På bilderna ser ni min Lundhags Professional Mid med normal läst, inköpta våren 2012. När jag provade dem för första gången upptäckte jag att de satt en smula ”osymetriskt”. Då menar jag skaftets mynning. När jag stod helt avslappnat med huvet upp och fötterna ner så att säga och tittade ner så var den lilla glipan mellan ben och skaftmynning olika stora på ena foten (insida resp. utsida) medan glipan var jämt fördelad på andra foten, runt benet. Jag tänkte att de rättar nog till sig när jag går in dem vilket det också nu gjort, så där kan jag pusta ut.
Direkt efter inköpet och före första användning smorde jag dem tre gånger (extra noga längs sömmarna) med Lundhags lädersmorning (jag är inte rädd för att de ska bli för mjuka). Efter varje tur låter jag dem torka i rumstemperatur med sulorna urtagna och när de är torra så har jag vid behov borstat dem och smort dem på nytt (i praktiken efter varje längre tur). Förvaras med skoblock och tidningspapper i samt mörkt och svalt. De har använts flitigt hittills bland annat i och kring Keb samt fjällturer i Jotenheimen och Hardangervidda etc. De fungerade kanon från dag ett och jag har aldrig haft minsta antydan till skav (använder en tunn linersock samt en tjockare i merinoull) trots många timmar kontinuerlig vandring och upp till 1800 höjdmeter i stöten, och det håller helt tätt.
Nu är det bara en oroshärd kvar, nämligen att sulan börjar släppa på högerkängan..!? i framkant (se bild) Jag har klättrat i över 10 år och är fortfarande relativt aktiv och bedömer mig själv att ha en någorlunda bra fotprecision vid gång. Alltså jag tror inte jag tillhör dem som skravlar, skånkar och klonkar i var och varannan sten som ligger på backen.
Får se hur jag gör…kanske skickar jag dem på service..Har också funderat på att själv limma med ”Loctite 406 snabblim för plast och gummi” som jag tidigare framgångsrikt använt till friktionsskor/klätterskor..men det hade kanske inte Lundhags gillar..? Men som sagt i övrigt de bästa kängorna jag någonsin haft…