga om det är något du undrar över.
Jag är nöjd med mitt köp!

//Gustav\\

Hej!

Jag är på jakt efter en större ryggsäck som går att använda vid längre resor (som t.ex. en månads resande i USA, Island och Färöarna som jag ska göra till sommaren) och till fjällvandringar, både långa och korta. Har blivit sugen just på Lundhags Troja 80 och undrar om det finns någon butik i Lund/Malmö som har den inne? Har provat Norröna Syncro 80 som ju ligger i samma prisnivå och den känns helt ok den med. Nån som har provat båda och jämfört? Det känns i varje fall som om jag vill satsa på en fin ryggsäck nu när jag väl köper en men förvisso går inte alltid pris och kvalitet hand i hand. Tar gärna emot andra tips!

Tack på förhand,
Emil B

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
tolij Lundhags skostorlek Utrustning allmänt 20
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
stratus Lundhags kvalité Utrustning allmänt 8
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Aknot Underhåll av Lundhags Certech Utrustning allmänt 13
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5
anomifo Lundhags nya, eller Jörnskängan? Utrustning allmänt 3
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg