Intressant med ett förslag till. Vad väger den?
Vi jagar vidare efter en säck ca 35 lit som rymmer sovsäck och extrakläder för vandring och hajk där man kan spänna fast liggunderlaget ovanpå.
Vi har provat många mindre vuxensäckar men de brukar alla sitta för hårt mot halsen eftersom man får dra in remmarna så mycket. Skam den som ger sig! Just nu använder min dotter 136 cm en Troll ryggsäck 20 liter tror jag kompletterat med en midjeväska som avbärarbälte. Lätt men lite struligt...
Om du avser den 18-litraren som jag skrev om så ska den väga runt 0.7 kg enligt spec. Det är trots allt en liten cykelsäck för vuxna vi talar om.
Självklart går det att hitta lättare säckar, men då ryker stabiliteten all världens väg. Om lilltjejen skulle bära på böcker i en extremt lätt ryggsäck skulle det inte finnas mycket böcker kvar efter en dag. Säcken åker nerför trappor, agerar pulka i backar när hon halkar, etc, etc.
Vad jag kan se kan hon ha säcken tills hon är 150 cm lång, men jag hyser inga illusioner om att den kommer att överleva slitaget tills dess. Vid det laget bör hon ändå ha olika säckar för skola och uteliv.