Lundhags-högre över fotryggen i herrmodell?

Så...idag kom äntligen paketet med skorna. Ett par Lundhags Mira. Spänd och nyfiken på dom. Tog upp dom, klädde mina fötter i två par strumpor (ett par tåsockar i, visserligen, bomull och ett par i kokosfibrer), tog ut original-sulorna och la i mina egna formgjutna + ett par gel-sulor. Satte i fötterna och redan då kände jag att det var trångt över fotryggen. När jag väl fått i foten trycker det fortfarande över fotryggen. FAN. Provade att ta ut mina formgjutna sulor och bara ha gel-sulorna. Trycker fortfarande, men lite mindre. Längden på skon är dock perfekt.

Hur mycket kommer dom att gå ut sig över fotryggen? Kommer dom att över huvudtaget att gå ut sig där? Och hur är herrmodellen i deras kängor? Är den högre över fotryggen?

Jag vet, det bästa är att gå till en skoaffär och prova, vet dock inte om det finns någon affär i närheten som har hela Lundhags utbud (bor i Nässjö). Men jag vill beställa dom över nätet, då det oftast blir mycket billigare (dessa kostade 1300 kr mindre än på tex Naturkompaniet).

Ska jag satsa på Syncro?

Övriga tankar och synpunkter emottages tacksamt!

/annika

Två sulor i samtidigt tror jag inte några skor är designade för? Trycker skorna med en sula på ovansidan av foten är det fel skor för dig och skorna kommer inte att töja sig på den ledden. Du kommer att få ganska ont av längre användning och detta ger sig inte över natten. Prova en annan modell.

Kan tillägga att många tjejer inte anser att dammodellen av kängor sitter bra, utan väljer herrmodellen istället (speciellt om du har höga vrister eller lite bredare fötter). Detta fick vi veta när vi provade ut ett par kängor (Meindl) till min hustru. Hon klagade på att dammodellen trängde trots rätt storlek i övrigt, fick då prova motsvarande känga i herrmodell och den satt perfekt.

Två sulor i samtidigt tror jag inte några skor är designade för? Trycker skorna med en sula på ovansidan av foten är det fel skor för dig och skorna kommer inte att töja sig på den ledden. Du kommer att få ganska ont av längre användning och detta ger sig inte över natten. Prova en annan modell.

Kan tillägga att många tjejer inte anser att dammodellen av kängor sitter bra, utan väljer herrmodellen istället (speciellt om du har höga vrister eller lite bredare fötter). Detta fick vi veta när vi provade ut ett par kängor (Meindl) till min hustru. Hon klagade på att dammodellen trängde trots rätt storlek i övrigt, fick då prova motsvarande känga i herrmodell och den satt perfekt.

Iläggssulorna är bara 'halva', går under hålfoten. Men som sagt, det gick ju inte ens med bara en sula. Och nä, jag tror heller inte att dom går ut sig över fotryggen och ont gör det redan efter typ tio minuter i skorna. Tack för dina synpunkter, dig går det alltid att lita på :)

Tack:)

Varför inte ringa Lundhags och prata med dem innan du beställer nya kängor? De är ju kända för sin serviceanda och kan sina produkter;) Lundhags Skomakare: 0647-66 56 17

Nu har jag ringt...

...fick prata med Urban (?). Han trodde inte att Syncron skulle vara så mycket högre över fotryggen (heter det så eller säger man något annat, alltså på skomakarfackspråk?), men han erbjöd sig att lästa upp dom jag hade köpt. Han föreslog även att jag skulle åka till Bodafors för där hade dom en återförsäljare, för att prova lite olika modeller. Jag ringde, dom hade Syncro i 40, jag åkte dit och provade. Den är högre, är inte helt utan tryck, men betydligt bättre. Att den är bredare i foten gör sitt också, det finns mer utrymme för skon att forma sig uppåt och därför 'ta' lite material från sidorna som är bredare. Summa summarum; jag byter till ett par Syncro. I värsta fall om jag märker att det är helt åt fanders får Urban lästa om dom, men det kändes bra =) Och jag fick även tipset om att hjälpa dom på traven genom att blöta lädret och trycka i en tennisboll. Så det ska lösa sig =)

Tack återigen för bra och givande svar!

Hoppas att det fungerar bra för dig, att få trycksmärtor på ovansidan av fötterna kan snabbt göra en njutbar vandring till en plåga för varje steg:(.
Man måste ju även ta i beaktande att skorna kan böja sig (sjunka in) lite på ovansidan när de formar sig under användning, så bra att ha marginal från början. Lundhags kängor kan ju även "krympa" något, men jag antar att du sett deras storleksguide?
http://www.lundhags.se/kangor-2/

Jo, jag har kollat lite på deras storleksguide...

...och både enligt den och hon som hjälpte mig att prova Syncron menade att 40 var rätt storlek. Men som sagt, iom att den är lite bredare finns det ju lite att ta i från på sidorna...

Det här med skor är ju verkligen det viktigaste och har man problemfötter som jag (hallux valgus på höger fot och begynnande på vänster) så är den ännu viktigare. Ont har jag ju ändå för det mesta, men rätt skor kan ta bort det nästan helt ohc hållet =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hildebrant24 Lundhags Synchro II High Kläder 3
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 12
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg